Sociolekt

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Sociolekt

Inlägg av LasseMaja » 7 november 2017, 21:50

Hur är det med detta begrepp. Har man exempelvis gjort några större studier i exempelvis svenska sociolekter?

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Sociolekt

Inlägg av LasseMaja » 11 mars 2018, 18:53

Ändå måste nog Storbritannien var ett av de länder där man lättast hör klasskillnader i språket. Storbritannien är ändock ett land som är hyfsat jämställt, men klassgränserna är stundtals bizzart närvarande. Arbetarklass och övre medelklass på samma ställe, men bägge agerar precis som inte de andra finns. :-)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Sociolekt

Inlägg av mrsund » 11 mars 2018, 23:03

Sant så tillvida att jag själv kan höra skillnaderna, vilket jag även kan göra i Sverige, men där tar mina språkkunskaper slut.
Det skulle vara intressant att höra andra skalmaniters uppfattning här, vi har ju några med bra kunskaper i franska, tyska, ryska och australienska.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sociolekt

Inlägg av varjag » 13 mars 2018, 10:39

mrsund skrev:Sant så tillvida att jag själv kan höra skillnaderna, vilket jag även kan göra i Sverige, men där tar mina språkkunskaper slut.
Det skulle vara intressant att höra andra skalmaniters uppfattning här, vi har ju några med bra kunskaper i franska, tyska, ryska och australienska.
mrsund jag är tacksam till LasseMaja - som lär mig helt nya och okända ord. Som sociolekt :)

Var tvungen googla på det, och finner en misstänkt svensk professor - Göran Hammarström - vid australiska Monash University
- som en trolig upphovsman till denna nya ''vetensskap''.

http://artsonline.monash.edu.au/linguis ... at-monash/

- som jag finner lika meningslös som genusteori (tack igen LasseMaja !)

Mycket, som emanerar från ''academia'' vid våra universitet, föder furstligt akademiker - men saknar praktisk relevans i levande samhällen.

Marxistisks pseudovetenskaper!

My tuppence, Varjag

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Sociolekt

Inlägg av HJ » 14 mars 2018, 08:33

Att kalla sociolekt för en meningslös "Marxistiska pseudovetenskap" håller jag inte alls med om. Sociolekt är ett begrepp som kan användas för att förstå hur språk fungerar. Och eftersom människans förmåga till språk är intimt kopplat till hur vi människor fungerar som sociala varelser, så kan man genom att förstå språk också lära sig saker om oss som människor. Eftersom språket är en kultur och historiebärare, som går att polera med inte helt sudda ut, så kan man genom rätt språkanalys förstå saker om vår historia och vår samtid.

Men liksom alla andra vetenskapliga begrepp och metoder kan de missbrukas för den som känner sig manad, t.ex. om någon får för sig att bedriva maxistiska pseudovetenskaper. Men det kan ju inte begreppet sociolekt lastas för lika lite som det är atommodellernas fel att vi har kärnvapen.

/Håkan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sociolekt

Inlägg av Markus Holst » 14 mars 2018, 09:49

varjag skrev:Marxistisks pseudovetenskaper!
Där har du fel.

Att godsägaren och drängen pratar om olika saker, använder olika ord och uttryck och stundtals även olika grammatik, det vet vi ju alla. Det är sociolekt.

Att vilja påvisa sin status genom att ändra sitt språk, det är sociolekt.

Att slänga sig med marxistiska formuleringar för att visa vem man är, det är också sociolekt.

Att undvika marxistiska formuleringar för att visa vem man är - är alltså också sociolekt.

Att genom sitt språkbruk göra ett statement - är sociolekt. Även varjag ägnar sig åt sådant.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sociolekt

Inlägg av Markus Holst » 14 mars 2018, 12:16

Underkänner varjag månne även begreppet "dialekt" och forskning runt detta?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sociolekt

Inlägg av Markus Holst » 14 mars 2018, 12:49

Den tydligaste svenska sociolekt är väl de skorrande R och nasala uttal som vi förknippar med Gustav V, och som väl Anders Gernandt var den sista representanten för. Så talade svenska överklassen "förr".

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Sociolekt

Inlägg av raskens » 14 mars 2018, 16:06

om jag minns rätt, var Gernandts skorrande R en kompensation av ett talfel. Finner tyvärr ej någon källa, men anser mitt minne räcka som bevis 8-)

angående V-Gurras uttal har jag ingen åsikt eller kunskap :)

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Sociolekt

Inlägg av LasseMaja » 15 mars 2018, 21:30

Nära besläktat med sociolekt torde vara de speciella "språk" man utvecklat inom olika yrkesgrupper, ofta för att avskilja sig från andra, behålla sina yrkeshemligheter eller bara verka märkvärdig.

Skriv svar