Krona eller Klave?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Fiskaren
Ny medlem

Re: Krona eller Klave?

Inlägg av Fiskaren » 17 februari 2010, 23:46

Bild

Jag gick och funderade på ordet slav idag. Det resulterade i en googling som resulterade i en registrering här.

Jag tänkte på en romersk inskription där ordet claves användes och att det finns ett svenskt ord som heter klave. Bilden ovan visar en sådan för får.

Fängslade/ofria människor/djur stängs inne av en klave. Samma sak när jag taxerade skog: klaven omslöt trädet. En kloss på varje sida.

Var ni också bland dem på musiken som fick spela på klavar eftersom ni var tondöva? Två träklossar som man slår ihop.

Slaviska folkslag (claves) kanske inte heter slaver i egna ögon (eskimåer/inuiter lappar/samer zigenare/romer etc), det kanske är vi som förslavat dom och satt dom i bojor?

Jag anar ett samband i dimman här...

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 19 februari 2010, 00:27

Ordet slav i betydelsen träl kommer från folknamnet slav. Det är inga nyheter. Troligen använde våra förfäder germanerna framför allt folk från slaviska folkstammar när de handlade med trälar.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 19 februari 2010, 04:00

Fiskaren skrev: Slaviska folkslag (claves) kanske inte heter slaver i egna ögon (eskimåer/inuiter lappar/samer zigenare/romer etc), det kanske är vi som förslavat dom och satt dom i bojor?

Jag anar ett samband i dimman här...
Ordet "slav" i betydelsen folkgruppen kommer ifrån det panslaviska ordet "slovo" vilket betyder "ord". Fornslaverna titulerade sig alltså "folket av ordet" "Slovyni" på gammalslaviska, ungefär "de vars språk man förstår". De kallade andra folk för "nemetsi" eller likande vilket betyder "stum", dvs de vars språk man inte förstår. Tyskar heter t.ex. idag Niemcy på polska och Németorszag på ungerska (lånat från slaviska).

Slav i betydelsen träl kommer från vulgärlatinets sclavus vilket i sin tur kommer ifrån medeltidsgrekiskans sklavos, vilket betydde från början folkgruppen slaverna, antagligen så sålde man slaver som trälar i medelhavsområdet under tidigmedeltiden. Träl på klassiskt latin heter "servis".
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Daniel Eriksson
Medlem

Inlägg av Daniel Eriksson » 19 februari 2010, 15:47

Träl på klassiskt latin heter "servis".
John Cleese: What's this then: "servis", "åt slavarna"?!

Fiskaren
Ny medlem

Inlägg av Fiskaren » 21 februari 2010, 21:05

Check.
I begynnelsen var slovo.

Är de slaviska språken begripliga inbördes fortfarande? Det är ju ett jättestort område isf! Hör Mongoliet dit?

Skriv svar