Jag råkade stöta på portalen "thesaurus lex" för ordböcker på internet.
http://www.thesauruslex.com/thesmeny.htm
Den verkar drivas av forumets Lars Törnqvist, så detta borde stå i någon tidigare tråd.
Referenslitteratur - språkvetenskap
-
- Medlem
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
- Ort: Närke
Re: Referenslitteratur - språkvetenskap
Svenska Akademiens ordlista SAOL:
http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx - 13: e upplagan
http://runeberg.org/saol/8/ - 8:e upplagan
http://runeberg.org/saol/6/ - 6:e upplagan
http://www.svenskaakademien.se/web/Ordlista.aspx - 13: e upplagan
http://runeberg.org/saol/8/ - 8:e upplagan
http://runeberg.org/saol/6/ - 6:e upplagan
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 14693
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Referenslitteratur - språkvetenskap
Jag har läst två böcker av Sara Lövestam. Sara är grammatik-nörd, har arbetat som lärare på SFI och även skrivit handböcker för sfi-lärare. I böckerna "grejen med verb" och "grejen med substantiv" skriver hon på ett humoristiskt sätt om svenska språket. Jag skrattade högt flera gånger.
Hon beskriver vackert hur hennes sfi-elever sluter sitt hår när de försöker lära svenska propositioner. Det är svårt att för sfi-elever förklara logiken i att trots att de är på samma ställe är eleven I skolan men läraren PÅ jobbet.
Även beskriver hon vackert vilken folkstorm det skulle bli om vi försökte införa en ny proposition. Det skulle bli samma liv som hen-revolutionen skapade. Varför? En del ordklasser, som pronomen, räkneord och prepisitioner, är stängda och där har vi svårt att hantera nya ord. Andra ordklasser, som verb, adjektiv och substantiv är öppna. Där tar vi gärna emot nya ord och former.
Om jag skriver att "bloggande skalmaniter simmade" reagerar ingen, trots nya ord och former, men klämmer jag in ett HEN vänder det sig i magen på många av oss.
En intressant upptäckt.
Hon beskriver vackert hur hennes sfi-elever sluter sitt hår när de försöker lära svenska propositioner. Det är svårt att för sfi-elever förklara logiken i att trots att de är på samma ställe är eleven I skolan men läraren PÅ jobbet.
Även beskriver hon vackert vilken folkstorm det skulle bli om vi försökte införa en ny proposition. Det skulle bli samma liv som hen-revolutionen skapade. Varför? En del ordklasser, som pronomen, räkneord och prepisitioner, är stängda och där har vi svårt att hantera nya ord. Andra ordklasser, som verb, adjektiv och substantiv är öppna. Där tar vi gärna emot nya ord och former.
Om jag skriver att "bloggande skalmaniter simmade" reagerar ingen, trots nya ord och former, men klämmer jag in ett HEN vänder det sig i magen på många av oss.
En intressant upptäckt.