Bäng
Bäng
Tjejen påstår att "bäng" (knäpp), är något man bara säger i östergötland.
Är det så?
Är det så?
- Johan Elisson
- Medlem
Jovisst har man hört den.. men mer i betydelsen: yr eller dum. Inte så mycket knäpp.
Men där jag bor (Skåne) och hos de jag känner är den mer vanlig i betydelsen: "full", eller t.o.m "hög" (på narkotika),
och då ibland med outalat negativt värde i ordet.
"Kommer du ihåg midsommar? Då var du riktigt pinsamt bäng"
Eller
"Dom rökte så mycket hasch att de blev helt bänga"
Men där jag bor (Skåne) och hos de jag känner är den mer vanlig i betydelsen: "full", eller t.o.m "hög" (på narkotika),
och då ibland med outalat negativt värde i ordet.
"Kommer du ihåg midsommar? Då var du riktigt pinsamt bäng"
Eller
"Dom rökte så mycket hasch att de blev helt bänga"
Jag har faktiskt aldrig träffat på en människa som använt ordet bäng i vanligt tal. Det förekommer väl mest i buskis-shower typ Stefan&Krister? Eller föresten, jag har hört några människor, som jag uppfattade som inavlade bönder, använda ordet, och dessa var värmlännigar eller liknande. I alla fall så var de inte ifrån östergötland. Jag tycker personligen att ordet bäng känns ganska mycket 50-talsfilm, när någon lättar på den klämkäcka fasaden och vill vara riktigt elak.
- Johan Elisson
- Medlem
Och i min barndom i Stockholm så använde man allmänt ordet "Bäng" i betydelsen knäpp. "Vilken bäng kärring". "Hon är helt bäng". Däremot har jag inte hört det användas i betydelsen hög (på hasch). Men det är ju en fullt möjlig användning.
Och "Bängen" betydde helt enkelt polisen som kollektiv. "Bängen stängde av trafiken". "Han sitter hos bängen". "Det kryllar av bäng nere på Slussen".
Och "Bängen" betydde helt enkelt polisen som kollektiv. "Bängen stängde av trafiken". "Han sitter hos bängen". "Det kryllar av bäng nere på Slussen".
Beng (eller bengo) betyder djävul på rommani. Anthony Swerling skriver:
/ Probstner
Bängen trålar...Beng, äldre svensk slang för djävul, av samma ord på romani med samma betydelse, är släkt med fornindiska bango "krokig", "skev", "vrickad", och med hindi bäng. Från att enbart ha varit ett substantiv, blev ordet även adjektiv med betydelsen djävulsk, så småningom "dum i huvudet’, "idiotisk", "smått galen".
/ Probstner