Tyskland som resmål

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Tyskland som resmål

Inlägg av Hans » 23 maj 2026 12:34

Hyfsad redogörelse: https://www.reddit.com/r/germany/commen ... he_german/

Låt aldrig tanken gå under hälften. Jag åkte till Kiel runt jul, 8h. Tillbakaresan var 17h. 'Stop and go' och kallt ute, så att stänga av motorn var inte ett alternativ. Samma sak gäller en sommardag med 30+ grader.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Tyskland som resmål

Inlägg av Battler » 23 maj 2026 18:21

Hans skrev:
23 maj 2026 12:34
Hyfsad redogörelse: https://www.reddit.com/r/germany/commen ... he_german/

Låt aldrig tanken gå under hälften. Jag åkte till Kiel runt jul, 8h. Tillbakaresan var 17h. 'Stop and go' och kallt ute, så att stänga av motorn var inte ett alternativ. Samma sak gäller en sommardag med 30+ grader.
Brukar tanka på morgonen när man lämnar hotellet (full tank = knappt 700 km räckvidd), så man slipper att tanka på de dyra Autobahn-mackarna.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12399
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Tyskland som resmål

Inlägg av sveahk » 25 maj 2026 14:13

Speyer och Sinsheim känner jag bra, också Koblenz mil-techn.museum - stort! Bra val...

Här ett par som kanske ligger på er rutt - en, två stora och bekanta, plus ett par udda

https://www.armeemuseum.de/en/
https://www.deutsches-bunkermuseum.de
https://www.walpersberg.com/en
https://www.luftfahrttechnisches-museum ... seite.html
https://www.nsdoku.de/en/exhibitions/cu ... nd-preview
https://flugplatzmuseumschwäbischhall.c ... isch-Hall/
https://dresden.mhmbw.de/en/
https://vojenskemuzeumrokycany.cz/en/
https://museum-stammheim.de

Fyller gärna på med andra, det finns lite överallt, små, privata museum som visar det militära och annat...

Hans K

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Tyskland som resmål

Inlägg av Battler » 25 maj 2026 15:33

sveahk skrev:
25 maj 2026 14:13
Speyer och Sinsheim känner jag bra, också Koblenz mil-techn.museum - stort! Bra val...

Här ett par som kanske ligger på er rutt - en, två stora och bekanta, plus ett par udda

https://www.armeemuseum.de/en/
https://www.deutsches-bunkermuseum.de
https://www.walpersberg.com/en
https://www.luftfahrttechnisches-museum ... seite.html
https://www.nsdoku.de/en/exhibitions/cu ... nd-preview
https://flugplatzmuseumschwäbischhall.c ... isch-Hall/
https://dresden.mhmbw.de/en/
https://vojenskemuzeumrokycany.cz/en/
https://museum-stammheim.de

Fyller gärna på med andra, det finns lite överallt, små, privata museum som visar det militära och annat...

Hans K
Tackar, det var en rejäl lista att beta av. :)
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12399
Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
Ort: Klockrike

Re: Tyskland som resmål

Inlägg av sveahk » 05 jun 2026 10:43

Äldsta sonen tog mig i veckan med på en sväng till Ingolstadt. Besökte de två armemuseerna i Ingolstadt, fortfarande utmärkta, men vad de visar är tiden fram till första världskriget i det ena museet, och första världskriget i det andra, plus fram till 30-talet. Som sagt utmärkta, men inte mycket om andra världskriget - bara så du vet.
IMG_1623.jpeg


AUDI-museet i Ingolstadt med bra restaurang kanske intresserar. Vi bodde ett par kilometer utanför sta'n, Hotel Mercure, bra och billigt, 80 Euro med frukost. Och åt spanska Tapas på "Schwedenschimmel"!
IMG_1690.jpeg

Trettioåriga kriget och svenskarnas förstörelseiver under den tiden är alltid "skoj" att upptäcka i ett antal tyska städer, i museerna eller ute på sta'n. Hittar vi lite överallt - som här i Landsberg (just det, där AH satt av ett antal månader...och författade...). Den här kanonkulan sitter fortfarande i en husväg, med texten "I året 1633, slutet av april, sköt den svenska generalen Dorstonson(sic) den här kanonkulan hit" Det var naturligtvis Torstensson och hans mannar som härjade!
IMG_1615 2.jpeg

Landsberg, trevlig liten stad, också värt ett besök.



Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026
Inlägg: 5578
Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
Ort: Luleå

Re: Tyskland som resmål

Inlägg av Battler » 12 jun 2026 08:47

Varit och köpt en miljödekal (Feinstaubplakette).

Fråga: Har ni med er ?
Gröna kortet från försäkringsbolaget (bil).
Registreringsbevis del 1 (blå delen).
Europeiska sjukförsäkringskortet, EU-kortet. Kortet ger förmånlig offentlig läkar-/sjukvård i andra EU-länder. EU-kortet beställs från Försäkringskassan.
__________________________________
MVH