Ord som har fått ändrad betydelse

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 april 2006, 11:30

Hexmaster skrev:På senare år har ordet fått en nära nog omvänd betydelse, då det används om den som (med eller utan rätt) anar konspirationer
Jag fattar inte riktigt. Kan Du ge ett exempel?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 10 april 2006, 11:42

- Varför investerar de inte i Sverige under detta valår? Är det ett hot som ligger där? Man behöver inte vara särskilt konspiratorisk för att tro att storföretagsledarna ligger lågt med att göra sådant som innebär att det skulle bli ännu tydligare att Sverige går väldigt bra och att det blir ännu fler jobb i Sverige, säger Marita Ulvskog till TT.
Första exemplet jag hittade, många fler finns på Google - majoriteten med den "nya" betydelsen.

Hittade exempel på båda betydelserna här på forumet. Lurigt.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 10 april 2006, 11:58

Nu är jag med. Först tyckte jag att det verkade löjligt. Men när jag ser Ditt exempel så undrar jag hur jag själv använder ordet.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 12 april 2006, 12:53

Kritik har åtminstone varit ett neutralt ord, används sedan ett antal år (OK, kanske ett par generationer..?) om dålig snarare än god kritik, åtminstone om arten inte specificeras.

Vilket på sätt och vis påminner om kvalité - en plåt kan vara av tjockare eller tunnare kvalité, liksom den kan vara av bättre eller sämre kvalité. Eller kvalitet.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 12 april 2006, 13:25

D. Löwenhamn skrev:För mig så heter målet som äts mitt på dagen middag, det vill säga så som Hexmaster brukar det. På kvällen äter man kvällsmat.

mvh/ Daniel
Så om du går ut på restaurang en kväll och äter en rejäl köttbit med potatis och sås, för att sedan smälla i dig efterrätt med kaffe och avec; så har du ätit-kvällsmat??

Användarvisningsbild
Kvaen-Jukk
Medlem
Inlägg: 110
Blev medlem: 3 april 2002, 16:44
Ort: Österbotten

Inlägg av Kvaen-Jukk » 19 april 2006, 01:20

hangatyr skrev:
Så om du går ut på restaurang en kväll och äter en rejäl köttbit med potatis och sås, för att sedan smälla i dig efterrätt med kaffe och avec; så har du ätit-kvällsmat??
Ja åtminstone på landet. Stackars oss bondättlingar som inte förstår att orden inte betyder det dom betyder. :wink:

Fortsätter det att ändra så äter man snart morgonmål på kvällskvisten.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 19 april 2006, 09:47

Kvaen-Jukk skrev:Fortsätter det att ändra så äter man snart morgonmål på kvällskvisten.
...Eller går på matiné på eftermiddagen (fr. matin = morgon).

Eller, för att vara riktigt vild, är nykter på dagen (lat. nocturn = natt).

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 19 april 2006, 13:34

Kvaen-Jukk skrev:
hangatyr skrev:
Så om du går ut på restaurang en kväll och äter en rejäl köttbit med potatis och sås, för att sedan smälla i dig efterrätt med kaffe och avec; så har du ätit-kvällsmat??
Ja åtminstone på landet. Stackars oss bondättlingar som inte förstår att orden inte betyder det dom betyder. :wink:

Fortsätter det att ändra så äter man snart morgonmål på kvällskvisten.
jag är bondättling, min mor är uppvuxen på bondgård under 40talet. hon kallar inte heller sen middag för kvällsmat, utan middag, så ajg förstår itne vad det har med saken att göra.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 19 april 2006, 13:46

Allting är väl relativt. Går man upp klockan 13:00 en söndagseftermiddag så äter man frukost, och kommer man hem 21:00 efter en sen dag på jobbet så äter man middag. Tiden spelar alltså mindre roll. :)

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3772
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re:

Inlägg av a81 » 15 augusti 2012, 22:48

a81 skrev:Ett ord som jag kom att tänka på är: medioker. Ursprungligen betyder det medelmåttig, men jag har märkt att det ofta används i betydelsen dålig.

/a81
Här kommer ett exempel på denna nya betydelsen av ordet medioker:
[i]Den skoningslöse[/i] (2010) av Erik Petersson skrev:I ett brev till riksrådet av den 30 december meddelade Karl hur pass medioker landets ekonomi var och att det fanns knappt om medel i kronans kammare.
Det kanske kan nämnas att författaren är mycket ung, född 1985.

Noriega
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 11 maj 2003, 21:48
Ort: Skåne

Re:

Inlägg av Noriega » 30 november 2012, 11:38

Kvaen-Jukk skrev:
hangatyr skrev:
Så om du går ut på restaurang en kväll och äter en rejäl köttbit med potatis och sås, för att sedan smälla i dig efterrätt med kaffe och avec; så har du ätit-kvällsmat??
Ja åtminstone på landet. Stackars oss bondättlingar som inte förstår att orden inte betyder det dom betyder. :wink:

Fortsätter det att ändra så äter man snart morgonmål på kvällskvisten.
Används "natt(a)mat" på finlandssvenska? I Skåne är det rätt vanligt förekommande – självklart med ett vokalinskott – t.ex. i samband med en fest där några bestämmer sig för att slänga ihop eller ställa fram en enkel måltid framåt småtimmarna.

Skriv svar