Modenamn utomlands

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Hexmaster » 5 februari 2009, 10:46

Jessica, a name created by William Shakespeare in his play "The Merchant of Venice"
Fan! Är det sant!?
It's originally found as the name of a character in Shakespeare's play The Merchant of Venice, where it belongs to the daughter of Shylock.
http://en.wikipedia.org/wiki/Jessica_(given_name)

Det är sant. Vad fräckt.
The name Vanessa was invented by Irish writer Jonathan Swift for Esther Vanhomrigh, whom Swift had met in 1708 and whom he tutored. The name was created by taking "Van" from Vanhomrigh's last name and adding "Essa", the pet form of Esther.

In 1726 the name Vanessa appeared in print for the first time in Cadenus and Vanessa, an autobiographical poem about Swift's relationship with Vanhomrigh.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vanessa_(name)

Den också. Ha.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av varjag » 5 februari 2009, 12:14

Vi har en granne med tvaa unga pojkar...
Den forsta doptes till Kyan (ett ytterst sallsynt namn), but wait for it - den andre doptes till 'Cooper Robinson' som fornamn. Bagge, Cooper och Robinson - ar egentligen efternamn! Stackarn faar nog svart fylla i formular nar han vaxer upp....
Uppochnedvanda Varlden :roll:

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Gyps » 5 februari 2009, 17:51

Jonny var i sverige från början ett kvinnonamn. Min farfars syster kallades tant Jonny.

Vet inte om betydelsen är densamma som engelska Johnny.
Iallafall brukar jag flina lite när jag möter killar som heter Jonny.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Blixten » 5 februari 2009, 18:45

Läste i SvD att några föräldrar fick lov att kalla sin avkomma...Blixten!

Jag blir så rörd.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Göstring » 5 februari 2009, 18:55

Gyps skrev:Jonny var i sverige från början ett kvinnonamn. Min farfars syster kallades tant Jonny.
Med hjälp av Sveriges dödbok tog jag fram följande diagram över jonnys, Bilden visar födda per år.
Bild
Bild

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 5 februari 2009, 20:55

Jag läste för många år sedan, i en bok om förnamn, troligen en tysk bok, troligen från 1970-talet, att när ett barn hade fötts i Albanien, så sände myndigheterna tre namn till föräldrarna, och lät dem välja ett av dem. Jag har inte fått den uppgiften bekräftad från någon annan källa, men det låter som motsatsen till modenamn.

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Angus » 7 februari 2009, 06:13

Stefan Lundgren skrev:
Om namnet var populärt då och där så kan det ju bero på att det är bibliskt (Jesse var far till David, jfr "Jesse rot och stam") snarare än att det burits av en skurk.
'

Jag håller på att kolla upp det nu, det var efter det amerikanska inbördeskriget och Jesse James o hans band var sydstatare och Missouri tillhörde sydstaterna, de rånade bankerna som under den tidsperioden tillhörde nordstatarna och det var väl därför dom fick så många anhängare i Missouri. Håller på att kolla upp det för säkerhets skull också.

Dyrkan eller idoldyrkan kan man nog hävda att det berodde på.

Stefan
Nej. Missouri tillhörde de s k randstaterna och därmed att betrakta som lojal till nordstaterna.

Ett annat exempel på modenamn med engelsk klang är de klassiska argentinska fotbollslagen Boca Juniors och River Plate. Särskilt det sistnämnda får nog anses som ett lite småtaffat försök - anglifiering av Rio de la Plata ("Plate"?). Anledningen ska tydligen ha varit att brittiska gästarbetare introducerat fotbollen till landet, men kanske kan franska immigranter, om de enligt tråden ska ha varit förtjusna i engelska namn, också ha bidragit till namnen?


//EMS

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av varjag » 7 februari 2009, 12:37

Jag minns tydligt att jag borjade 'notera' amerikanska namn pa svenska pojkar omkring 1950-55.....som jag aldrig hort forut.
Hollywood var den skyldige - nar pojkar med namn som Clark,(Gable) Tyrone,(Power) Burt, (Lancaster), Jeff (Chandler), Gary (Cooper) m.fl. m.fl. - borjade komma ur skolan - och kunde tala rent :) . Foraldrarna hade gaatt paa bio - och faatt 'sina hjaltar' fraan vita duken.
'Som de gamla beundra - dopas de unga' :lol:
Man erinrar sig ocksaa den allra forsta 'Don Camillo-filmen' - dar prasten skall dopa kommunistborgmastaren Peppone's nyfodde son....
'han skall heta Giuseppe Lenin Stalin Peppone Bottazzi...!'
'jag gaar ALDRIG med paa Stalin....'

'OK da, om vi byter Stalin mot Camillo - gor du det?'

'Overenskommet!' :lol: , Varjag

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Giancarlo » 7 februari 2009, 12:38

Angus skrev:
Stefan Lundgren skrev:
Om namnet var populärt då och där så kan det ju bero på att det är bibliskt (Jesse var far till David, jfr "Jesse rot och stam") snarare än att det burits av en skurk.
'

Jag håller på att kolla upp det nu, det var efter det amerikanska inbördeskriget och Jesse James o hans band var sydstatare och Missouri tillhörde sydstaterna, de rånade bankerna som under den tidsperioden tillhörde nordstatarna och det var väl därför dom fick så många anhängare i Missouri. Håller på att kolla upp det för säkerhets skull också.

Dyrkan eller idoldyrkan kan man nog hävda att det berodde på.

Stefan
Nej. Missouri tillhörde de s k randstaterna och därmed att betrakta som lojal till nordstaterna.
Njae, Missouri var faktiskt både lojal till bägge sidor. Staten var en slavstat och helt inräknad i både nordstaterna och sydstaterna av bägge regeringar.
Ett komplext händelseförlopp där statens sydstatsvänliga guvenör gjorde att den nordstatsvänliga armén i området och de nordstatslojala i delstatsregeringen avsatte honom, medan han själv skapade ett eget kabinett med de folkvalda sydstatsvänliga som återstod, med hjälp av en sydstatslojal milis. Han fick dock fly till texas, men Missouri skickade ändå ca 40 000 soldater till sydstatsarmén, och sydstaterna hade under perioder kontroll i mindre delar av området.

Jesse James var ju enormt romantiserad på sin tid och hyllades som en hjälte i många läger till skillnad från att vara den skurk han var- det fanns många romaner och noveller om hans vilda äventyr redan på hans livstid - många skrevs av europeer som inte ens varit i Amerika. Han benämde sig själv gärna som en "Konfederat gerillasoldat" och inte som en "outlaw".
Att namnet Jesse blev populärt är inte konstigt, hans kändiskap exploderade totalt efter James ärovärdiga död, där han blev skjuten "bakifrån" av hans egna gängmedlem "fegisen" Robert Ford. Bilden på den döde Jesse blev megapopulär som visningbild, och den populära visan "the Ballad of Jesse James" gjorde skurken till en stor hjälte.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3863
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av a81 » 7 februari 2009, 12:53

Här finns det en hel del intressant information:

http://en.wikipedia.org/wiki/Most_popular_given_names

Modenamn dominerar i en del länder, men är ovanliga i andra.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av Giancarlo » 7 februari 2009, 13:08

Ang. Freakonomics så tar kapitlet om namn i den upp förnamns relations till klass.

I Sverige finns företeelsen att underklassens barn till en viss grad bli givna namn som är ursprungligen smeknamn, som är bildade av andra längre eller "finare" namn.
När man tänker på alla "Ronny" (Ronnald), "Konny" (Konrad), "Harry" (Harald), "Lenny" (Lennart) (Många är självklart efter amerikanskt mönster.), ger det inte högklassiga vibbar.
Även att namnge sina barn till direkt "Kalle" och "Olle" känns kanske mer arbetaraktigt än till "Karl" och "Olof".

Freakonomics visar på att denna företeelse finns även i USA med där många barn från döpts till förnamn som "Joey" (bildat från Joseph), "Ricky" (Richard), "Billy" (William), Johnny (John), Larry (Lawrence), Steve (Stephen eller Steven), Tommy (Thomas), Tony (Anthony), Ronnie (Ronald), Randy (Randolph), Jerry (Gerald, Jerome etc), Terry (Terrence, Theresa), Danny (Daniel) dominerar listan på nynamngivna hos både lågutbildade och låginkomstagare.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3863
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Modenamn utomlands

Inlägg av a81 » 7 februari 2009, 15:13

Giancarlo skrev:Ang. Freakonomics så tar kapitlet om namn i den upp förnamns relations till klass.

I Sverige finns företeelsen att underklassens barn till en viss grad bli givna namn som är ursprungligen smeknamn, som är bildade av andra längre eller "finare" namn.
När man tänker på alla "Ronny" (Ronnald), "Konny" (Konrad), "Harry" (Harald), "Lenny" (Lennart) (Många är självklart efter amerikanskt mönster.), ger det inte högklassiga vibbar.
Även att namnge sina barn till direkt "Kalle" och "Olle" känns kanske mer arbetaraktigt än till "Karl" och "Olof".

Freakonomics visar på att denna företeelse finns även i USA med där många barn från döpts till förnamn som "Joey" (bildat från Joseph), "Ricky" (Richard), "Billy" (William), Johnny (John), Larry (Lawrence), Steve (Stephen eller Steven), Tommy (Tom), Tony (Anthony), Ronnie (Ronald), Randy (Randolph), Jerry (Gerald, Jerome etc), Terry (Terrence, Theresa), Danny (Daniel) dominerar listan på nynamngivna hos både lågutbildade och låginkomstagare.
Det har gjorts liknande studier i Sverige som har gett ungefär samma resultat. Föräldrar med högre social och ekonomisk status ger barnen mera traditionella namn, medan föräldrar med en enklare bakgrund ger barnen mera "trendiga" namn.

Sedan verkar detta också ändras över tiden. På 1940-, 1950- och 1960-talen fick många barn modenamn, medan det på 1970- och 1980-talet verkar ha varit populärare med traditionella namn. Under de senaste 10-20 åren verkar "trendigare" namn ha slagit igenom igen. Det har också blivit ett slags "tabu" mot att ge barn namn som medelålders personer brukar ha.

Se: http://www.alltforforaldrar.se/page/art ... venskanamn

Skriv svar