svengelska - vanligare förr?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
DonaldDuck
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 december 2012, 04:25

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av DonaldDuck » 9 februari 2013, 00:14

Jag vidgår öppet risken att jag härmed trampar väldigt många experter och fonetiker på tårna - de må vara proffessionella eller självutnämnda men visst får man sig ett gott skratt då man läser igenom alla nyetablerade företagsnamn - De flesta försöker svänga sig på en enelska som man inte själva behärskar men det viktigaste är att det ska låta som om företaget ifråga är etablerat internationellt - trots att ingen hört talas om dem... BlablaBlaSvenska AB...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re:

Inlägg av a81 » 9 februari 2013, 09:02

Hexmaster skrev:Och vad beträffar kunskaperna i engelska nu och förr så vill jag bestämt hävda att folk i allmänhet är betydligt sämre på engelska än vad de tror.
Jo, vi underskattar gärna hur svårt det är att hålla mera avancerade diskussioner på engelska, särskilt med andra som inte heller har engelska som modersmål.

Jag brukar själv i jobbet vara på möten med personer från andra europeiska länder (främst från Finland, Schweiz och Tyskland) och det brukar bli rätt mycket språkförbistring trots att alla är någorlunda duktiga på engelska.

Svenskar är väldig vana att höra och därmed förstå engelska och man har en ganska mild brytning. Jag tror att det är därför man överskattar sin förmåga.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Ralf Palmgren » 9 februari 2013, 10:08

Det som jag nu skriver baserar sig endast på mina egna observationer och inte på vetenskaplig forskning inom området. Jag har upplevt att många svenskar verkar behärska engelska väl. Samtidigt är det beklagligt att vissa svenskar har blivit sämre på svenska. Det har jag stött på då jag handlade i Åhlens i Stockholms city och i svensk TV. Det här samtidigt som många har börjat använda engelska ord i svenskan. Varför detta nuförtida ointresse för det egna svenska språket?

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Anders Ström » 9 februari 2013, 13:28

Svengelskan när den är som värst är när man använder engelska ord med svenska böjningar som "coacha". Då är det bättre att använda svenska synonymer.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Blixten » 9 februari 2013, 16:06

Anders Ström skrev:Svengelskan när den är som värst är när man använder engelska ord med svenska böjningar som "coacha". Då är det bättre att använda svenska synonymer.
Finns det någon helsvensk synonym till coacha?
Ralf Palmgren skrev:...då jag handlade i Åhlens i Stockholms city och i svensk TV. Det här samtidigt som många har börjat använda engelska ord i svenskan. Varför detta nuförtida ointresse för det egna svenska språket?
:?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Marcus » 9 februari 2013, 17:44

Blixten skrev:
Ralf Palmgren skrev:...då jag handlade i Åhlens i Stockholms city och i svensk TV. Det här samtidigt som många har börjat använda engelska ord i svenskan. Varför detta nuförtida ointresse för det egna svenska språket?
:?
Ralf är från vårt broderland i öst så ställ inte så höga krav :lol:

/Marcus

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Markus Holst » 9 februari 2013, 17:47

Marcus Wendel skrev:
Blixten skrev:
Ralf Palmgren skrev:...då jag handlade i Åhlens i Stockholms city och i svensk TV. Det här samtidigt som många har börjat använda engelska ord i svenskan. Varför detta nuförtida ointresse för det egna svenska språket?
:?
Ralf är från vårt broderland i öst så ställ inte så höga krav :lol:

/Marcus
Nä, och dessutom var där inte en enda anglisism. :)

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re:

Inlägg av Olays » 9 februari 2013, 18:10

Hexmaster skrev:
Och vad beträffar kunskaperna i engelska nu och förr så vill jag bestämt hävda att folk i allmänhet är betydligt sämre på engelska än vad de tror.

Engelskan tycker jag är särskilt intressant på så sätt att det för säg hundra år sedan var m.e.m. snobbigt att svänga sig med engelska, liksom med franska eller tyska eller grekiska eller latin.
Såsom boende i USA sen 2003 måste jag hålla med Hex, Många Svenskar är klart sämre på Engelska än de tror, vanligast är Tysk/skandinavisk Engelska med felaktig ordföljd/meningsbyggnad (för USA iallafall) och uttal/betoningsfel. Men man träffar på folk som pratar fantastisk Engelska med.

Vart ville jag komma med detta inlägg då, det hörs i nästan alla fall när Svenskar pratar Engelska att det är ett andraspråk, har du språköra kan du höra varifrån. Många gör fel som är oerhört jobbiga att jobba bort framförallt i meningsbyggnad och betoning, att jobba bort dialekten går och är enklast (IMHO) om man undviker att höra/tala Svenska under långa perioder. När jag kom till USA var det inte ovanligt att folk sade till mig "Du måste vara Tysk eller skandinav" numera hör jag det sällan men det hörs fortfarande att jag inte är född i USA. Att som skådespelare (Alexander Skarsgård) gör helt jobba bort dialekten är oerhört imponerande.

Detta innebär dock inte att Skandinaver inte kan kommunicera det är jättelätt att kommunicera i Sverige för min Amerikanska fru som ej pratar Svenska och hon kan göra vad hon vill i Sverige och klarar sig med Engelska. Jag tror att detta beror på att de flesta har en väldigt bra Engelsk språk och läs förståelse och då känns det inte som att man behöver jobba på sin talade Engelska. Problemen uppstår när man till exempel flyttar till USA men flyttar nån annanstans än NYC, LA eller Florida där man har en högre acceptans för mindre bra engelska och börjar söka jobb (om man inte är läkare eller Ingenjör förstås) och då inser att man inte har nödvändiga språkkunskaper då det i alla jobb med kundservice och kundkontakt krävs god språkförmåga. Sen tror jag det beror mycket på socialklass med han Carl Henrik Svanberg på BP var säkert helt övertygad om att han var jätteduktig på Engelska men ingen hade vågat såga nåt till honom, nåt jag har hört med av bekanta som jobbat med/för Europeiska företag där toppchefer ofta pratar mycket sämre Engelska är sina underlydande även om toppcheferna är yngre och reser mycket mer till Engelsktalande länder.

Vad som förvånar mig dock är hur mycket sämre folk har blivit på att skriva Svenska på bara 10 år, har det blivit så anglofierat att många skriver med taskig meningsbyggnad på både Svenska och Engelska eller? Själv har jag jobbat mycket med engelsk meningsbyggnad och börjat göra fel när jag skriver Svenska.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Markus Holst » 9 februari 2013, 18:29

Det är möjligt att den generellt sämre skrivna svenskan idag jämfört med för 10 år sedan beror på att fler vågar skriva. I så fall är det en bra utveckling.

Tyvärr så kan ju duskussioner av den typ vi här för, få folk att tappa självförtroendet att tala engelska och skriva svenska. Men likväl tycker jag att saken får diskuteras.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Ralf Palmgren » 9 februari 2013, 20:31

Marcus Wendel skrev:
Blixten skrev:
Ralf Palmgren skrev:...då jag handlade i Åhlens i Stockholms city och i svensk TV. Det här samtidigt som många har börjat använda engelska ord i svenskan. Varför detta nuförtida ointresse för det egna svenska språket?
:?
Ralf är från vårt broderland i öst så ställ inte så höga krav :lol:

/Marcus
Då jag kommit på besök till Stockholm från broderlandet här i öst så har jag handlat några gånger i varuhuset Åhlens city http://www.ahlens.se/city/sv/stockholm/contact/. Där har jag till min stora förvåning kunnat observera att de talade uttryckligen om Stockholms city! Sedan kollade jag även på den svenska Wikipedia. Där finns en artikel om "Stockholms city". Enligt artikeln kommer ordet city "från London[källa behövs], där stadens centrum emellertid faktiskt utgör en egen stad (engelska: city), City of London, inom den större enheten Greater London." Jag tycker att det är speciellt. :)

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 10 februari 2013, 00:45

Ralf Palmgren skrev:Då jag kommit på besök till Stockholm från broderlandet här i öst så har jag handlat några gånger i varuhuset Åhlens city http://www.ahlens.se/city/sv/stockholm/contact/. Där har jag till min stora förvåning kunnat observera att de talade uttryckligen om Stockholms city! Sedan kollade jag även på den svenska Wikipedia. Där finns en artikel om "Stockholms city".
Ordet city används i betydelsen 'central innerstad' sedan några decennier tillbaka, så det är inte någon jätteny företeelse.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av erep » 24 februari 2013, 02:30

Jurgen Wullenwever skrev:
Ralf Palmgren skrev:Då jag kommit på besök till Stockholm från broderlandet här i öst så har jag handlat några gånger i varuhuset Åhlens city http://www.ahlens.se/city/sv/stockholm/contact/. Där har jag till min stora förvåning kunnat observera att de talade uttryckligen om Stockholms city! Sedan kollade jag även på den svenska Wikipedia. Där finns en artikel om "Stockholms city".
Ordet city används i betydelsen 'central innerstad' sedan några decennier tillbaka, så det är inte någon jätteny företeelse.

Du förstod kanske inte poängen i inlägget?

--------

Så här ur östsvensk synvinkel används anglicismer totalt utan kritik i sverigesvenskt dagligt språk. Detta gäller både talspråk och skriftligt. Ofta är det trots att det finns motsvarande ord i det egna språket. T.ex. att "hinta" används numera i stället för att tipsa. Varför?

Såvitt jag vet har det i tusentals år kritiserats att man använder främmande ord i det rena modersmålet. Vitsen om att Jeltsin klagade om att man använder engelska ord i ryskan i stället för riktiga ryska ord som "butterbrot" och "rucksack" har vi ju hört.

Det är klart att alla språk utvecklas och tar uttryck från andra språk.

Och slutligen kan man ju notera att även om engelskan har en otroligt deskriptiv vokabulär, finns det ord som engelskan inte har:

Till exempel "lagom" finns inte. Engelskan har inte heller "medömkan" (tyska "fremdscham", finska "myötähäpeä"). Inte heller "kärring" i betydelsen gammal, ful och elak dam, finns. Närmast kommer i min förståelse "hag", som bara betyder gammal och ful dam. Inte heller skadeglädje (tyska "schadenfeude", finska "vahingonilo") är förunnat de engelskspråkiga.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 24 februari 2013, 09:26

erep skrev:Du förstod kanske inte poängen i inlägget?
Troligen inte. :(
erep skrev:Så här ur östsvensk synvinkel används anglicismer totalt utan kritik i sverigesvenskt dagligt språk. Detta gäller både talspråk och skriftligt.
Nutida svenskar verkar ofta helt sakna språkkänsla, och det är troligen personer med högre social status som använder sådana ord, så då tas de flinkt upp av de ivriga åhörarna, som vill vara moderna, och inte tala som gamla bondlurkar. :cry:

Själver är jag däremot stôlter stofil. 8-)

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av LasseMaja » 24 februari 2013, 20:49

Jurgen Wullenwever skrev:Ordet city används i betydelsen 'central innerstad' sedan några decennier tillbaka, så det är inte någon jätteny företeelse.
Hörde om sådana nya ord som var på väg in i språket på det där bra radioprogrammet om språk. Bland annat var tydligen mail på väg in (epost har väl inte slagit så bra), dock var stavningen på väg att försvenskas till mejl.

edit
Tips: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=411

Förträffligt bra och intressant program att lyssna till!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: svengelska - vanligare förr?

Inlägg av varjag » 24 februari 2013, 23:07

Såsom boende i USA sen 2003 måste jag hålla med Hex, Många Svenskar är klart sämre på Engelska än de tror, vanligast är Tysk/skandinavisk Engelska med felaktig ordföljd/meningsbyggnad (för USA iallafall) och uttal/betoningsfel. Men man träffar på folk som pratar fantastisk Engelska med.
Jag har bott i Australien i 44 år. Men har klart fortfarande en ''utländsk accent''. OM jag inte vinnlägger mig utav tusan - då kan jag ''get away with it'' . Men bara en kort stund. Vid längre samtal - blir det för jobbigt.

Svenskar som talar engelska, tycker jag - snavar på uttalet av V och W i engelskan eftersom svenskan inte skiljer dom.

Folk som frågar var jag kommer ifrån - och inbjuds gissa :) - svarar nästan undantagslöst - och i den ordningen:

Holländare - Sydafrikan - Tysk :D Mycket få känner igen den skandinaviska intonationen.

My tuppence, Varjag

Skriv svar