Modenamn utomlands

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 januari 2009, 17:21

I USA;

Washington var ett vanligt förnamn på pojkar som föddes kring sekelskiftet 17/1800-talen, efter bl a USA:s första president George Washington och ett känt fall, författaren Washington Irving(född 1783 och levde fram till 1850-talet har jag för mig).

I Missouri var det många nyfödda gossar som fick namnet Jesse efter den välkände banditen Jesse James.

Stefan

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Hexmaster » 27 januari 2009, 17:29

Stefan Lundgren skrev:I Missouri var det många nyfödda gossar som fick namnet Jesse efter den välkände banditen Jesse James.
Om namnet var populärt då och där så kan det ju bero på att det är bibliskt (Jesse var far till David, jfr "Jesse rot och stam") snarare än att det burits av en skurk.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11956
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 januari 2009, 17:36

Om namnet var populärt då och där så kan det ju bero på att det är bibliskt (Jesse var far till David, jfr "Jesse rot och stam") snarare än att det burits av en skurk.
'

Jag håller på att kolla upp det nu, det var efter det amerikanska inbördeskriget och Jesse James o hans band var sydstatare och Missouri tillhörde sydstaterna, de rånade bankerna som under den tidsperioden tillhörde nordstatarna och det var väl därför dom fick så många anhängare i Missouri. Håller på att kolla upp det för säkerhets skull också.

Dyrkan eller idoldyrkan kan man nog hävda att det berodde på.

Stefan

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3869
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av a81 » 30 januari 2009, 18:14

Det här att ha efternamn som förnamn verkar rätt vanligt i USA, det finns till exempel en reporter på CNN som heter Anderson i förnamn. Men fenomenet verkar bara finnas i just USA.

Om man sammanfattar inläggen här, så verkar bilden vara att modenamn numera finns på många håll, men att det ofta verkar vara ett senare fenomen än i Sverige.

Hur brukar förresten nya modenamn uppstå? I en del fall är det uppenbart, till exempel om namnet kommer från någon film, men i andra fall är det mera oklart. Om man tar samma exempel igen: Kenneth (under efterkrigstiden) och Liam (nu), så är de inte speciellt vanliga engelskspråkiga namn, det är svårt att se kopplingen till någon riktigt känd person eller rollfigur, etc. Varifrån kan man då tänkas ha fått namnen? Ännu konstigare blir det med de nu relativt vanliga namnen Melvin, Elliot och Milton. De är väl mycket ovanliga engelskspråkiga namn, som i alla fall jag inte uppfattar som modenamn i den engelskspråkiga världen.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Probstner » 31 januari 2009, 14:05

I anslutning till det som a81 skriver så vore det också intressant att förstå varifrån inspirationen kom till den första generationen engelska förnamn i Sverige någon gång runt förra sekelskiftet - jag har en hel drös äldre släktingar (de flesta numera döda) från Småland och andra trakter som hette Annie, Charlie, Elsie, Mellie och liknande. Före Första världskriget kan det ju inte ha varit genom filmen. Kan det finnas ett samband med emigrationen och Amerika som det förlovade landet?

/ Probstner

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av lampros » 31 januari 2009, 14:48

Probstner skrev:I anslutning till det som a81 skriver så vore det också intressant att förstå varifrån inspirationen kom till den första generationen engelska förnamn i Sverige någon gång runt förra sekelskiftet - jag har en hel drös äldre släktingar (de flesta numera döda) från Småland och andra trakter som hette Annie, Charlie, Elsie, Mellie och liknande. Före Första världskriget kan det ju inte ha varit genom filmen. Kan det finnas ett samband med emigrationen och Amerika som det förlovade landet?
Via Marcel Proust romansvit "På spaning efter den tid som flytt" får man veta att engelsk kultur och livsstil var poppis i Frankrike vid sekelskiftet 18-1900: pubs and clubs, the country life, sporting... kanske även biffsteak and roast beef.

Vi själva såg ju upp till Frankrike (och Tyskland) vid denna tid, men kanske fick vi englandsvurmen på köpet från Frankrike också. En spekulation från min sida.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3869
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av a81 » 31 januari 2009, 16:46

lampros skrev:
Probstner skrev:I anslutning till det som a81 skriver så vore det också intressant att förstå varifrån inspirationen kom till den första generationen engelska förnamn i Sverige någon gång runt förra sekelskiftet - jag har en hel drös äldre släktingar (de flesta numera döda) från Småland och andra trakter som hette Annie, Charlie, Elsie, Mellie och liknande. Före Första världskriget kan det ju inte ha varit genom filmen. Kan det finnas ett samband med emigrationen och Amerika som det förlovade landet?
Via Marcel Proust romansvit "På spaning efter den tid som flytt" får man veta att engelsk kultur och livsstil var poppis i Frankrike vid sekelskiftet 18-1900: pubs and clubs, the country life, sporting... kanske även biffsteak and roast beef.

Vi själva såg ju upp till Frankrike (och Tyskland) vid denna tid, men kanske fick vi englandsvurmen på köpet från Frankrike också. En spekulation från min sida.
Har också en del släktingar med engelska namn födda kring 1900. Bland annat några tidiga exempel: Anny född 1887 och Jenny född 1886. I det ena fallet är det en arbetarfamilj och i det andra en soldatfamilj. Tittar jag bland de släktingar som var bönder, så hittar jag inte den här typen av namn. Frågan är hur man kom på att ta in engelska namn. Jag har för mig att jag hört att romanfigurer ibland hade den här typen av namn och att man därför började döpa barnen så. Kan det stämma? Det är också lite märkligt att det är smeknamnsformerna man lånat in, såväl i de här exemplen som när det gäller de manliga y-namnen i mitten av 1900-talet. Kan det möjligen ge en ledtråd att man lånade in just smeknamnen?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av varjag » 4 februari 2009, 05:39

a81 skrev:
det verkar väldigt ovanligt i övriga Europa.
Vad har du för belägg för detta?
Adolf - har redan behandlats - men Horst, blev ocksaa ett populart pojknamn i Tyskland paa 30-talet. Undrar varfor :lol:

Användarvisningsbild
Covendor
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 24 januari 2004, 15:59
Ort: Västervik

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Covendor » 4 februari 2009, 17:46

a81 skrev: Hur brukar förresten nya modenamn uppstå? I en del fall är det uppenbart, till exempel om namnet kommer från någon film, men i andra fall är det mera oklart. Om man tar samma exempel igen: Kenneth (under efterkrigstiden) och Liam (nu), så är de inte speciellt vanliga engelskspråkiga namn, det är svårt att se kopplingen till någon riktigt känd person eller rollfigur, etc. Varifrån kan man då tänkas ha fått namnen? Ännu konstigare blir det med de nu relativt vanliga namnen Melvin, Elliot och Milton. De är väl mycket ovanliga engelskspråkiga namn, som i alla fall jag inte uppfattar som modenamn i den engelskspråkiga världen.
Jag har alltid uppfattat Liam-trenden som en följd av Oasis framgångar under nittiotalet. När fansen växt upp och fått barn blev namnet vanligt. De andra namnen du nämner är nog bara namn i samma anda. Korta lite ovanliga engelska namn.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3869
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av a81 » 4 februari 2009, 19:07

Covendor skrev:
a81 skrev: Hur brukar förresten nya modenamn uppstå? I en del fall är det uppenbart, till exempel om namnet kommer från någon film, men i andra fall är det mera oklart. Om man tar samma exempel igen: Kenneth (under efterkrigstiden) och Liam (nu), så är de inte speciellt vanliga engelskspråkiga namn, det är svårt att se kopplingen till någon riktigt känd person eller rollfigur, etc. Varifrån kan man då tänkas ha fått namnen? Ännu konstigare blir det med de nu relativt vanliga namnen Melvin, Elliot och Milton. De är väl mycket ovanliga engelskspråkiga namn, som i alla fall jag inte uppfattar som modenamn i den engelskspråkiga världen.
Jag har alltid uppfattat Liam-trenden som en följd av Oasis framgångar under nittiotalet. När fansen växt upp och fått barn blev namnet vanligt. De andra namnen du nämner är nog bara namn i samma anda. Korta lite ovanliga engelska namn.
Jo, så kan det nog vara när det gäller Liam och en del av de andra namnen. Men frågan är vad Melvin, Elliot och Milton kommer ifrån? Jag tittade lite på Wikipedia och hittade egentligen bara en relativt känd person med något av de här tre namnen (som förnamn), nämligen nationalekonomen Milton Friedman (1912-2006). Melvin, Elliot och Milton är väl dessutom mycket oftare efternamn än förnamn i engelskspråkiga länder? Fortfarande tycker jag också att det är konstigt att så många av de lånade engelska namnen är smeknamn. Det finns många Johnny och Conny, men få Anthony eller Matthew.

Såg förresten att namnet Aiden var det vanligaste namnet på nyfödda pojkar i USA. Såg också att ett av de vanligaste namnen på nyfödda flickor var Madison. Så i USA verkar modenamn slå igenom ännu starkare än i Sverige. Har nog aldrig hör Aiden förut, och Madison har jag bara hört som efternamn och möjligen som manligt förnamn.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Hexmaster » 4 februari 2009, 23:40

a81 skrev:Såg förresten att namnet Aiden var det vanligaste namnet på nyfödda pojkar i USA.
Hm, var inte det han Aiden, Iron M.? :)

Blev nyfiken, kollade, blev inte mycket klokare - mer än att namnet är vanligare än jag trodde, alltså på vuxna personer, i fiction m.m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aidan
http://en.wikipedia.org/wiki/Aiden_(given_name)

Borde inte någon sitta och utreda varför namn blir poppis? Hm.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Martin Lundvall » 5 februari 2009, 08:37

I boken Freakonomics av Steven Levitt och Stephen J. Dubner handlar sista kaitlet om namn. Det handlar inte om varför nya namn uppkommer utan mer varför föräldrar ger sina barn "dåliga" namn. Varför svarta ger sina barn typiska svarta namn och på så sätt gör det än svårare för barnen att lyckas i livet.
Minns jag rätt så var slutsatsen något i stil med att de "svarta" namn som nu är populära var från början populära "vita" namn.
Tror TV hade något med spridande av namnen också. Jag kommer inte ihåg, någon som gör?

/Martin

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Hexmaster » 5 februari 2009, 09:19

Film och TV har absolut med saken att göra.

Tidigare var böcker grejen, ofta på sätt som man glömt bort fullständigt idag. Som att kungliga Oscar blev populärt genom Ossians sånger (som lämnar Liza långt efter sig vad de faktoida kvaliteerna beträffar).

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28914
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Hans » 5 februari 2009, 09:43

Relaterat till Freakonomics http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/bar ... 399813.svd

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av G:son » 5 februari 2009, 10:30

Wikipedia har en del intressanta uppgifter också:
Popularity distribution of given names

The popularity (frequency) distribution of given names typically follows a power law distribution.
Since about 1800 in England and Wales and in the U.S., the popularity distribution of given names has been shifting so that the most popular names are losing popularity. For example, in England and Wales, the most popular female and male names given to babies born in 1800 were Mary and John, with 24% of female babies and 22% of male babies receiving those names, respectively.[23] In contrast, the corresponding statistics for in England and Wales in 1994 were Emily and James, with 3% and 4% of names, respectively. Not only have Mary and John gone out of favor in the English speaking world, also the overall distribution of names has changed significantly over the last 100 years for females, but not for males. This has led to an increasing amount of diversity for female names.[24]
[edit]Influence of pop culture
Popular culture appears to have an influence on naming trends, at least in the United States and United Kingdom. Newly famous celebrities and public figures may influence the popularity of names. For example, in 2004, the names "Keira" and "Kiera" respectively became the 51st and 92nd most popular girls' names in the UK, following the rise in popularity of British actress Keira Knightley.[25] In 2001, the use of Colby as a boys' name for babies in the United States jumped from 233rd place to 99th, just after Colby Donaldson was the runner-up on Survivor: The Australian Outback. Also, the female name "Miley" which before was not in the top 1000 was 278th most popular in 2007, following the rise of tween queen Miley Cyrus.[26]
Characters from fiction also seem to influence naming. After the name Kayla was used for a character on the American soap opera Days of our Lives, the name's popularity increased greatly. The name Tammy, and the related Tamara became popular after the movie Tammy and the Bachelor came out in 1957. Some names were established or spread by being used in literature. Notable examples include Jessica, a name created by William Shakespeare in his play "The Merchant of Venice", Vanessa, created by Jonathan Swift; Fiona, a character from James Macpherson's spurious cycle of Ossian poems; and Wendy, an obscure name popularised by J. M. Barrie in his play Peter Pan, or The Boy Who Wouldn't Grow Up; and Madison, a character from the movie Splash. Lara and Larissa were rare in America before the appearance of Doctor Zhivago, and have become fairly common since.
Kayleigh became a particularly popular name in the United Kingdom following the release of a song by the British rock group Marillion. Government statistics in 2005 revealed that 96% of Kayleighs were born after 1985, the year in which Marillion released "Kayleigh".
Popular culture figures do not seem to have to be admirable in order to influence naming trends. For example, Peyton came in to the top 1000 as a female given name for babies in the United States for the first time in 1992 (at #583), immediately after it was featured as the name of an evil nanny in the film The Hand That Rocks the Cradle.[26]
In other instances, names become less common because of negative associations in popular culture. For example, Adolf has fallen out of use since the Second World War.
http://en.wikipedia.org/wiki/Given_name

/G:son

Skriv svar