Nytt genus

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Daniel Eriksson
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 3 november 2009, 05:14

Nytt genus

Inlägg av Daniel Eriksson » 19 mars 2015, 17:11

Varför har fokus bytt genus? I SAOB-artikeln som trycktes 1925 anges reale eller maskulinum, men i trettonde upplagan av SAOL rekommenderas neutrum (även om utrum anges som möjlig variant). Jag tycker att flera krafter borde verka för utrum:
  • Det latinska ursprunget har maskulint genus.
  • Latinska ord med ändelsen -us brukar uppfattas som maskulina (oavsett om så är fallet).
  • Majoriteten av latinska lånord som slutar på -us verkar ha genus utrum, även om det för all del finns flera motexempel.
Finns det någon bra förklaring till att fokus nuförtiden oftast har neutrumgenus?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Nytt genus

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 19 mars 2015, 19:28

Daniel Eriksson skrev:Finns det någon bra förklaring till att fokus nuförtiden oftast har neutrumgenus?
Kan det vara så enkelt att neutrum breder ut sig nuförtiden, i likhet med prepositionen på, som också tenderar att öka sin förekomst?

Daniel Eriksson
Medlem
Inlägg: 64
Blev medlem: 3 november 2009, 05:14

Re: Nytt genus

Inlägg av Daniel Eriksson » 20 mars 2015, 13:24

Ja, kanske. Finns det fler exempel där substantiv bytt till neutrumgenus?

Det skulle ju också kunna finnas en tendens för inanimata substantiv att – allt annat lika – få genus neutrum.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Nytt genus

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 20 mars 2015, 20:41

Daniel Eriksson skrev:Finns det fler exempel där substantiv bytt till neutrumgenus?
kanske:
en/ett paraply
en/ett hum
en/ett telefonjack

Norskan har ett kamera och ett möbel, har jag för mig.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Nytt genus

Inlägg av gunship » 7 april 2015, 22:08

Har för mig att danskan säger Orkestret om orkester. Men annanrs är jag dålig på det här med grammatikteori - jag vet inte riktigt vad ni pratar om.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Nytt genus

Inlägg av KoteGaeshi » 15 april 2015, 23:42

gunship skrev:Har för mig att danskan säger Orkestret om orkester. Men annanrs är jag dålig på det här med grammatikteori - jag vet inte riktigt vad ni pratar om.
Basically att fokus har bytt benämning - från att vara ett en-ord (utrum) till att vara ett ett-ord (neutrum).
Daniel Eriksson skrev: Finns det någon bra förklaring till att fokus nuförtiden oftast har neutrumgenus?
Skulle väl vara att det som regel heter fokuset i bestämd form?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar