Hyfsad redogörelse: https://www.reddit.com/r/germany/commen ... he_german/
Låt aldrig tanken gå under hälften. Jag åkte till Kiel runt jul, 8h. Tillbakaresan var 17h. 'Stop and go' och kallt ute, så att stänga av motorn var inte ett alternativ. Samma sak gäller en sommardag med 30+ grader.
MVH
Hans
Tyskland som resmål
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 33699
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Re: Tyskland som resmål
Brukar tanka på morgonen när man lämnar hotellet (full tank = knappt 700 km räckvidd), så man slipper att tanka på de dyra Autobahn-mackarna.Hans skrev: ↑23 maj 2026 12:34Hyfsad redogörelse: https://www.reddit.com/r/germany/commen ... he_german/
Låt aldrig tanken gå under hälften. Jag åkte till Kiel runt jul, 8h. Tillbakaresan var 17h. 'Stop and go' och kallt ute, så att stänga av motorn var inte ett alternativ. Samma sak gäller en sommardag med 30+ grader.
__________________________________
MVH
MVH
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 12399
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Tyskland som resmål
Speyer och Sinsheim känner jag bra, också Koblenz mil-techn.museum - stort! Bra val...
Här ett par som kanske ligger på er rutt - en, två stora och bekanta, plus ett par udda
https://www.armeemuseum.de/en/
https://www.deutsches-bunkermuseum.de
https://www.walpersberg.com/en
https://www.luftfahrttechnisches-museum ... seite.html
https://www.nsdoku.de/en/exhibitions/cu ... nd-preview
https://flugplatzmuseumschwäbischhall.c ... isch-Hall/
https://dresden.mhmbw.de/en/
https://vojenskemuzeumrokycany.cz/en/
https://museum-stammheim.de
Fyller gärna på med andra, det finns lite överallt, små, privata museum som visar det militära och annat...
Hans K
Här ett par som kanske ligger på er rutt - en, två stora och bekanta, plus ett par udda
https://www.armeemuseum.de/en/
https://www.deutsches-bunkermuseum.de
https://www.walpersberg.com/en
https://www.luftfahrttechnisches-museum ... seite.html
https://www.nsdoku.de/en/exhibitions/cu ... nd-preview
https://flugplatzmuseumschwäbischhall.c ... isch-Hall/
https://dresden.mhmbw.de/en/
https://vojenskemuzeumrokycany.cz/en/
https://museum-stammheim.de
Fyller gärna på med andra, det finns lite överallt, små, privata museum som visar det militära och annat...
Hans K
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Re: Tyskland som resmål
Tackar, det var en rejäl lista att beta av.sveahk skrev: ↑25 maj 2026 14:13Speyer och Sinsheim känner jag bra, också Koblenz mil-techn.museum - stort! Bra val...
Här ett par som kanske ligger på er rutt - en, två stora och bekanta, plus ett par udda
https://www.armeemuseum.de/en/
https://www.deutsches-bunkermuseum.de
https://www.walpersberg.com/en
https://www.luftfahrttechnisches-museum ... seite.html
https://www.nsdoku.de/en/exhibitions/cu ... nd-preview
https://flugplatzmuseumschwäbischhall.c ... isch-Hall/
https://dresden.mhmbw.de/en/
https://vojenskemuzeumrokycany.cz/en/
https://museum-stammheim.de
Fyller gärna på med andra, det finns lite överallt, små, privata museum som visar det militära och annat...
Hans K
__________________________________
MVH
MVH
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
- Inlägg: 12399
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: Klockrike
Re: Tyskland som resmål
Äldsta sonen tog mig i veckan med på en sväng till Ingolstadt. Besökte de två armemuseerna i Ingolstadt, fortfarande utmärkta, men vad de visar är tiden fram till första världskriget i det ena museet, och första världskriget i det andra, plus fram till 30-talet. Som sagt utmärkta, men inte mycket om andra världskriget - bara så du vet.
AUDI-museet i Ingolstadt med bra restaurang kanske intresserar. Vi bodde ett par kilometer utanför sta'n, Hotel Mercure, bra och billigt, 80 Euro med frukost. Och åt spanska Tapas på "Schwedenschimmel"!
Trettioåriga kriget och svenskarnas förstörelseiver under den tiden är alltid "skoj" att upptäcka i ett antal tyska städer, i museerna eller ute på sta'n. Hittar vi lite överallt - som här i Landsberg (just det, där AH satt av ett antal månader...och författade...). Den här kanonkulan sitter fortfarande i en husväg, med texten "I året 1633, slutet av april, sköt den svenska generalen Dorstonson(sic) den här kanonkulan hit" Det var naturligtvis Torstensson och hans mannar som härjade!
Landsberg, trevlig liten stad, också värt ett besök.
Hans K
AUDI-museet i Ingolstadt med bra restaurang kanske intresserar. Vi bodde ett par kilometer utanför sta'n, Hotel Mercure, bra och billigt, 80 Euro med frukost. Och åt spanska Tapas på "Schwedenschimmel"!
Trettioåriga kriget och svenskarnas förstörelseiver under den tiden är alltid "skoj" att upptäcka i ett antal tyska städer, i museerna eller ute på sta'n. Hittar vi lite överallt - som här i Landsberg (just det, där AH satt av ett antal månader...och författade...). Den här kanonkulan sitter fortfarande i en husväg, med texten "I året 1633, slutet av april, sköt den svenska generalen Dorstonson(sic) den här kanonkulan hit" Det var naturligtvis Torstensson och hans mannar som härjade!
Landsberg, trevlig liten stad, också värt ett besök.
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Battler
- Stödjande medlem 2026
- Inlägg: 5578
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Re: Tyskland som resmål
Varit och köpt en miljödekal (Feinstaubplakette).
Fråga: Har ni med er ?
Gröna kortet från försäkringsbolaget (bil).
Registreringsbevis del 1 (blå delen).
Europeiska sjukförsäkringskortet, EU-kortet. Kortet ger förmånlig offentlig läkar-/sjukvård i andra EU-länder. EU-kortet beställs från Försäkringskassan.
Fråga: Har ni med er ?
Gröna kortet från försäkringsbolaget (bil).
Registreringsbevis del 1 (blå delen).
Europeiska sjukförsäkringskortet, EU-kortet. Kortet ger förmånlig offentlig läkar-/sjukvård i andra EU-länder. EU-kortet beställs från Försäkringskassan.
__________________________________
MVH
MVH