Sevärdheter i Berlin?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 7 oktober 2002, 19:03
Ort: Mont Cuq

Sevärdheter i Berlin?

Inlägg av Erik F » 17 augusti 2003, 17:19

Hej.

Jag ska till Berlin i oktober.
Jag har varit där flera gånger tidigare och sett många olika saker, t ex gatan där rikskansliet låg, minneplatsen över de sovjetiska soldaterna som tupade i slaget om Berlin, Anhalter Bahnhof, luftskyddsbunkern vid samma plats m.m. Den här gången ska jag även passa på att se Olympiastadion och ruinerna efter Flakbunkrarna i Humbolthain och Freidrichshain.
Men för att jag inte ska missa någonting så vill jag ha hjälp med är att lista alla (ALLA ni kommer på, även om det är en "obetydlig" sak som inte står i någon Turist guide) sevärderheter relaterade till 2:a Världkriget som finns att beskåda i Berlin?

m v h Erik

Användarvisningsbild
Kapitän zur See
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 22 juni 2003, 23:30
Ort: Sverige

Inlägg av Kapitän zur See » 17 augusti 2003, 17:53

http://www.thirdreichruins.com/berlin.htm

Här kan det finnas saker som du kanske vill besöka.

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 17 augusti 2003, 20:04

Hej!

Finns en karta som heter Berlin Third Reich 1933-1945 Chronicle&Ste Plan kostar 2,50Euro. Finns på Berlins turist information där står alla viktiga platser i Berlin med kart och allt.

http://www.insudertour.com har en tur enbart om Third Rich kostar ca:10Euro är hyfsad bra....

Ett besök på Topagraphy of Terror är att rekomendera= http://www.topographie.de

Om du hinner så kan jag varmnt rekomendera en tur till huset där Wannsee konfernasen hölls mkt bra:))

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 7 oktober 2002, 19:03
Ort: Mont Cuq

Inlägg av Erik F » 18 augusti 2003, 20:36

Mr x skrev:Hej!

Finns en karta som heter Berlin Third Reich 1933-1945 Chronicle&Ste Plan kostar 2,50Euro. Finns på Berlins turist information där står alla viktiga platser i Berlin med kart och allt.

http://www.insudertour.com har en tur enbart om Third Rich kostar ca:10Euro är hyfsad bra....

Ett besök på Topagraphy of Terror är att rekomendera= http://www.topographie.de

Om du hinner så kan jag varmnt rekomendera en tur till huset där Wannsee konfernasen hölls mkt bra:))
Tack för hjälpen! Den där kartan kommer att införskaffas och att besöka huset där Wannsee-konferansen hölls var någonting som jag glömt bort helt, det är numera ett måste.

Ha det gott.

/Erik

Mr x
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 8 augusti 2003, 19:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr x » 18 augusti 2003, 21:46

Wannsee besöket var helt gratis förutom resan som tar ca:35min från berlins centrum givetviss bodde man i f.d Östberlin:))

Du tar S1/S3 S-Bahnhof Wannsee sen tar du Bus 114 Hous der Wannsee-Konferenz man kan gå om kring nästan hur länge som helst.

Byggnaden är en de vackraste i området det liknar faktiskt Djursholm.

Om du vill läsa mera om konferansen så finns det en bra bok som heter The Villa The Lake The Metting Wannsee and the final solution skriven av Mark Roseman.

Användarvisningsbild
Generalfeldmarschall
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 juli 2003, 16:08
Ort: SWE

Inlägg av Generalfeldmarschall » 20 augusti 2003, 09:54

Sachsenhausen ca 3mil utanför Berlin ta S-bahn

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 20 augusti 2003, 12:07

Håll ut snart kommer min långa Berlin genomgång 5 A4 sidor samt massor med bilder. Även en bild på var Hitlers Bunker där han sköt sig är belägen.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 20 augusti 2003, 12:42

Bunkeranäggningen i Zossen (kommunikationscentral), strax söder om Berlin. Tidigare tråd i ämnet.
viewtopic.php?t=3564&highlight=zossen
Kom just på att de allierade hade en konferans i Potsdam sommaren 1945, sen så stod ett slag vid Seelow (öster om Berlin) 1945, när ryssarna pressade på för att nå Berlin, det skall finnas ett ryskt minnesmärke på platsen.
viewtopic.php?t=1518&highlight=seelow

MVH

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 20 augusti 2003, 17:14

Själv ska jag också till Berlin, den 1 September bär det av. Ska ner och kolla på Linkin Park konsert, och förstås besöka alla ww2 ställen som är värda att besökas.

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 21 augusti 2003, 12:52

Kommer det hända nåt speciellt i Tyskland den 1 september (då jag ska ner) det var ju 1 sept som hitler invaderade polen.

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 21 augusti 2003, 12:56

Erik F skrev:
Mr x skrev:Hej!

Finns en karta som heter Berlin Third Reich 1933-1945 Chronicle&Ste Plan kostar 2,50Euro. Finns på Berlins turist information där står alla viktiga platser i Berlin med kart och allt.

http://www.insudertour.com har en tur enbart om Third Rich kostar ca:10Euro är hyfsad bra....

Ett besök på Topagraphy of Terror är att rekomendera= http://www.topographie.de

Om du hinner så kan jag varmnt rekomendera en tur till huset där Wannsee konfernasen hölls mkt bra:))
Tack för hjälpen! Den där kartan kommer att införskaffas och att besöka huset där Wannsee-konferansen hölls var någonting som jag glömt bort helt, det är numera ett måste.

Ha det gott.

/Erik
Kom ihåg att inte använda någon tunnelbanda, S-bahn, spårvagn eller buss. Eftersom dessa är ägda av det gemensamma. Häller inte några vägar, gator eller trotoarer av samma skäl.

Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 7 oktober 2002, 19:03
Ort: Mont Cuq

Inlägg av Erik F » 22 augusti 2003, 17:25

jj skrev:
Erik F skrev:
Mr x skrev:Hej!

Finns en karta som heter Berlin Third Reich 1933-1945 Chronicle&Ste Plan kostar 2,50Euro. Finns på Berlins turist information där står alla viktiga platser i Berlin med kart och allt.

http://www.insudertour.com har en tur enbart om Third Rich kostar ca:10Euro är hyfsad bra....

Ett besök på Topagraphy of Terror är att rekomendera= http://www.topographie.de

Om du hinner så kan jag varmnt rekomendera en tur till huset där Wannsee konfernasen hölls mkt bra:))
Tack för hjälpen! Den där kartan kommer att införskaffas och att besöka huset där Wannsee-konferansen hölls var någonting som jag glömt bort helt, det är numera ett måste.

Ha det gott.

/Erik
Kom ihåg att inte använda någon tunnelbanda, S-bahn, spårvagn eller buss. Eftersom dessa är ägda av det gemensamma. Häller inte några vägar, gator eller trotoarer av samma skäl.
Du menar att jag inte ska använda mig av den tyska kollektivtrafiken?
Den dagen jag inte längre tvingas betala moms, bensinskatt, alkohol- och tobaksskatt m.m ska jag inte göra det, för då har jag inte längre någon rättighet att utnyttja dessa kollektiva tjänster.

Gemensamt ägd är den inte heller för den del delen.
Skattebetalarna, som jag antar att du åsyftar, är inte delägare av kollektivtrafiken eller någon annan del av den offentliga sektorn.
För det första har skattebetalarna aldrig frivilligt ingått ett avtal om delägande i den offentliga sektorn, för det andra har en ägare möjlighet att avsluta sitt ägande i form av försäljning av ägodel, och det har inte skattebetalarna, alltså är de inte delägare.

Den här gången var det inte jag som drog upp politik..

Sedan bör det nämnas att jag inte har någnonting mot gemsamt ägande, jag betalar gärna för tjänster av ett transportföretag i gemensamt ägo om de erbjuder bra tjänster, jag motsätter mig skattefinansierat offentligt ägande.

/Erik

Användarvisningsbild
jj
Medlem
Inlägg: 522
Blev medlem: 12 juli 2002, 14:33
Ort: Stockholm

Inlägg av jj » 22 augusti 2003, 17:36

Gemensamt ägd är den inte heller för den del delen.
Skattebetalarna, som jag antar att du åsyftar, är inte delägare av kollektivtrafiken eller någon annan del av den offentliga sektorn.
För det första har skattebetalarna aldrig frivilligt ingått ett avtal om delägande i den offentliga sektorn, för det andra har en ägare möjlighet att avsluta sitt ägande i form av försäljning av ägodel, och det har inte skattebetalarna, alltså är de inte delägare.
Får får du självklart men jag trodde inte du skulle vilja? Gemensam egendom är ju stöld, medan privat, då någon blir rik på andra människors behov är fint, eller? Vem äger den då? Tror du på fullt allvar att det är regeringen eller staten som äger den? Sluta flamsa vakna upp ur Friedman och lär dig något om verkligheten!
Senast redigerad av 1 jj, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 augusti 2003, 17:40

jj skrev:
Gemensamt ägd är den inte heller för den del delen.
Skattebetalarna, som jag antar att du åsyftar, är inte delägare av kollektivtrafiken eller någon annan del av den offentliga sektorn.
För det första har skattebetalarna aldrig frivilligt ingått ett avtal om delägande i den offentliga sektorn, för det andra har en ägare möjlighet att avsluta sitt ägande i form av försäljning av ägodel, och det har inte skattebetalarna, alltså är de inte delägare.
Vem äger den då? Tror du på fullt allvar att det är regeringen eller staten som äger den? Sluta flamsa vakna upp ur Friedman och lär dig något om verkligheten!
Precis, och du friedman, som skattebtelare har jag visst valt att ingå ett avtal, då jag som väljare har röstat fram en sådan regim som vill ha det så. Sen tycker jag du ska besöka Finansdepardementet i Berlin, som var Hermann Görings gammla ministerium,

/Anno
Bilagor
Reichs Luftfahrts Ministerium.jpg
Reichs Luftfahrts Ministerium.jpg (80.1 KiB) Visad 2860 gånger

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 22 augusti 2003, 17:56

Håll politiken härifrån, tack.

/Marcus

Skriv svar