Stefan Lundgren skrev:Mannaminne är väl ett ord som inte längre används i större utsträckning.
feffe skrev:"pappenheimare" är ett uttryck man hör alltför sällan nuförtiden ("-man känner ju sina pappenheimare")
slyngel, drummel och tölp är annars ord som borde tas fram ur malpåse
Markus Holst skrev:Jag hörde en gång en gammal farbro, född 1911, andvända ordet "städse". Han var iofs ett original som använde en hel del roliga ord varav flera säkerligen varit lokalskånska.
Mannaminne tycker jag plockas fram för att beskriva var och varannan skånsk snöstorm, och så klart sommarens nederbörd lite varstans i Europa. Inte kan väl det ordet ha fallit ur bruk???
Slyngel använde jag i ett textmeddelande så sent som i förrgår, när jag beskrev en tonåring som måttade ett knytnävsslag i luften mot en busschaufför som inte ville ge rabatt ur egen kassa.
Mina pappenheimare/de här pappenheimarna använder jag regelbundet, och infödda svenskspråkiga verkar inte ha några problem att förstå vem jag avser.
Städse kan man nog höra både mig (född -63) och min mor säga, men knappast särskilt ofta.