Utdöda språk???

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 21 februari 2005, 22:43

Olof Ekström skrev:Var verkligen "östgotiska" ett eget språk? Den gotiska delningen varade bara ett par sekler men i en oerhört turbulent omgivning, jag vet inte vilka förutsättningar olika gotiska dialekter kan ha haft för att divergera.

De betraktas också ofta som dialekter snarare än språk, men det är som alltid en nyansfråga. Hur som helst hinner språk i och för sig utvecklas ganska långt på några hundra år, förutsatt att de är väl separerade från varandra geografiskt.
Olof Ekström skrev:Att krimgotiskan skilde sig mer kan jag lättare tänka mig.
Krimgotiskan får väl rimligen räknas som en variant av östgotiska, och därmed hade ju de båda gotiska dialekterna en ansenlig tid på sig att utvecklas, om vi räknar med att de hade bosatt sig på skilda håll runt år 200, västgotiska fortsatte att utvecklas till 900-talet och östgotiskan till 1500-talet (även om den dog ut i sitt dåvarande huvudområde Italien runt 600).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 februari 2005, 13:28

Det finns utdöda indianspråk också, ett av dessa är utaho, pratade av stammen med samma namn och är för länge sedan borta från samhälliga scenen i USA. :)

Stefan

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Re:

Inlägg av Jouppe » 11 maj 2008, 11:47

Hexmaster skrev:Här är en förvånansvärt lättläst introduktion till latinet:

http://www.hexmaster.com/jox/latin/

(Det är (tyvärr) inte jag som skrivit den; sidorna var bedrövligt fula så jag fixade till dem och lade hos mig, efter att ha fått OK från förf.)

Ralf; tyvärr står där ingenting om vulgärlatin, ett språk som skiljer sig avsevärt från såväl nylatin som klassisk latin. Lite synd eftersom det ju var just utdöda språk den här tråden skulle handla om.
Her finns lite om vulgèrlatinet:
http://www.conlanger.com/hvadrom.html
Dette felt er ekstremt intressant for at teste metoderne i den historiskt komparativa metoden. I teorin bùrde metoden tillempad pá de romanske sprákene producere en rekonstruktion liknande vulgèrlatin, men sá har vi dà mange drag som helt skulle vère beroende av evidensen frá sardiskan. Utan historisk kunskap om latinets utvìkling skulle det vère en vìrklig utmaning at liste ut at de sardiske egendomligheterne er arkaismer som boyr beaktes.

Skriv svar