Ord som har fått ändrad betydelse

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 17 maj 2005, 00:27

Inte i min moderna stad vad jag vet. Kan vara en regionalism i Göteborgstrakten?

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 maj 2005, 14:45

Snarare just precis i Estocolmo, men kanske inte i dina stadsdelar? :P

Anyway, kom att tänka på en annan sak igår: Varför heter det "snustorrt" och "torrt som snus"? Snus är ju inte alls torrt...så har snus tidigare haft en annan betydelse, eller var snuset torrt förr i tiden?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 25 maj 2005, 15:43

Ursprungligen snusades genom näsan, d v s torrt snus. Så som gubbarna i Bayern och Böhmen fortfarande ses göra på ölstugorna. Det våta snuset är en svensk-nordisk specialitet, minns dock inte hur uppkomstmyten brukar berättas.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 25 maj 2005, 16:25

Tack, tänkte inte på det gamla nässnuset. Inte undra på att det kalla(des) "Snuff" på engelska. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 juni 2005, 17:21

Vad innebär det att något odlas biodynamiskt?

Jag har alltid satt likhetstecken mellan "biodynamisk" och "ekologisk", säger giftfritt och naturligt och miljövänligt i allmänhet, men så får jag reda på att ordet i själva verket myntats inom antroposofin, och involverar ett avsevärt mått av hokus pokus:
Enligt Steiners och Maria Thuns synsätt gör de här preparaten också jorden och växterna mera mottagliga för det kosmiska inflytandet, som påverkar olika växtslag i en bestämd rytm.
En del biodynamiker - men långt ifrån alla - använder sig också av Såkalendern, en almanacka som dag för dag anger vilken sorts grödor det är lämpligast att arbeta med, från kosmisk synpunkt.
Preparatet ifråga är en kisellösning som knappast är skadlig, men å andra sidan heller knappast gör mina morötterna mer mottagliga för något ev. kosmiskt inflytande i nämnvärd grad. Fler exempel finns.

http://www.biodynamiskaforeningen.com/bf.htm

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Inlägg av spiring » 13 juni 2005, 08:50

Stefan Lundgren skrev:Ordet kärring hade jag i mitt ursprungliga inlägg i denna tråd, ni kanske kan titta på det också. :)
Innebär det att du fortfarande hävdar samma uppfattning, trots alla påpekanden om "karl - kärling"?

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Inlägg av spiring » 13 juni 2005, 10:03

"Skam" var en gång i tiden ett annat ord för Fan (noa-ord, tror jag). Därav uttryck som "nu går skam på torra land" respektive "bita huvudet av skam".

Dessa uttryck har i viss mån ändrat betydelse sen grundordet blivit ovanligt; från "det var det djävligaste" respektive ung. "vara så fräck och respektlös att man törs bita huvudet av djävulen", till "det var det skamligaste" respektive "våga göra något fast man egentligen borde känna skam".

Ett annat klassiskt exempel är "övermaga", som ursprungligen är släkt med "oförmåga"; exempelvis "en övermaga uppgift" för en uppgift man inte mäktar med. Nu används det väl mest i betydelsen "dryg" eller "övermodig".

Olof

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 juni 2005, 09:55

Biodynamiskt: http://www.faktoider.nu/biodynamiskt.html

Skulle vara intressant att följa ordets användning genom åren... Uppenbarligen har det blandats ihop med "ekologisk", men antroposoferna verkar inte ha ansträngt sig nämnvärt för att förklara skillnaden...

Användarvisningsbild
Widde
Medlem
Inlägg: 171
Blev medlem: 16 januari 2003, 11:55
Ort: Kalmar

Inlägg av Widde » 15 juni 2005, 12:46

Ögonblick, är numera inte alls en hundradel av en sekund utan oftast mycket längre. Som i "Ett ögonblick, var god dröj"

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juni 2005, 13:07

spiring skrev:
Stefan Lundgren skrev:Ordet kärring hade jag i mitt ursprungliga inlägg i denna tråd, ni kanske kan titta på det också. :)
Innebär det att du fortfarande hävdar samma uppfattning, trots alla påpekanden om "karl - kärling"?
Jag förstår inte riktig din syftning, kärring var ett ord som normalt männen kallar sina hustrura förr i tiden. Kvinnorna sa väl "karl" om man pratade om männen eller tilltalade dem.

Stefan

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Inlägg av spiring » 15 juni 2005, 15:05

Stefan Lundgren skrev:
spiring skrev:
Stefan Lundgren skrev:Ordet kärring hade jag i mitt ursprungliga inlägg i denna tråd, ni kanske kan titta på det också. :)
Innebär det att du fortfarande hävdar samma uppfattning, trots alla påpekanden om "karl - kärling"?
Jag förstår inte riktig din syftning, kärring var ett ord som normalt männen kallar sina hustrura förr i tiden. Kvinnorna sa väl "karl" om man pratade om männen eller tilltalade dem.

Stefan
Du hade i ditt ursprungliga inlägg en teori om att "kärring" kommer av "kär", att det alltså ursprungligen är ett uttryck för ömhet ("älskling") - och detta har flera gånger i tråden blivit bemött med (den allmänt betraktat riktiga) förklaringen att det är en avledning av "karl"; att din förklaring alltså inte är riktig. Se exempelvis http://www.faktoider.nu/karing.html

Det verkade av din hänvisning till detta ursprungliga inlägg att du fortfarande hävdar din "kär"-teori. Därav min fråga: gör du det? I så fall: hur menar du att den förklaring jag länkar till ovan är felaktig? Och kommer du att fortsätta att driva din tes då du undervisar klasser (se ditt inlägg 2005-01-06)?

Olof

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 juni 2005, 15:35

spiring skrev:
Du hade i ditt ursprungliga inlägg en teori om att "kärring" kommer av "kär", att det alltså ursprungligen är ett uttryck för ömhet ("älskling") - och detta har flera gånger i tråden blivit bemött med (den allmänt betraktat riktiga) förklaringen att det är en avledning av "karl"; att din förklaring alltså inte är riktig. Se exempelvis http://www.faktoider.nu/karing.html

Det verkade av din hänvisning till detta ursprungliga inlägg att du fortfarande hävdar din "kär"-teori. Därav min fråga: gör du det? I så fall: hur menar du att den förklaring jag länkar till ovan är felaktig? Och kommer du att fortsätta att driva din tes då du undervisar klasser (se ditt inlägg 2005-01-06)?

Olof
På din fråga!

Jag kan svarar både ja och nej på den faktiskt.
Kanske är ett "r" för mycket svaret på lösningen av denna gåta. :lol:
Det kanske beror på lokala förhållanden, ett exempel; jag har sett ett par olika definitioner kring ordet "piga". Jag ser nog att det förekommer lokala traditionella definitioner också på ordet "kärring". I Uppland har jag hört vid flera tillfällen att det betyder "älsking " i lokala sammanhang. Men jag har förståelse att det kanske betyder eller har någon annan defintion. Det jag menar är att ordet "käring" säger man till damer. Måste också berätta nånting, när jag var liten så hände det att jag och mina kompisar ropade "jävla käring" till en kvinna och sedan sprang och gömde oss. Fordom kallade ofta mannen i ett hushåll ofta frugan som käring, men jag vet inte om det gör annanstans.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 15 juni 2005, 17:50

I min umgängeskrets har man alltid sagt "min kärring" eller "kärringen" om sin fru. Och så har jag alltid sagt själv. Men det har varit sagt i positiv mening och uppfattats positivt av kärringarna (fruarna). Man kan också säga "din kärring" eller "hans kärring" etc utan att det är negativt.

Men samtidigt är kärring ett farligt ord. När man använder det om någon annan kvinna än sin eller andras fruar blir det negativt laddat: "det kom en kärring och sade...", "vilken dj****a kärring" etc etc.

Och så finns det kretsar där ordet kärring alltid är negativt menat och uppfattas negativt. Så det finns en stor potential för missförstånd.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 juni 2005, 18:53

Donkeyman skrev:Men det har varit sagt i positiv mening och uppfattats positivt av kärringarna (fruarna).
Föredömligt, men ords betydelser och "klanger" kan ju - eller brukar kanske är rättare - förändras med tiden. Det som åtminstone jag resonerat kring är hur ordet uppstod en gång i tiden, och det var som sagt nog ur "karl", inte alls ur "kär".

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 17 juni 2005, 16:08

För att fortsätta på debatten angående kärring, fast ta en liten avstickare till Göteborg, så har ordet två ganska distinkta betydelser, beroende på uttal och användning, i göteborgskan.

Käring (långt ä) - det som i allmänhet förknippas med kärring, alltså en medelålders och uppåt kvinna.
Kärring (långt r) - mesig, jobbig, osympatisk, tjötig man/kvinna, vilken ålder som helst.

/Johan

Skriv svar