Amerikanska ortnamn

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 januari 2008, 19:34

Tack för pärlor till tips!

Kalifornien kommer från en drottning i nämnda saga. (Undras om den nånsin blivit film.)
It is known that to the right of the Indies there exists an island called California very near the terrestrial paradise; and peopled by black women among whom there was not a single man since they lived in the way of the Amazons. They had beautiful robust bodies, spirited courage and great strength. Their island was the most impregnable in the world with its cliffs and headlands and rocky coasts. Their weapons were all of gold
http://en.wikipedia.org/wiki/Queen_Califia

Och "Idahoax" var ju hur bra som helst!
http://en.wikipedia.org/wiki/Idaho#Origin_of_name
Ser också en benämning "Pike's Peak region" som användes ett tag, verkar lite underligt eftersom det berget ligger i Colorado - nåväl - den notisen var från 1860, så "early 1860s" är inte för tidigt.

Namnet "Deseret" antogs 1849 men "the provisional state existed for slightly over two years and was never recognized by the United States government". Biet finns dock kvar, i form av bikupan på Utahs flagga..!


Sen snubblade jag över detta helt otippade. Trodde jag visste något om mormonerna, men att de försökt lansera ett eget alfabet var en fullständig nyhet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Deseret_Alphabet

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 februari 2008, 15:23

Sedan finns det orter som är uppkallade efter en rad av brittiska städer som exempelvis Birmingham, Newcastle och Liverpool. Har för mig att New York fick dit en "New" för att inte förknipas med den engelska staden York. York är också ett samhälle i Pennsylvania. Berwick i samma delstat är också en plats i Skottland, Exeter(söder om Boston) är en stad i England och Sheffield i Massachuetts-->en stor industristad i England. Jag undrar om många tog med sig engelska stadsnamn över till Amerika, det måste man nästan har gjort.

I Georgia öster om Atlanta finns det ett samhälle som heter Vesta, slående eftersom det finns en idrottsklubb i Uppsala med detta namn.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 februari 2008, 20:06

Fargo på gränsen mellan North Dakota och Minnesota funderar jag på om ortnamnet är förknipat med det amerikanska transportbolaget under 1800-talet; Wells Fargo, undrar om det har någon koppling. :)

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 juli 2008, 17:35

Nu har jag hittat en ort som heter Karlstad i den nordligaste delen av delstaten Minnesota. Den grundlades av svenskar i början av 1880-talet och jag undrar nästan om det var värmlänningar som grundlade orten. Personligen har jag nyligen skrivit en artikel om denna ort och det av informationssyfte och ingenting annat. :)

Stefan

zätatkarolin
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 4 augusti 2007, 20:40
Ort: Götene

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av zätatkarolin » 30 december 2008, 01:14

Finns en stad i Florida som heter Mianus. Jackass var ju där och skämtade i ett avsnitt "There is a swimingpool in Mianus" t. ex. 8-)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Giancarlo » 31 december 2008, 12:27

Det finns en kategori jag glömt, nämligen de nederländska namnen. Dessa finns främst i New Jersey, Connecticut, Delaware, och New York, där Nya Nederländerna låg.

Brooklyn (efter Breukelen, NL), Bronx (Bronks, efter smållänningen Jonas Bronk), Schenedacty, Hoboken. Harlem (efter Haarlem, NL), Wiltwyck, Beverwyck, Long Island (Lange Eylandt), Rhode Island (Roodt Eylandt, röda ön).

Targenor
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 november 2005, 08:50
Ort: Sollefteå
Kontakt:

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Targenor » 31 december 2008, 15:24

Stefan Lundgren skrev:Någonting som jag har funderat på är de amerikanska ortnamnen, många av dem är ju importerade från europeiska länder medan några har fått namn som exempelvis i USA. Tänker eventuellt ta upp några namn som en liten bilaga.

ALABAMA

Birmingham
Rome
Montgomery
Tuscaloosa
Enterprise
Auburn
Dothan

Birmingham kan man nästan tolka det som att namnet är importerat från Englands näst största stad som är Birmingham. Det beror också på var emigranterna hamnade nånstans, svenska namn förekommer bl a i Minnesota. Tuscaloosa verkar vara något indiansk namn.

MINNESOTA

Stockholm är en ort som ligger väster om Minneapolis.
Malmo eller Malmö finns också i Minnesota, ligger norr om Minneapolis
På tal om ett annat ortnamn i staten så finns en ort som heter New York Mills.

UPPSALA

Finns dels i Minnesota och dels i Florida, "New Upsala". Den sistnämnda orten är numera en liten förort till Orlando, syns även som utkikt eller "Bird´s eye" på http://www.local.live.com

Det är iallafall några exemplen, det som var min grundtanke redovisades här ovan.

Stefan
Många av dessa namn kom till pga den stora invandringen till USA.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... namn_i_USA

http://www.swemi.se/for-13060.asp#6

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re:

Inlägg av Anders Nyman » 1 januari 2009, 12:35

erich lespenhalt skrev:Vad ville du diskutera?
Hörs ju på trådens namn, vad diskutionens namn gäller.. Men vad som slog mej när jag såg denna tråd,, vad heter stället i USA, där Amish bor, denna religiösa tro. :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Re:

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 januari 2009, 19:05

Anders Nyman skrev:
erich lespenhalt skrev:Vad ville du diskutera?
Hörs ju på trådens namn, vad diskutionens namn gäller.. Men vad som slog mej när jag såg denna tråd,, vad heter stället i USA, där Amish bor, denna religiösa tro. :oops:
Det finns en stor samling av dem i delstaten Pennsylvenia.

Stefan

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Inlägg: 215
Blev medlem: 2 februari 2008, 11:28
Ort: Borgå, Östra Nyland
Kontakt:

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Jouppe » 2 januari 2009, 12:04

Anders Nyman skrev:
erich lespenhalt skrev:Vad ville du diskutera?
Hörs ju på trådens namn, vad diskutionens namn gäller.. Men vad som slog mej när jag såg denna tråd,, vad heter stället i USA, där Amish bor, denna religiösa tro. :oops:
Amish bor i Lancaster county, Pennsylvania

Se också http://www.bbc.co.uk/lancashire/lifesty ... _usa.shtml

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Anders Nyman » 2 januari 2009, 18:52

Jouppe skrev:
Anders Nyman skrev:
erich lespenhalt skrev:Vad ville du diskutera?
Hörs ju på trådens namn, vad diskutionens namn gäller.. Men vad som slog mej när jag såg denna tråd,, vad heter stället i USA, där Amish bor, denna religiösa tro. :oops:
Amish bor i Lancaster county, Pennsylvania

Se också http://www.bbc.co.uk/lancashire/lifesty ... _usa.shtml
Inte för att jag ska bli någon Amish, för det vill jag inte.. Men de verkar ha en fräsig stil. :wink:

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Giancarlo » 2 januari 2009, 23:27

Amish bor i både Pnnsylvania, ohio, indiana och i andra delar i nordöstra USA.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 januari 2009, 17:05

För att ta tillvara på lite svensk-klingande ortnamn norr om Minneapolis i Minnesota.

Upsala
Henning
Hitterdal?

Men det är den södra delen av Minnesota som de flesta svenskarna hamnade i.

För amishfolket har jag lagt in ett litet historiskt citat och rekommendera tråden om Amishfolket.

viewtopic.php?f=53&t=27013

Stefan

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av 1772 » 7 april 2009, 17:44

USA har en riktigt knasig namntradition ibland. Tänker på städer som Celebration, Wounded Knee, Fairview. Det måste vara ganska unikt?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Amerikanska ortnamn

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2009, 19:46

Ari Gold skrev:USA har en riktigt knasig namntradition ibland. Tänker på städer som Celebration, Wounded Knee, Fairview. Det måste vara ganska unikt?
Jo, det är unik......Jag har iallafall försökt få fram det också t o m. :lol:

Ett bra hjälpmedel är för tjugoelfte gången: www.local.live.com

Stefan

Skriv svar