Resa i historiens fotspår

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Resa i historiens fotspår

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 16:25

Halo

Jag och en kompis tänkte tågluffa i östra europa, Polen, Slovakien, Rumänien, Bulgarien, Grekland, Italien, Slovenien, Kroatien, Ungern och Tjeckien. Vi har tänkt att se historiska platser och har redan bokat en del så som Birkenau och vissa slott. Nu undrar jag vilka intressanta platser som finns i de här länderna, helst angående WWII men även annat.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 maj 2003, 16:27

När du är i Tjeckien så kan du besöka Theresienstadt!

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 16:34

Vad finns där/har hänt där?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 maj 2003, 16:37

Theresienstadt var ett uppsammlingsläger för judar som skulle vidare till andra läger som tex. Auschwitz.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 19 maj 2003, 16:40

Moonman skrev:Vad finns där/har hänt där?

det var ett stort arbetsläger med 53 000 invånare på 115 000kvm .Lägret drevs av SS, med hjälp av tjeckiska hjälppoliser. Som i alla läger och getton lät man judarna själva ta ansvar för den interna administrationen. Detta inkluderade att välja ut dem som skulle deporteras till Auschwitz. Ett ”Ältestenrat”, de äldstes råd sattes upp för att utföra tyskarnas order.

Lägret öppnades i november 1941 och befriades av Röda armén i maj 1945.
Senast redigerad av 1 Luno, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 16:47

Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Finns det fler intressant saker att se? Allt är intresse så länge det finns något kvar, vi vill inte åka till en kulle som var ett problem att inta för de allierade och sedan stå på en kulle och stirra på ingenting :lol:

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 19 maj 2003, 16:51

Moonman skrev:Där ser man, man lär sig något nytt varje dag. Finns det fler intressant saker att se? Allt är intresse så länge det finns något kvar, vi vill inte åka till en kulle som var ett problem att inta för de allierade och sedan stå på en kulle och stirra på ingenting :lol:

mvh Alex Robsahm
Jag tycker det är halva nöjet att sitta på en kulle där man vet att det här hänt nått och bara försöka tänka sig vad som hände på platsen vad dom som slogs och dog tänkte

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 16:58

Jag tycker det är halva nöjet att sitta på en kulle där man vet att det här hänt nått och bara försöka tänka sig vad som hände på platsen vad dom som slogs och dog tänkte
Visst kan sådant vara intressant, som tex Normandie men saken är den att vi ska göra halva europa på en månad så tiden är begränsad och därför känns det bättre och lägga tiden på saker med "kött på benen".

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 19 maj 2003, 17:05

Utanför staden Ketrzyn (tyska Rastenburg) i nordöstra Polen ligger resterna av Hitlers högkvarter Wolfschantze. Här utsattes han för attentatet 20 juli 1944. Bunkeranläggningen med väggar av armerad betong uppemot åtta meter tjocka, sprängde tyskarna själva i luften under reträtten i slutet av kriget.

MVH

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 maj 2003, 17:06

Theresienstadt ville tyskarna visa upp som ett "mönsterläger" och därmed ta död på alla eventuella rykten som figurerade runt alla läger.
Om det finns bevarat har jag ingen aning om.

/Martin

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 17:07

Battler skrev:Utanför staden Ketrzyn (tyska Rastenburg) i nordöstra Polen ligger resterna av Hitlers högkvarter Wolfschantze. Här utsattes han för attentatet 20 juli 1944. Bunkeranläggningen med väggar av armerad betong uppemot åtta meter tjocka, sprängde tyskarna själva i luften under reträtten i slutet av kriget.

MVH
Finns det då något kvar att se? Skulle vara riktigt intressant att se. Var det bomben som exploderade innan han kom eller var det efter att han gick?

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 19 maj 2003, 17:17

Bomben exploderade när han var inne i rummet och det var bara två händelser som räddade livet på Hitler. Att konferens hölls i en träbarack och inte i en bunkern och att en adjutant flyttade väskan nån meter utan att veta att den innehöll en bomb som räddad Hitlers liv.

Annars om ni har tid kan ni ju kanske besöka de före detta tjeckolovakiska befästningarna i Sudetlandet. Jag vet inte om det finns kvar. Det borde också finnas något museum om attentatet mot Reinhard Heydrich i Prag.

/Martin

Användarvisningsbild
Moonman
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 15 maj 2003, 23:58
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Moonman » 19 maj 2003, 17:20

Gröfaz skrev:Bomben exploderade när han var inne i rummet och det var bara två händelser som räddade livet på Hitler. Att konferens hölls i en träbarack och inte i en bunkern och att en adjutant flyttade väskan nån meter utan att veta att den innehöll en bomb som räddad Hitlers liv.

Annars om ni har tid kan ni ju kanske besöka de före detta tjeckolovakiska befästningarna i Sudetlandet. Jag vet inte om det finns kvar. Det borde också finnas något museum om attentatet mot Reinhard Heydrich i Prag.

/Martin
Lär mig mer och mer idag :D Men du svarade inte på min fråga om det fanns något kvar att se.

mvh Alex Robsahm

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 19 maj 2003, 17:22

Gröfaz skrev:Theresienstadt ville tyskarna visa upp som ett "mönsterläger" och därmed ta död på alla eventuella rykten som figurerade runt alla läger.
Om det finns bevarat har jag ingen aning om.

/Martin
Jo, staden finns kvar, när jag besökte stället förra sommaren så bodde det till och med tjeckier i husen, men fästningen är obebod och är i dag ett museum.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 19 maj 2003, 17:29

Moonman skrev:
Jag tycker det är halva nöjet att sitta på en kulle där man vet att det här hänt nått och bara försöka tänka sig vad som hände på platsen vad dom som slogs och dog tänkte
Visst kan sådant vara intressant, som tex Normandie men saken är den att vi ska göra halva europa på en månad så tiden är begränsad och därför känns det bättre och lägga tiden på saker med "kött på benen".

mvh Alex Robsahm

skriv ut och ta med :-)
http://www.dean.usma.edu/history/dhisto ... w2el32.htm

om du tittar nere vid czechslovakia så ser du ett par pilar där det har varit samstötningar

Skriv svar