Var inte en av frågorna i top-posten huruvida svenska och danska liknade varann i forntiden...?
I så fall vill jag säga: ja det gjorde det nog, vi talade sannolikt alla något slags nordiska här uppe, med smärre dialektala skillnader.
Än idag må skillnaderna danska-svenska vara dialektala, men det är i så fall stora dialektala skillnader.
Danska / Svenska
Re: Danska / Svenska
Yag satt en gang og leste Gutalagen pá bussen (forngutniske). En islenning som rákade sitte bredvìd og leste over akseln sade sig forstá allt.Jrgen skrev:Ja, det är mycket lättare att läsa på runstenar än moderna isländska texter. Det har dock till viss med att språket på stenarna medvetet var väldigt enkelt och kortfattat, men även gamla svenska 1300-talstexter är lättare än både modern och omodern isländska. På samma vis är 1300-talsisländska lättare att förstå än modern isländska. Isländskan har utvecklats mycket vad gäller både uttal och ordförråd. Det som de fortfarande har betydligt mer intakt än övriga skandinaviska språk är den fornnordiska grammatiken.a81 skrev:Sedan undrar jag om det där med isländskan. Är den verkligen så lika äldre nordiska språk. De har väl konstruerat en massa ny ord (i stället för låneord), vilket gör språket helt obegripligt för svenskar/danskar/norrmän. Som jag upplever det, är det mycket lättare att förstå språket på en runsten än isländska.