Gammelgrekiska (Koine) jmfr med modern grekiska

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Gen. Jack Ripper
Medlem

Gammelgrekiska (Koine) jmfr med modern grekiska

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 04 nov 2019 11:44

Koinegrekiska är som bekant ett antikt språk som överlevt inom den akademiska världen.
Hur likt är det modern grekiska? Är det i stil med latin/italienska?

När började de två skilja sig åt? Tänker att folkvandringstiden och senare invasioner av Grekland ändrade språket till det vi har idag. Är jag rätt ute?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Re: Gammelgrekiska (Koine) jmfr med modern grekiska

Inlägg av Hans » 04 nov 2019 12:17

Kan inget om språk men grekiska idag liknar inte ett latinskt språk. Har en bunt grekiska polare och när de rockar loss fattar jag inte ett jota. Med min franska kan jag förstå bitar av latinska språk. Ibland tror jag att de har ett stort gräl om den ekonomiska krisen men det visar sig att de pratar om vädret.

https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_language

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 04 nov 2019 12:24

Jämförelsen mellan koine och modern grekiska är nog rätt lik jämförelsen latin/italienska. Jag föreställer mig att språk generellt förändras med ungefär samma hastighet och det har ju gått ungefär samma tid sedan språket slutade talas.

En likhet är ju även att både latin och koine överlevde länge som lingua franca, vilket i sin tur borde färga de moderna språken.

Sedan kan jag inte tillräckligt om grekiska för att förklara skillnaden, och tyvärr har ju de språkkunniga skalmännen övergivit skeppet.

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 04 nov 2019 14:22

Hans skrev:
04 nov 2019 12:17
Kan inget om språk men grekiska idag liknar inte ett latinskt språk. Har en bunt grekiska polare och när de rockar loss fattar jag inte ett jota. Med min franska kan jag förstå bitar av latinska språk. Ibland tror jag att de har ett stort gräl om den ekonomiska krisen men det visar sig att de pratar om vädret.

https://en.wikipedia.org/wiki/Greek_language

MVH

Hans
Det sa jag inte heller. Jag frågade om gammelgrekiska och modern grekiska skiljer sig ungefär som latin och italienska skiljer sig åt.