Värdegrund?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värdegrund?

Inlägg av Göstring » 30 december 2017, 11:43

varjag skrev:Men - bättring är på väg accepteras, även i det sekulära svenska samhället.........
jag hänvisar så klart till nysvenska fädrar. Som hellre mördar sina döttrar - än ser dem ''vanärade'' !

Multikultarnas seger över förnuftet :thumbsup:

mvh, Varjag
Jo, det står ju mer eller mindre så i debattartikeln ovan.
Inger Davidson och Göran Hägglund skrev:Vi tror att den egna kulturella identiteten är nödvändig om vi skall kunna förstå att andra människor kan ha en annan kulturell identitet och därmed kunna visa förståelse och respekt för den. Det är ingen tillfällighet att Muslimska rådet ställer upp bakom läroplansskrivnngarna om kristen etik. I motsats till Ekholm/Löfstedt har rådet förstått vad det handlar om, liksom tydligen också den socialdemokratiska partisekreteraren Mona Sahlin.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Värdegrund?

Inlägg av varjag » 30 december 2017, 23:05

Tack Göstring
Det är ingen tillfällighet att Muslimska rådet ställer upp bakom läroplansskrivnngarna om kristen etik. I motsats till Ekholm/Löfstedt har rådet förstått vad det handlar om, liksom tydligen också den socialdemokratiska .........
Erkänner en viss skepsis till varje islamisk ''majlis'' :roll: Alltför ofta talar dom om en sak, men gör en annan......

''Sveriges muslimska råd har varit aktiv i regeringens arbete kring Dialog om samhällets värdegrund....''

http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... 200910106/
Bidrag till trossamfund[redigera | redigera wikitext]

Nämnden har till uppgift att pröva frågor om vissa statsbidrag till trossamfund.[1]

Under 2007 fördelade nämnden totalt 50 232 000 kr i statsbidrag.[2]

Enligt svensk lag får bidrag bara ges till trossamfund som bidrar till att upprätthålla och stärka grundläggande samhällsvärderingar.
Myndigheten kontrollerar inte om personer i ledande ställning i bidragstagande organisationer har demokratiska värderingar utan reglerna tillämpas på verksamhetens officiella budskap utåt.......
Tro't den som vill
mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värdegrund?

Inlägg av Göstring » 1 januari 2018, 17:45

Det finns antagligen ett tyskt inflytande. Wertegrundlage torde det heta i söder.
Svd 19530616.jpg
Wertegrundlage.jpg
Wertegrundlage.jpg (41.77 KiB) Visad 1763 gånger
https://books.google.se/books?id=gaARAA ... BDoAQgmMAA

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Värdegrund?

Inlägg av varjag » 2 januari 2018, 12:37

Well done Göstring - nu kom pudelkärnan :D Det var Hitlers fel..... :lol:
Wertegrundlage.jpg
Wertegrundlage.jpg (41.77 KiB) Visad 1734 gånger
lærdomar.....jpg
lærdomar.....jpg (68.11 KiB) Visad 1734 gånger
Men Hitler hade alldeles rätt!

Värdegrunden - bestämms av MEDIA ! Inte av folken vars värdegrund rubbas eller förintas - :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värdegrund?

Inlägg av Göstring » 2 januari 2018, 14:30

varjag skrev:Det var Hitlers fel..... :lol: Varjag
Jo, det är väl okontroversiellt att dessa tankar är en reaktion på NS-regimen. Sen är det min uppfattning att man också använder NS som ett argument för att återupprätta en religiöst grundad ordning, alltså att man vill egentligen ha den ordningen oavsett NS. I Tyskland är det förståeligt men särskilt i Sverige blir det fel att kräva inskränkningar i demokratin som skydd för en nazism som aldrig fick fäste här.
Strmberg2.jpg
Tore Strömberg, "Rättsfilosofins historia i huvuddrag", kapitlet "Nyare naturrättsåskådning".
Strmberg3.jpg
Att domar- och ämbetsmannakårerna vägrar följa lagar som strider mot deras etiska uppfattningar i strid mot riksdagsbeslut är att sätta subjektiviteten eller klassintresset i högsätet och leder bara till anarki och oförutsägbarhet.

Boken trycktes första gången 1981. Denna upplaga är från 1989. Då var tydligen ordet värdegemenskap.

Sedan måste jag säga att jag skulle vara ytterst försiktig med att ge AH rätt i något överhuvudtaget.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Värdegrund?

Inlägg av varjag » 10 januari 2018, 11:52

Tja Göstring - tror att inte vi kommer längre :(
Att domar- och ämbetsmannakårerna vägrar följa lagar som strider mot deras etiska uppfattningar i strid mot riksdagsbeslut är att sätta subjektiviteten eller klassintresset i högsätet och leder bara till anarki och oförutsägbarhet.
Jag förstår väl var du står.Och jag - kämpar som
Cicyphus.png
Cicyphus.png (78.74 KiB) Visad 1659 gånger
-mot en klar övermakt.
Och vet - att jag är på den förlorande sidan :roll:

Den Svenska (?) Anbefallna Värdegrunden - har inskränkt, ja eliminerat yttrandefriheten i Sverige!

Värdegrunden - kräver att inga avvikande åsikter får framföras.
Om det görs = omedelbart bestraffning.
Den regeringsformen kallas - minst - demokratur......men om ''oförutsägbarheten'' är vi överens......

Dagens Sverige är en!

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Värdegrund?

Inlägg av Lasse O » 10 januari 2018, 19:56

Göstring skrev: Sedan måste jag säga att jag skulle vara ytterst försiktig med att ge AH rätt i något överhuvudtaget.
Nå, lite rätt hade han när han påstods ha sagt att ge mig tio år och jag kommer att förändra Tyskland.
Bilagor
förändring.JPG

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Värdegrund?

Inlägg av varjag » 11 januari 2018, 11:22

Jamen Lasse - nu överdriver du 8O
HItler månde haft rätt om det ''oigenkännbara Tyskland'' men den svenska värdegrunden - omöjliggjör något liknande. :)

Sveriges förändervändja folk kommer att lydigt acceptera förändringarna med - en gäspning.....
Ja - utländska iakttagare kommer kanske rentav beskriva evenemanget som - ''en däven fjärt....''

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Värdegrund?

Inlägg av Battler » 27 februari 2018, 08:16

Begreppet "värdegrund" bör tas bort. Stalin hade också en värdegrund. Mao likaså. Nordkorea sin och detsamma hade DDR. Begreppet innehåller en sorteringsmekanism som är farlig. Vissa sägs passa in andra inte. Begreppet används på ett icke önskvärt sätt i politik, media och arbetsmarknad. Begreppet lockar fram ett falskt förhållnings-sätt. Uttala dig inom ramen för värdegrunden tänk / handla sedan utanför den.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Värdegrund?

Inlägg av Göstring » 27 februari 2018, 09:32

Battler skrev:Begreppet "värdegrund" bör tas bort. Stalin hade också en värdegrund. Mao likaså. Nordkorea sin och detsamma hade DDR. Begreppet innehåller en sorteringsmekanism som är farlig. Vissa sägs passa in andra inte. Begreppet används på ett icke önskvärt sätt i politik, media och arbetsmarknad. Begreppet lockar fram ett falskt förhållnings-sätt. Uttala dig inom ramen för värdegrunden tänk / handla sedan utanför den.
Värdegrunden har varit central i den konservativa motreaktionen mot demokratin, överklassen – genom präster och jurister – ska styra med hänvisning till orubbliga värden. När det visar sig att värdegrunden inte var någon bra kofot och man förlorat kampen om innehållet i begreppet – associera det till Stalin, Mao, Nordkorea och DDR.

Skriv svar