"Okej"?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

"Okej"?

Inlägg av Vlad Fodorsky » 24 januari 2004, 17:37

Varifrån kommer detta så välanvända ord?

/Vlad

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 24 januari 2004, 17:51

Jag har hört och läst flera olika versioner, som jag själv inte kan bedömma sannolikhetshalten på.

a) Ok är egentligen 0 (en nolla) K, som ska betyda Zero Killed, alltså inga dödade, läget är under kontroll, o s v.

b) Det indianska Choctawordet okeh betyder det är.

c) Ok står för en gammal rättningsfras, oll korrect, all correct, allt är rätt.

d) Från franskans marinuttryck au quai, i hamn, att vara i säkerhet.

Plus massa mer...

/Johan

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Ursprunget till OK

Inlägg av Sarvi » 24 januari 2004, 17:53

Från den utmärkta The American Heritage Dictionary:
WORD HISTORY: OK is a quintessentially American term that has spread from English to many other languages. Its origin was the subject of scholarly debate for many years until Allen Walker Read showed that OK is based on a joke of sorts. OK is first recorded in 1839 but was probably in circulation before that date. During the 1830s there was a humoristic fashion in Boston newspapers to reduce a phrase to initials and supply an explanation in parentheses. Sometimes the abbreviations were misspelled to add to the humor. OK was used in March 1839 as an abbreviation for all correct, the joke being that neither the O nor the K was correct. Originally spelled with periods, this term outlived most similar abbreviations owing to its use in President Martin Van Buren's 1840 campaign for reelection. Because he was born in Kinderhook, New York, Van Buren was nicknamed Old Kinderhook, and the abbreviation proved eminently suitable for political slogans. That same year, an editorial referring to the receipt of a pin with the slogan O.K. had this comment: “frightful letters … significant of the birth-place of Martin Van Buren, old Kinderhook, as also the rallying word of the Democracy of the late election, ‘all correct’ …. Those who wear them should bear in mind that it will require their most strenuous exertions … to make all things O.K.”

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 januari 2004, 10:02

Personligen anser jag att den mest vedertagna förklaringen - att O.K. = Oll' Correct - är den mest långsökta och minst troliga...

/DK M

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 25 januari 2004, 10:08

Djinghis Khan skrev:Personligen anser jag att den mest vedertagna förklaringen - att O.K. = Oll' Correct - är den mest långsökta och minst troliga...

/DK M
Pessimisten har talat

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 25 januari 2004, 10:30

Det står dig givetvis fritt att göra, men kanske en amerikansk filolog (den ovan nämnde Allen Walker Read) som ägnade sin karriär som professor på Columbia Universiy åt ordböcker och åt amerikansk slang har lagt ner lite mer tid och kraft på sin ståndpunkt?

Om nu någon skulle vara intresserad så utreds frågan grundligt i hans essä "The Folklore of O.K.” från 1964. Där tar han tydligen upp alla de ovan nämnda förklaringarna och några till, och spårar upp den första kända användningen av uttrycket i tryckta medier. På The Linguist List på Edinburghs Universitet finns en diskussion om ämnet.

Read ägde för övrigt en viss besatthet med att finna det etymologiska ursprunget till ordet "fuck".

Användarvisningsbild
barzam
Medlem
Inlägg: 543
Blev medlem: 29 oktober 2002, 00:51
Ort: Uppsala

Inlägg av barzam » 25 januari 2004, 11:50

Från Oxford English dictionary (http://www.oed.com):
OED skrev:App. f. the initial letters of oll (or orl) korrect, jocular alteration or colloq. pronunc. of ‘all correct’: see A. W. Read in Amer. Speech XXXVIII (1963), XXXIX (1964), etc.
From the detailed evidence provided by A. W. Read it seems clear that O.K. first appeared as a jocular alteration of the initial letters of all correct (i.e. orl korrect) in 1839, and that in 1840 it was used as an election slogan for ‘Old Kinderhook’ (see sense Ab). Thence by stages it made its way into general use. Other suggestions, e.g. that O.K. represents the Choctaw oke ‘it is’, or French au quai, or that it derives from a word in the West African language Wolof via slaves in the southern States of America, all lack any form of acceptable documentation.
Första förekomsten 1839 av C. G. GREENE i Boston Morning Post den 23:e mars. 2/2:
C. G. Greene skrev:He..would have the ‘contribution box’, et ceteras, o.k. - all correct- and cause the corks to fly, like sparks, upward.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 25 januari 2004, 13:50

Johan Elisson skrev:a) Ok är egentligen 0 (en nolla) K, som ska betyda Zero Killed, alltså inga dödade, läget är under kontroll, o s v.
Detta härstammar från första världskriget då den brittiska armén använde det för att signalera att de inte hade några förluster.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 januari 2004, 15:50

Sarvi skrev:Det står dig givetvis fritt att göra, men kanske en amerikansk filolog (den ovan nämnde Allen Walker Read) som ägnade sin karriär som professor på Columbia Universiy åt ordböcker och åt amerikansk slang har lagt ner lite mer tid och kraft på sin ståndpunkt?
Och Arkeologen Arthur Poznansky ägnade 40 år och hela sin karriär åt att "bevisa" att staden Tiahuanaco var 17 500 år gammal...

/DK M

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 25 januari 2004, 16:18

Må så vara, men hans teorier blev omsorgsfullt sänkta av goda och hållbara motargument och alternativa teorier, inte sant? Ingen har hittills kunna smälla Read på fingrarna när det gäller källforskningen eller kommit med någon bättre underbyggd tes om ordets etymologi. Som jag ser det är det upp till dig att gräva upp någon bättre teori, vilket du inte har gjort. Läs vad jag och Barzam citerar, och läs länkarna! Att du "tycker" den vara långsökt är inte riktigt en oangripbar ställning. Men nu börjar vi komma in på vetenskapsteori här, det kanske inte riktigt var meningen. :)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 januari 2004, 23:35

Sarvi skrev:Må så vara, men hans teorier blev omsorgsfullt sänkta av goda och hållbara motargument och alternativa teorier, inte sant? Ingen har hittills kunna smälla Read på fingrarna när det gäller källforskningen eller kommit med någon bättre underbyggd tes om ordets etymologi. Som jag ser det är det upp till dig att gräva upp någon bättre teori, vilket du inte har gjort. Läs vad jag och Barzam citerar, och läs länkarna! Att du "tycker" den vara långsökt är inte riktigt en oangripbar ställning. Men nu börjar vi komma in på vetenskapsteori här, det kanske inte riktigt var meningen. :)
Nej alltså jag har ingen egen alternativ teori, däremot finns det ju andra språkforskare som lagt fram sina egna, annorlunda tolkningar. Jag använder mig av Occhams rakkniv - den troligaste förklaring är med störst sannolikhet den rätta. Själv tycker jag som sagt att "oll Correct" teorin är den minst troliga - dvs mest tillkrångliga och långsökta. Den franska tolkningen låter då i så fall mer troligt för mig, men det är ju bara min subjektiva tolkning...

/DK M

Skriv svar