Riddarfjärden
Riddarfjärden
Jag fick alldeles nyss frågan om ursprunget till namnet Riddarfjärden och har letat runt på nätet men förutom den vanliga informationen om själva vattendraget har jag inte hittat nåt matnyttigt. Är det som jag tror en folketymologisk omkastning av nåt ord för rida eller reda?
Re: Riddarfjärden
Det ligger utanför Riddarholmen.... svar nog?
OT: Riddarfjärden ska under 1600-talet även ha kallats för Gullfjärden pga att den var "guldfärgad" av all urin och avföring som tömdes där
. Påstås det.
/F
/F
He he. Det var en fin förklaring. Tror just inte på den men det är ingen man glömmer bort i första taget (vilket säkert hör ihop).feffe skrev:OT: Riddarfjärden ska under 1600-talet även ha kallats för Gullfjärden pga att den var "guldfärgad" av all urin och avföring som tömdes där. Påstås det.
Namnet "torde holmen efter hand hafva fått med anledning af att en mängd riddersmän läto begrafva sig i och bredvid kyrkan", enligt Familjeboken.
Kan det inte ha med REDD att göra: ute på redden osv? Mer logiskt än "riddare".
Om du kan visa att namnet Riddarfjärden är äldre än Riddarholmen, så vore din idé kanske värd en granskning. För egen del tycker jag inte att den känns mer logisk utan tämligen folketymologisk i jämförelse med det vi kommit fram till hittills, att fjärden fått namn efter holmen som i sin tur fått namn av faktiska riddare - sådana har det ju länge varit gott om i den trakten. Döda som levande.
Aha du, Riddarholme-Riddarfjärd... kan vara bättre så.