Quiz: Språkhistoria

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Låst
Giancarlo
Medlem

Re: Språkquiz

Inlägg av Giancarlo » 30 oktober 2008, 01:12

erich lespenhalt skrev:Javisst. Vet du var namnet Tok Pisin kommer från?

Frågan är din för övrigt.
Tok Pisin är kreol för "talk pidgin"

Lars Törnqvist
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 30 oktober 2008, 12:51

Vilket språk är det här?

The Beatles kienet band popolari tas-sittinijiet. Il-membri tal-band kienu John Lennon, Paul McCartney, George Harrison u Ringo Starr. L-oriġini tal-band kienu f'Liverpool, l-Ingilterra. Il-band eventwalment saret popolari mad-dinja kollha, u jitqiesu bħala waħda mill-iktar bands influwenti fl-istorja tal-mużika. Għall-bidu Alan Williams kien il-maniġer tagħhom, u iktar 'il quddiem postu ħadu Brian Epstein. George Martin kien il-produttur ta' bosta mill-albums tagħhom. Kellhom 13-il album u numru ta' films. Biegħu il-fuq minn biljun (1,000,000,000) rekord, inklużi albums u singles. Fl-1970, l-istress u l-fama għamlu tagħhom u The Beatles sfaxxaw u ma baqgħux idoqqu iktar flimkien. L-erbgħa li huma iżda, bdew karrieri ta' solisti. John Lennon ġie assassinat fl-1980, imma t-tliet Beatles l-oħra ingħaqdu fis-snin 1990 u ħarġu żewġ rekords oħra. Dawn kienu "Free As A Bird" u "Real Love". Il-vuċi ta' John intużat f'dawn id-diski, għaliex il-Beatles l-oħra żiedu l-mużika fuq xi wħud mit-tejpijiet antiki tiegħu.

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 30 oktober 2008, 14:02

Maltesiska?

Lars Törnqvist
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 30 oktober 2008, 14:16

Ja, det är maltesiska.

Din fråga.

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 30 oktober 2008, 14:34

Frågan är fri.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 oktober 2008, 15:20

Skall vi få intressanta frågor här i quizzen, gör vi nog bäst i att inte publicera text hä,tat från nätet, eftersom det då blir alltför lättgooglat, vilket bara leder till direkta svar utan att man behöver, liksom, anstränga sig.

Min fråga: Ett av de levande keltiska språken har, till skillnad från övriga keltiska språk, ett inflytande från fornnordiska. Vilket?

erich lespenhalt
Medlem

Inlägg av erich lespenhalt » 30 oktober 2008, 15:51

Få se nu. Vad jag vet finns det fyra nu levande keltiska språk: gaeliska, skotsk gaeliska, walesiska och bretonska. Med tanke på att nordmännen (norrmännen) dominerade norra England under vikingatiden, gissar jag på skotsk gaeliska.

Lars Törnqvist
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Törnqvist » 30 oktober 2008, 16:28

Det keltiska språk som har påverkats mest av fornnordiska är manx. Men frågan är om det kan räknas som ett levande språk.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 30 oktober 2008, 17:24

Enligt wikipedia finns det några hundra som har manx som modermål sedan man aktivt har restaurerat språket och fått fart på pratandet av detsamma. Den sista talaren av "orginalmanx" dig på 70-talet. Jag håller med om att frågan är en slamkrypare, men likväl har Lars gett rätt svar. Frågan är din.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 februari 2009, 03:16

Jag dra igång quizzen igen, vad hände med svenska språket 1906?
Bonus om ni vet vem som låg bakom denna reform i svenska språket.

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 26 februari 2009, 08:28

Stavningsreformen. Jag kommer att säga "ja just det" när du säger vem som låg bakom.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Jouppe » 26 februari 2009, 09:13

Markus Holst skrev:Stavningsreformen. Jag kommer att säga "ja just det" när du säger vem som låg bakom.
Jag skall se om jag minns de viktigaste: -fv-, -f & hv- > v, -dt > -tt och -ce i lånord -s..?

Nordisk enhetlighet eftersträfvades inte alltid, afskaffandet af hv- var det allra dummaste, speciellt som nya homografer uppstodo och dessutom vissa dialekter upprätthålla uttalet af kv-

Pluralformerna i verbböjningen fingo visst en nådatid på några årtionden?

Jurgen Wullenwever
Medlem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 26 februari 2009, 18:42

Jouppe skrev:
Markus Holst skrev:Stavningsreformen. Jag kommer att säga "ja just det" när du säger vem som låg bakom.
Jag skall se om jag minns de viktigaste: -fv-, -f & hv- > v, -dt > -tt och -ce i lånord -s..?

Nordisk enhetlighet eftersträfvades inte alltid, afskaffandet af hv- var det allra dummaste, speciellt som nya homografer uppstodo och dessutom vissa dialekter upprätthålla uttalet af kv-

Pluralformerna i verbböjningen fingo visst en nådatid på några årtionden?
-ce > -s i lånord hör nog inte hit, utan är något äldre

Fridtjuv Berg, ecklesiastikminister för det liberala partiet, haver sitt namn givit åt denna stavningsändring, där det som inte behövde ändras ändrades, men det som behövde ändras kvarstod, men låg han bakom reformen? Han skrev en bok innan, Stafnings-reformen (1902), som jag inte har läst, om saken.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 februari 2009, 22:06

Stavningsreformen är riktig, nu tar Markus Holst över taktpinnen och den som genomförde det eller låg bakom var Fridtjuv Berg(1851-1916).

Stefan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 27 februari 2009, 12:34

Jag flyttar frågan utanför vår världsdel, men stannar kvar på norra halvklotet.

Var i världen hittar man denna skylt, och vilka är de tre språken?
Bilagor
skylt.jpg
skylt.jpg (23.25 KiB) Visad 634 gånger

Låst