Om negrer och bögar

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 11 november 2017, 21:05

Femtiotrean skrev:Off-topic, men vad är skillnaden mellan en "ethical code" ellet en "code of ethics" and en "värdegrund"?
Uppförandekod hänför sig nog till företag som t ex inte kommer att utnyttja barnarbete och heller inte betalar mutor för att slippa undan skatter och tullar.
Värdegrunden är typisk svensk. Den talar om vad du skall tycka för att få vara med i gemenskapen och kunna yttra dig i olika sammanhang.
Typiska värdegrundsfrågor är att alla människor är lika mycket värda, även om de är brottslingar, att alla kulturer är lika bra och att den som är svensk inte har någon rätt att klaga på de som anför religiösa skäl för att slippa anpassa sig till en sekulär demokrati.

Värdegrunden används med fördel för att tysta motsträviga människor som inte tror på att t ex kvinnor i bolagsstyrelser och HBTQ-frågor är Sveriges största samhällsproblem. De brukar förpassas ut i periferin och anses som högerpopulister eller ännu värre.
Det finns idag inget värre än att i arbetslivet bli tillfrågad om vilken "Värdegrund" man har.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 12 november 2017, 09:00

Lasse Odrup,
värdegrund är ett stort problem i många länder, det finns bara olika ord för det. Ser man på amerikanska debatter skulle jag hävda att de har lika stora problem som Sverige. Även UK med BBC i spetsen är exempel. Sverige är inte unikt, men vi har en unik variant som är starkt influerad av vänstermedia i USA.

Jag har av mina släktingar blivit informerad att jag inte har rätt värdegrund då jag värderar människor efter deras handlingar. Växte även upp med "kvinnor och barn först" som ju är helt emot värdegrundens nuvarande värderingar.

Minns min son som förklarade att det numera är OK att slå på flickorna i klassen för alla är lika. Skulle inte bli förvånad om vissa grupper kommer att försöka stigmatisera uttryck som flicka och pojke.

Människor tycker om att dela in sig i "vi" och "de". Detta för att höja sig själv på andras bekostnad.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 12 november 2017, 09:15

År det någon som följt "it´s OK to be white" i USA? Det är ett utmärkt exempel på varför man inte skall tillåta dem som blir upprörda att bestämma. En grupp hade satt upp lappar med ovanstående text. Det skall ha blivit polisanmält och man kan höra upprörda studenter som utsatts för detta rasistiska tilltag. W-ordet får man vara försiktig med, om det uttrycks positivt så är det kränkande enligt vissa. Det verkar som tur är fortfarande vara OK att använda W-ordet som negativt, det är inte rasistiskt. Det är framförallt inkluderande då det används som negativt i kombination med ord som cis och male.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av sonderling » 12 november 2017, 16:09

Intressant reflektion om Taxi-chafförer, har inte tänkt på det men det stämmer ju.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av sonderling » 12 november 2017, 16:15

pandersson2 skrev:År det någon som följt "it´s OK to be white" i USA? Det är ett utmärkt exempel på varför man inte skall tillåta dem som blir upprörda att bestämma. En grupp hade satt upp lappar med ovanstående text. Det skall ha blivit polisanmält och man kan höra upprörda studenter som utsatts för detta rasistiska tilltag. W-ordet får man vara försiktig med, om det uttrycks positivt så är det kränkande enligt vissa. Det verkar som tur är fortfarande vara OK att använda W-ordet som negativt, det är inte rasistiskt. Det är framförallt inkluderande då det används som negativt i kombination med ord som cis och male.
Det verlar hända konstiga saker överhuvudtaget på universiteten i USA (iofs det har det väl altid gjort).
Hörde på Nordegren och Epstein i P1, Där Thomas Nordegren att som vit man måste man numera måste framföra en lite ursäkt innan man föreläser, där man ska be om ursäkt för att man är cis man och att man vet om att man tillhör en priviligerad grupp och att man tar avstånd från detta yada yada.

Låter helt sjukt i mina öron.

Sonderling

(Som undrar likt karaktären Dj Steffo i p3 programmet Clownen luktar bensin" När kommer alla fördelar med att vara man egentligen?")

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av LasseMaja » 12 november 2017, 22:31

Ett rapporterat inlägg av politisk natur borttaget.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 13 november 2017, 21:43

Numera skäms jag men det har funnits stunder i mitt militära liv då jag använt Värdegrunden och Alla människors lika värde för att kväsa någon kritisk underlydande.

Den mest försåtliga frågan man kan ställa till en antagonist är om han eller hon inte omfattar Försvarsmaktens värdegrund? På det finns inget vettigt svar, ungefär som "Har du slutat misshandla din partner?"

Alla vet ju att alla skall bemötas med respekt och att alla människor är lika mycket värda. Redan där inser man att när jag som chef inte möts med respekt så är det ett klart brott mot den heliga Värdegrunden.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Mackan L » 13 november 2017, 22:24

Norsk studentkår går in för att vara motsatsen av politiskt korrekt...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtl ... k-nazifest
Här fångas norska bartenders iförda nazistuniform på film

Bartenders i nazistuniformer och drinkar med namn efter koncentrationsläger. Det mötte Maja Sandström från Östersund när hon och kompisgänget besökte studentkåren i Trondheim.
– Vi blev helt chockade, säger hon.

De åkte över gränsen för att gå på konsert. Men helgkvällen blev inte direkt vad tjejerna från Östersund tänkt sig. Kvällen har nu skapat stora rubriker i Norge. På studentkåren i Trondheim hamnade tjejerna mitt i en fest – med nazisttema.

I baren stod bartenders i uniformer och det serverades drinkar med namn som Auschwitz.

[...]
Senast redigerad av 1 Mackan L, redigerad totalt 14 gånger.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av masase » 13 november 2017, 22:38

sonderling skrev:
pandersson2 skrev:Det verlar hända konstiga saker överhuvudtaget på universiteten i USA (iofs det har det väl altid gjort).
Hörde på Nordegren och Epstein i P1, Där Thomas Nordegren att som vit man måste man numera måste framföra en lite ursäkt innan man föreläser, där man ska be om ursäkt för att man är cis man och att man vet om att man tillhör en priviligerad grupp och att man tar avstånd från detta yada yada.

Låter helt sjukt i mina öron.
Enligt wikipedia så finns det i USA 1845 utbildningsinstitut som ger fyra åriga kurser.

Däribland finns det strikt konservativa skolor där män och kvinnor inte får åka hiss tillsammans (då detta kan leda till omoral). Det finns också ett stort antal allmänt vänstersinnade små liberal arts colleges och i det sammanhanget så kan det mycket väl hända att man som vit cis man kan behöva inleda med en avbön. Det är dock ingen särskilt utbredd sed.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av pandersson2 » 14 november 2017, 06:33

masase,
så du menar att studentkravaller som Evergreen är undantag från mentaliteten på universiteten? Att vita lärare är så rasistiska så att de kommer till arbetet är orsak till kravaller får man väl hoppas tillhör undantagen. Jag hoppas du har rätt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av sonderling » 14 november 2017, 15:36

masase skrev:
sonderling skrev:
pandersson2 skrev:Det verlar hända konstiga saker överhuvudtaget på universiteten i USA (iofs det har det väl altid gjort).
Hörde på Nordegren och Epstein i P1, Där Thomas Nordegren att som vit man måste man numera måste framföra en lite ursäkt innan man föreläser, där man ska be om ursäkt för att man är cis man och att man vet om att man tillhör en priviligerad grupp och att man tar avstånd från detta yada yada.

Låter helt sjukt i mina öron.
Enligt wikipedia så finns det i USA 1845 utbildningsinstitut som ger fyra åriga kurser.

Däribland finns det strikt konservativa skolor där män och kvinnor inte får åka hiss tillsammans (då detta kan leda till omoral). Det finns också ett stort antal allmänt vänstersinnade små liberal arts colleges och i det sammanhanget så kan det mycket väl hända att man som vit cis man kan behöva inleda med en avbön. Det är dock ingen särskilt utbredd sed.
Ja det är klart att jag tänker på östkust och västkust universitet av den typen som Thomas Nordegren själv gick på och där han var tillbaka bjuden som gästföreläsare. (Minns tyvärr inte namnet.)
Sedan hörde jag på P1 att både Seinfeld och John Cleese inte längre föreläser på universiteten för att de hela tiden blir anklagade för att kränka någon. Den senare nämnde detta i en intervju i DN där det också nämndes att kultserien Fawlty towers numera är censurerad.

Hur det är i "flyoverstates" har jag ingen aning om. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 16 november 2017, 19:42

Sonderling
Lite off topic men vad är skillnaden mellan University och College? Båda handlar väl om eftergymnasial utbildning?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av tyskaorden » 16 november 2017, 19:49

Har för med att det har med examensrätten att göra. Sedan så är det så om jag inte missminner mig att det till skillnad från University inte bedrivs någon forskning på ett College.

Ser man till Storbritannien så är ett College en sammanslutning av lärare och studenter inom ett University jfr the Colleges vid Oxford och Cambridge m.m.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av masase » 16 november 2017, 21:38

I USA så ger ett college ut bachelors och ett university ger ut upp till phd. Ett university kan inkludera ett college (t.ex. Harvard)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Om negrer och bögar

Inlägg av Lasse O » 16 november 2017, 23:04

tyskaorden skrev:Har för med att det har med examensrätten att göra. Sedan så är det så om jag inte missminner mig att det till skillnad från University inte bedrivs någon forskning på ett College.
Ser man till Storbritannien så är ett College en sammanslutning av lärare och studenter inom ett University jfr the Colleges vid Oxford och Cambridge m.m.
masase skrev:I USA så ger ett college ut bachelors och ett university ger ut upp till phd. Ett university kan inkludera ett college (t.ex. Harvard)
Tack till båda fast begreppen bachelors och phd känns lite främmande för mig, outbildad som jag är.

Skriv svar