Norrlandsdialekt

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Norrlandsdialekt

Inlägg av Schwalbe » 30 juni 2006, 15:45

Det finns ingen dialekt som jag tycker är så ful som norrländska.
Jag är ju själv från Umeå, men mina föräldrar är från Sthlm och Västerås.
Min tjej är från Norrköping, och hon tycker inte jag talar norrländska alls.
En tjejkompis är stolt över sin norrländska, jag tror hon gör sej till:
"Ja håll på å stek fläsket"
"Ja ska prat mä dä"
Vad tycker ni andra om norrländska?

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 30 juni 2006, 21:40

Vaddå ful? Jag tycker norrlandsdialekt låter helt underbar! Betydligt bättre än stockholmska och defenitivt i samma kategori som skånska och göteborska. Dialekter ska gärna ha lite karaktärdrag...

Morgan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 juni 2006, 21:56

Sexig dialekt, eftersom samiska tjejer normalt talar norrländska. Kan vara sexigt hos icke-samiska tjejer också iofs 8-)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 juni 2006, 22:07

Att överhuvudtaget kalla norrländska för en dialekt är grovt felaktigt. Och du ska bo i Umeå? :P

Jag skulle väl inte beteckna mig själv som norrlänning, men morsan är född där och jag har tillbringat en hel del tid där, både på somrar och vintrar och när jag gjorde lumpen i Boden, och det är omöjligt att säga att alla norrländska dialekter är fula eftersom de låter så fruktansvärt olika. Gävle tillhör Norrland, likaså Östersund, Ö-vik, Piteå och Kiruna. Som hyfsat van så har jag inga som helst problem att skilja på Pitemål och Skelleftemål, trots att det bara är drygt 8 mil mellan städerna. Umemål är dessutom extra influerat av rikssvenska och är kanske minst likt det som man i allmänt (och felaktigt) tal kallar norrländska. Själv tycker jag att de flesta norrländska dialekterna är sköna och fina, speciellt när tjejer har dem.

/Johan

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: 23 maj 2005, 14:36
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av cocteau » 30 juni 2006, 23:50

Johan Elisson skrev:Gävle tillhör Norrland
Att Gästrikland tillhör norrland är fel. I synnerhet språkmässigt, gästrikemål, och faktiskt även sydhälsingska räknas till sveamålen.

Gästrikland har alltid tillhört Svealand historiskt. Gränsen mellan Sveland och Norrland gick, och går vid Tönnebro. "Lilla" Gästrikland
bakades ihop med "stora" Hälsingland i samband med länsreformen.

Även i modern tid hörde Gävle och Sandvikens domsaga till Svea Hovrätt. Sen har vi blivit klumpade ihop med norrlänningarna
för att det är praktiskt.

Sen att jag älskar Norrland, norrlänningar och norrländskor är en helt annan sak. Men om nån skulle få för sig att Norrköping skulle vara Svealand
så skulle dom också klaga, även om dom för den skull inte skulle tycka att svealand är dåligt.

Nu är ju detta kanske OT, men det retar mig att Gästrikland felaktigt benämns som norrland.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 1 juli 2006, 02:11

cocteau skrev:Att Gästrikland tillhör norrland är fel. I synnerhet språkmässigt, gästrikemål, och faktiskt även sydhälsingska räknas till sveamålen.

Gästrikland har alltid tillhört Svealand historiskt. Gränsen mellan Sveland och Norrland gick, och går vid Tönnebro. "Lilla" Gästrikland
bakades ihop med "stora" Hälsingland i samband med länsreformen.

Även i modern tid hörde Gävle och Sandvikens domsaga till Svea Hovrätt. Sen har vi blivit klumpade ihop med norrlänningarna
för att det är praktiskt.

Sen att jag älskar Norrland, norrlänningar och norrländskor är en helt annan sak. Men om nån skulle få för sig att Norrköping skulle vara Svealand
så skulle dom också klaga, även om dom för den skull inte skulle tycka att svealand är dåligt.

Nu är ju detta kanske OT, men det retar mig att Gästrikland felaktigt benämns som norrland.
Felaktigt och felaktigt... Gästrikland tillhör Norrland. Möjligen inte språk-, kulturmässigt samt historiskt, men det har knappast någon påverkan på att Gästrikland som landskap tillhör Norrland idag. Att jag sen drog upp det har naturligtvis med det du påpekar att göra, att det finns så oerhört många uppdelningar inom dagens Norrland att man inte kan dra någon slutsats om "Norrländska" som en enda dialekt.

/Johan

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 1 juli 2006, 09:38

Jag tycker inte den dialekten är vare sig vacker eller ful, den känns mer betryggande. Jag blir så lugn när jag pratar med norrlänningar. :)

Edit: Efter alla dessa år i skolbänken kan jag fortfarande inte stava ordentligt...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Dialekter i varje floddal.....

Inlägg av varjag » 1 juli 2006, 14:12

Johan Elisson skrev:Att överhuvudtaget kalla norrländska för en dialekt är grovt felaktigt. Och du ska bo i Umeå? :P

Jag skulle väl inte beteckna mig själv som norrlänning, men morsan är född där och jag har tillbringat en hel del tid där, både på somrar och vintrar och när jag gjorde lumpen i Boden, och det är omöjligt att säga att alla norrländska dialekter är fula eftersom de låter så fruktansvärt olika. Gävle tillhör Norrland, likaså Östersund, Ö-vik, Piteå och Kiruna. Som hyfsat van så har jag inga som helst problem att skilja på Pitemål och Skelleftemål, trots att det bara är drygt 8 mil mellan städerna. Umemål är dessutom extra influerat av rikssvenska och är kanske minst likt det som man i allmänt (och felaktigt) tal kallar norrländska. Själv tycker jag att de flesta norrländska dialekterna är sköna och fina, speciellt när tjejer har dem.

/Johan
Som 'infödd norrlänning' så hadd vi ju oppa den tid'a - begränsad utsikt..he va' dömjena dialekt'en i varinda
äällvdaal, alllltså - dom som rääknas...å he va ju Tårneälva där dom mest tal'a finska, fram've Kalixälva kunn man förstå
de mesta, nedåt Lule - nästan altsammen....i Pite, ja i Pite va' he svort....fast pitpalten va' go...Nån'stans, he tog fem timmar med buss'n - hadd dom Skelleftemål å dom kunn man ju förstå - om dom la vinn om sej....! Om dä fanns nått -
söder om Skellefte så brydd vi oss in't myche...He va' visst nå'n som hadd vatt i Sun'svall - men ha sa när'n kom åta Pitstan
- att 'Statt' i Suns'vall va in't alls lika fint som de i Pitstan.........skriver Piteå-födde - Varjag

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Re: Dialekter i varje floddal.....

Inlägg av Johan Elisson » 1 juli 2006, 16:25

varjag skrev:Som 'infödd norrlänning' så hadd vi ju oppa den tid'a - begränsad utsikt..he va' dömjena dialekt'en i varinda
äällvdaal, alllltså - dom som rääknas...å he va ju Tårneälva där dom mest tal'a finska, fram've Kalixälva kunn man förstå
de mesta, nedåt Lule - nästan altsammen....i Pite, ja i Pite va' he svort....fast pitpalten va' go...Nån'stans, he tog fem timmar med buss'n - hadd dom Skelleftemål å dom kunn man ju förstå - om dom la vinn om sej....! Om dä fanns nått -
söder om Skellefte så brydd vi oss in't myche...He va' visst nå'n som hadd vatt i Sun'svall - men ha sa när'n kom åta Pitstan
- att 'Statt' i Suns'vall va in't alls lika fint som de i Pitstan.........skriver Piteå-födde - Varjag
Det sitter i! Trots år efter år av "G'day mate"! :lol:

/Johan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 juli 2006, 13:57

én whaal no' vi heijna modders'måle - nä nå andan falli på.......varrjagen

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 3 juli 2006, 09:23

Huvva va he låt! :P
Jag är iofs ingen "äkta" norrlänning eftersom mina föräldrar är från Stockholm och Västerås......

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Media utplånar dialekterna?

Inlägg av varjag » 3 juli 2006, 13:29

Per-Erik Larsson skrev:Huvva va he låt! :P
Jag är iofs ingen "äkta" norrlänning eftersom mina föräldrar är från Stockholm och Västerås......
Joå... - he lååt faktiskt huvvaligen!
Bara som en notis till språkintresserade Skalmaniter vill jag berätta följande;
Det 'grova' pitemålet fick jag riktigt av min morfar - lite 'lulemål i min uppväxtstad - Luleå. Från vilka språk
jag skildes 1954 - och snabbt, lärde mig 'tala Stockholmska' eller en bra imitation av den - för att överleva
i Nollåttavärlden. Det lustiga var - att när jag f.f.g. - efter 21 år utanför Norrbotten - kom tillbaka på besök
och hörde den (ehuru utspädda!) dialekten omkring mig - så tog det mindre än fem minuter - innan jag fann mig
i mitt eget språk, tillbaka i barndomen och norrbottnisk norrländska.....Ytterligare 21 år senare kom jag dit
igen....Dialekterna hade fått mycken planhyvling - av TV och radio - och få männsikor använde ord och uttryck
som varit mig välbekanta fyra decennier tidigare. Liksom mig själv - när jag i överlevnadssyfte - vinnlade mig
om 'Stockholmskan' som man hörde på radio - förefaller det som om etermedia och centralisering - på längre
sikt kommer att bli dialekternas död?...Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 3 juli 2006, 21:25

Det du säger om att dialekten flyter upp till ytan när man kommer tillbaka till hemorten kan jag verkligen skriva under på.

Jag är uppväxt på Söder i Stockholm med ett våldsamt "Ekenssnack". Men eftersom jag har bott lite här och där de senaste 25 åren så har det språket försvunnit någonstans långt ner på hårddisken.

Men det som är märkligt är att när jag kommer till Stockholm och är där ett par dagar så bubblar hela snacket upp till ytan igen. Vilket resulterar i ett språk som var det normala Södertugget i min barndom. Något som i sin tur resulterar i att yngre förmågor kommenterar att jag snackar som man gjorde i gamla filmer. Vilket naturligtvis beror på att jag inte har "hyvlat av" mitt Ekenssnack under de senaste 25 åren....

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 3 juli 2006, 23:39

Norrlänska är ganska hemskt. Speciellt när vackra kvinnor öppnar munnen och låter som skogshuggare.

Nej, gutniska eller skånska (dock de finare delarna, typ österlen, inte "Höööuuur") ska det vara. That's my cup of tea.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Dialekter i varje floddal.....

Inlägg av MD650 » 4 juli 2006, 04:06

varjag skrev:
Som 'infödd norrlänning' så hadd vi ju oppa den tid'a - begränsad utsikt..he va' dömjena dialekt'en i varinda
äällvdaal, alllltså - dom som rääknas...å he va ju Tårneälva där dom mest tal'a finska, fram've Kalixälva kunn man förstå
de mesta, nedåt Lule - nästan altsammen....i Pite, ja i Pite va' he svort....fast pitpalten va' go...Nån'stans, he tog fem timmar med buss'n - hadd dom Skelleftemål å dom kunn man ju förstå - om dom la vinn om sej....! Om dä fanns nått -
söder om Skellefte så brydd vi oss in't myche...He va' visst nå'n som hadd vatt i Sun'svall - men ha sa när'n kom åta Pitstan
- att 'Statt' i Suns'vall va in't alls lika fint som de i Pitstan.........skriver Piteå-födde - Varjag
Visste väl att det fanns nåt gott i Dig varjag...trots att du är Pitbo ;)
:)

Skriv svar