lustiga akronymer

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Inlägg av frodeh » 22 oktober 2007, 20:48

Hexmaster skrev:Lade just ut grdmannen på faktoidsidan, gjorde en sista kraftsamling för att hitta något belägg, och se - en ledtråd!
Det värsta exemplet jag hittade var i en "fördelningsbok" (en slags manual) till Sjöormen-ubåtarna, där de hade förkortat "grodman" (dykare alltså) till "grdman".
Det måtte vara 1967 års Sjöorm som avses. Vem har ubåts-papperen på forumet?
Jeg liker godt PUNKROK , eller Prosjekt Utvikling av Nettbaserte Kommunikasjon og Rådgivningsmetoder Overfor Kommunene. Helt sant.

Eller så har man NATO-systemet, hvor man kan leve godt og lenge om man får en femmer for hvert akronym. Typisk er for eksempel reaksjonsstyrken ARRC, eller ACE Rapid Reaction Corps, hvor ACE er Allied Command Europe. Akronym i akronym altså. Utfordringen går da til noen om de kan komme med et akronym i akronym i akronym... Jeg tenker umiddelbart at NATO eller NASA eller noe tilsvarende stivbent sikkert klarer dette.

Forøvrig så er US ARMY baklengs et akronym for Yes My Retarded Ass Signed Up..

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 22 oktober 2007, 23:06

För något år sedan var jag på en föreläsning med SACO, där jag fick höra att det fanns (numera, bortgånga, av kanske rätt klara skäl) planer på att byta namn till Sveriges Akademiker, SA... Vilken arbetsgivare skulle våga neka ett löneanbud från den organisationen? :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 oktober 2007, 06:05

Det skulle vara SS, det (AB Stockholms Spårvägar fram till 1967).

Skriv svar