Bäng

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Bäng

Inlägg av Schwalbe » 26 mars 2006, 20:52

Tjejen påstår att "bäng" (knäpp), är något man bara säger i östergötland.
Är det så?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 26 mars 2006, 22:30

Kanske inte används så jättemycket i Göteborg, men nog fasen vet vi vad det betyder. "Är du helt bäng i hövvet" sägs det väl någon gång då och då.

/Johan

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 26 mars 2006, 22:51

Jovisst har man hört den.. men mer i betydelsen: yr eller dum. Inte så mycket knäpp.

Men där jag bor (Skåne) och hos de jag känner är den mer vanlig i betydelsen: "full", eller t.o.m "hög" (på narkotika),
och då ibland med outalat negativt värde i ordet.

"Kommer du ihåg midsommar? Då var du riktigt pinsamt bäng"
Eller
"Dom rökte så mycket hasch att de blev helt bänga"

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 26 mars 2006, 23:28

Jag har faktiskt aldrig träffat på en människa som använt ordet bäng i vanligt tal. Det förekommer väl mest i buskis-shower typ Stefan&Krister? Eller föresten, jag har hört några människor, som jag uppfattade som inavlade bönder, använda ordet, och dessa var värmlännigar eller liknande. I alla fall så var de inte ifrån östergötland. Jag tycker personligen att ordet bäng känns ganska mycket 50-talsfilm, när någon lättar på den klämkäcka fasaden och vill vara riktigt elak.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 27 mars 2006, 00:01

Tilläggas kan väl kanske att "Bängen" är ett halvvanligt smeknamn på polisen, kanske mest känt genom Nationalteaterns låt "Bängen trålar".

/Johan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 27 mars 2006, 02:58

Och i min barndom i Stockholm så använde man allmänt ordet "Bäng" i betydelsen knäpp. "Vilken bäng kärring". "Hon är helt bäng". Däremot har jag inte hört det användas i betydelsen hög (på hasch). Men det är ju en fullt möjlig användning.

Och "Bängen" betydde helt enkelt polisen som kollektiv. "Bängen stängde av trafiken". "Han sitter hos bängen". "Det kryllar av bäng nere på Slussen".

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 27 mars 2006, 12:43

Här nere i Småland så använder vi nog också bara ''bäng'' i betydelsen ''knäpp'' eller ''blåst bakom pannbenet''.
Ungefär som pappa brukade säga till mig när jag var mindre: ''Ä du bäng i hövet, onge?''.
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 27 mars 2006, 21:00

Beng (eller bengo) betyder djävul på rommani. Anthony Swerling skriver:
Beng, äldre svensk slang för djävul, av samma ord på romani med samma betydelse, är släkt med fornindiska bango "krokig", "skev", "vrickad", och med hindi bäng. Från att enbart ha varit ett substantiv, blev ordet även adjektiv med betydelsen djävulsk, så småningom "dum i huvudet’, "idiotisk", "smått galen".
Bängen trålar...

/ Probstner

Bess
Medlem

Inlägg av Bess » 29 mars 2006, 19:58

För att kasta in en boll från sidan: "tehdä bänksit" på finska betyder att göra slut. Jag har alltid undrat varför, om det finns nån koppling till svensk slang eller romani. eller om det kommer från ett helt annat håll.

Skriv svar