Resa i historiens fotspår

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 17:31

Man tackar Anno men finns Hitlers högkvarter i Polen kvar? Det var det jag undrade. Men det känns bra att få bekräftelse på att lägret finns kvar :lol:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 19 maj 2003, 17:41

Moonman skrev:Finns det då något kvar att se? Skulle vara riktigt intressant att se. Var det bomben som exploderade innan han kom eller var det efter att han gick?
Enligt Polen -resa i tid och rum, av Gunnar Nicklasson, Joanna Nicklasson-Mlynarska (tryckt 1997) Utgör området idag en turistattraktion, ..."Hitlers egen bunker bär fortfarande sitt nummer ovanför ett av de gapande dörrhålen, nummer 13. Strax intill ligger en liten by med namnet Gierloz"..söndersprängda bunkrar, kanske någon är intakt.
Ett tips, ta kontakt med turistbyrån för respektive länder du skall resa till, de ställer välvilligt upp med information och trycksaker.

MVH

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 17:45

Tack för informationen. Självklart ska jag tala med respektive lands turistbyrå men jag ville ha lite information först så att jag kunde fråga om sådant som intresserade mig.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 19 maj 2003, 17:57

I Polen låg/ligger förutom Auschwitz, Majdanek och Treblinka.

MVH

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 18:11

Jo fast finns det så mycket kvar av Treblinka? Gjorde inte judarna uppror och brände mycket av lägret och sedan sprängde väl tyskarna det för att radera ut det? svagt minne har man

Mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 19 maj 2003, 18:17

Det stämmer, lägret i Treblinka förstördes fullständigt. Kvar finns idag ett monument och tusentals utspridda, symboliska gravstenar.

MVH

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 18:24

Tror man måste se det för att förstå det, därför vi ska till Birkenau. Ska/Får man ta med sig en blomma eller gravkrans som en symbolisk handling för alla de människor som tragiskt avrättades av sina egna med människor? :(

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 maj 2003, 13:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Protiwa » 7 juni 2003, 10:51

Moonman skrev:
Battler skrev:Utanför staden Ketrzyn (tyska Rastenburg) i nordöstra Polen ligger resterna av Hitlers högkvarter Wolfschantze. Här utsattes han för attentatet 20 juli 1944. Bunkeranläggningen med väggar av armerad betong uppemot åtta meter tjocka, sprängde tyskarna själva i luften under reträtten i slutet av kriget.

MVH
Finns det då något kvar att se? Skulle vara riktigt intressant att se. Var det bomben som exploderade innan han kom eller var det efter att han gick?

mvh Alex Robsahm
Såg ett program på Tv om "Varglyan" Det är mestadels ruiner av bunkrarna.... :cry:
http://www.smb.nu/resor/kampen_mot_nazismen.asp

Användarvisningsbild
Protiwa
Medlem
Inlägg: 123
Blev medlem: 3 maj 2003, 13:23
Ort: Stockholm

Inlägg av Protiwa » 7 juni 2003, 11:07


Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 7 juni 2003, 11:36

Man tackar och bockar Protiwa.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 7 juni 2003, 12:36

Angaende "Theresienstadt", sa lades inte lägret ned 1945, utan det blev "bara" ett utbyte av fangar. Under kriget satt det oskyldiga judar, romer etc i lägret och efter kriget fick sudetentyskarna ta deras plats...

(För alla intresserade - kolla min trad om detta ämne längre bak pa forumet)

Kan du kolla in om de har nagon information om detta i lägret när du är där? Det vore intressant att veta om de nämner detta, eller om det tillhör "förbjuden historia"?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 8 juni 2003, 01:22

Ja visst... ska kolla upp det, hoppas bara att jag inte blir utskälld av en arg guide :wink:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Auschwitz-Birkenau

Inlägg av Kretschmer » 8 juni 2003, 13:09

Moonman !
Jag var i Auschwitz-Birkenau för 3 veckor sedan.
Om du tänkt bo i Oswiecim så tycker jag du ska bo på Hotel Globus.
Själv bodde jag på Hotel Olimpskiij, mycket billigt 160 Zloty för ett dubbelrum (350 sek). Olimpskiij var helt ok, men Globus ligger närmare koncentrationslägret (bara några hundra meter) och kostar förmodligen inte många kronor mer. Ett annat litet tips är restaurang som ligger mitt över gatan till Auschwitz I´s parkering. Tror den hette något med "Art Deco". Mycket lyxig och priserna mycket låga. Åt en Wienerschnitzel med stekt potatis för ca 32 kr. (http://www.maja-sa.pl)
Alkohol serveras inte pga att lägret ligger strax intill.

Trevlig Resa

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Re: Auschwitz-Birkenau

Inlägg av Daniel » 8 juni 2003, 14:57

Alkohol serveras inte pga att lägret ligger strax intill.
8O

Skriv svar