Om negrer och bögar

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av masase » 16 november 2017, 23:13

bachelor= kandidatexamen (högskoleingenjör)
master = magister examen (civilingejör/civilekonom)
phd= doktorsexamen

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av sonderling » 18 november 2017, 17:14

Jag tackar också, för utredningen om College respektive University, jag var inte heller säker på skillnaden.

Sonderling

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 19 november 2017, 09:49

Är det någon som kan ge en förklaring till varför neger anses vara rasistisk av personer som samtidigt anser att husneger är OK att använda?

SvT förklarade ju varför husneger inte är rasistiskt för några år sedan men de har tydligen raderat det efteråt. Hittar inte deras motivering.

Den enda som jag kommit på är att det handlar om skillnad på politiska vänner respektive fiender. och följaktligen skilda standarder.

Ed.
Hittade artikeln
https://www.svt.se/opinion/husneger-ar- ... kt-uttryck

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 19 november 2017, 15:51

pandersson2 skrev:Är det någon som kan ge en förklaring till varför neger anses vara rasistisk av personer som samtidigt anser att husneger är OK att använda?

SvT förklarade ju varför husneger inte är rasistiskt för några år sedan men de har tydligen raderat det efteråt. Hittar inte deras motivering.

Den enda som jag kommit på är att det handlar om skillnad på politiska vänner respektive fiender. och följaktligen skilda standarder.

Ed.
Hittade artikeln
https://www.svt.se/opinion/husneger-ar- ... kt-uttryck
Som så ofta i västerlandet handlar det inte om vad som sägs utan om vem som säger det. Vissa har frikort att vräka ur sig allt medans andra i dessa identitetspolitikens dagar inte ens kan säga God morgon utan protester från de goda och anständiga.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Donkeyman » 19 november 2017, 21:18

Jag kom plötsligt på en fundering när vi nu diskuterar ordet "bög". Ser man under min levnad så var en bög något av det värsta man kunde finna på för kanske 50 år sedan. Att kalla någon för bög var särdeles förolämpande. Men i dag är det fullt hedervärt att vara bög och de använder ordet som en beteckning på sig själva.

MEN

En lesbisk kvinna ansågs för 50 år sedan som avvikande och hennes läggning användes gärna som en förklaring till om hon även i övrigt hade ett avvikande beteende. Men man hade inte i närheten av samma avsky mot henne som man hade mot bögar. Vilket antagligen också har ledit tlil att det finns inte någon beteckning för den lesbiska kvinnan med samma kraftladdning som ordet bög. Jag kan i grunden inte minnas några direkta skällsord från gamla tider. I Stockholm hade vi ordet "flata" men det var ju inte något nedsättande skällsord, det bara beskrev personen i fråga, att hon var "annorlunda" men inte något mer.

Eller har ni andra en annan uppfattning.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 19 november 2017, 22:07

Det kanske är lite mer provocerande när vi män inte följer normerna men samtidigt kan det också vara lite moro, som Frode Øverli tecknar:
Bilagor
zzzzzzzzzzzzzzzzz.JPG

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 3 december 2017, 12:44

Svenska staten skall tydligen vara rasistisk för att det förekommer ord som hänvisar till lappar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... anda-i-usa

Artikeln förvånar mig på en punkt, den hävdar att neger aldrig använts i USA utan att negro använts istället. För mig så är neger den svenska varianten påengelska negro.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av sonderling » 3 december 2017, 20:42

Jag får intrycket att språkförbistring råder och att hon sammanblandar ordet "neger" med det rasistiska ordet "nigger". Så klart tänker ingen rätta henne.

Jag tycker det är problematiskt att regeringens advokater använder ordet "lapp". Det känns som de vill provocera.

Däremot så tycker jag det är lite löjligt att ändra ord på platser och begrepp.

Sonderling

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 30 december 2017, 07:30

Ordet lapp börjar bli intressant. Svenska staten har ju använt det juridiskt med hänvisning till äldre dokument. Nu har man tydligen dömt en person för att han använt uttrycket. Nedanstående skall tydligen numera vara olagligt. Får erkänna att det nog skulle varit en majoritet som skulle dömts för liknande då jag var värnpliktig då lapphelvete inte var ovanligt att höra. Undrar om även märlingar är olagligt?
http://kuriren.nu/nyheter/man-doms-for- ... 27859.aspx
”Lappar är lappar o ska så vara, stanna där ni hör hemma”,
”Jag har lidit till räckligt utav detta lapphelvete.”
Det här är de enda citaten som nämns så de får väl anses vara det som ses som olagligt.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av varjag » 2 januari 2018, 12:08

pandersson2 skrev:Ordet lapp börjar bli intressant. Svenska staten har ju använt det juridiskt med hänvisning till äldre dokument. Nu har man tydligen dömt en person för att han använt uttrycket. Nedanstående skall tydligen numera vara olagligt. Får erkänna att det nog skulle varit en majoritet som skulle dömts för liknande då jag var värnpliktig då lapphelvete inte var ovanligt att höra. Undrar om även märlingar är olagligt?
http://kuriren.nu/nyheter/man-doms-for- ... 27859.aspx
”Lappar är lappar o ska så vara, stanna där ni hör hemma”,
”Jag har lidit till räckligt utav detta lapphelvete.”
Det här är de enda citaten som nämns så de får väl anses vara det som ses som olagligt.
PK-vanvettet härskar konkurrensfritt i Sverige !

Jag hade en skolkamrat, låt oss kalla honom ''Hanseman'' - om han fortfarande lever (?) -

Hans pappa var - just det lappfogde ....... 8O

Tillika en högavlönad vit svensk tjänsteman - Go figure :roll: :roll: :roll:

Varjag

Skriv svar