Fornsvenska

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Fornsvenska

Inlägg av Kynes » 28 juni 2004, 02:11

Om man skulle vara intresserad av att lära sig fornsvenska, hur är då bästa sättet att gå till väga?

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 28 juni 2004, 14:25

Köp följande böcker (se nedan) och arbeta dig systematiskt igenom dem. Jag tycker att man kan hoppa över att lära sig alla böjningar aktivt, utan lära sig att känna igen dem, det räcker till en början.

Det är en fördel att börja med fornisländska (främst för att texterna är roligare, och standardortografin (stavningen) är tydligare). Köp Elias Wesséns Isländsk grammatik och Erik Noreens Isländsk läsebok, och pröva att översätta ett stycke.

Det viktigaste är egentligen att lära dig hitta i grammatikboken, det är den som är det viktigaste. Man behöver inte kunna alla detaljer, utan viktigare är hur man vet var man kan få hjälp när man fastnar (för det kommer du att göra). När du känner dig hemma i fornisländskan kan du köpa t.ex. Erik Noreens Fornsvensk läsebok och översätta därifrån också, med dina kunskaper i fornisländska kommer det att vara busenkelt.

I min mening är det viktigt att lära sig ljudhistorian och om språkutvecklingen. Detta finns i Wesséns grammatikbok jag tipsade om. Men självklart är det inget krav för att lära sig fornnordiska.

Alla böckerna finns billigt i alla bokhandlar (kanske 100-150 kronor styck).

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 28 juni 2004, 15:11

Tackar :) ska nog ta mig en tur ned till stan å köpa lite böcker då :)

Skriv svar