Oradour-sur-Glane

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Oradour-sur-Glane

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 jan 2025 20:12

Denna franska ort som är i ruiner och har varit orörd sedan andra världskriget som har blivit belyst i såväl den låsta ”quizzen om sevärdheter” som i en annan tråd om företagna resor 2022. Personligen har jag inte varit där och platsen är omnämnd i boken ”Andra världskrigets övergivna platser” och i byn utförde tyskarna ett massmord 1944, männen sköts ner i en lada medan kvinnor och barn fördes till en kyrka som antändes. Själva upprinnelsen var att en tysk officer hade blivit kidnappat av franska motståndsgrupper och hade blivit mördat dessutom, m a o var det en hämnd av tyskarna.
Jag förmodar att det är någon skalmanit som har besökt denna ruinstad och samma ort har nu växt upp en bit därifrån. Själv har jag kännedom om denna ort, men inte har varit där.

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Re: Oradour-sur-Glane

Inlägg av Battler » 26 jan 2025 17:03

Massakern genomfördes av delar av den tyska SS-pansardivisionen Das Reich, som var på marsch mot striderna i Normandie. Divisionens fjärde regementes första bataljon under befäl av Sturmbannführer Adolf Diekmann fick uppdraget att genom att ta gisslan få loss en annan bataljonschef, Sturmbannführer Helmut Kämpfe, som tillfångatagits av den franska motståndsrörelsen, och gick in med cirka 180 man i Oradour-sur-Glane.

Adolf Diekmann dödades senare i slaget om Normandie 1944. Den 12 januari 1953 prövade en militärdomstol i Bordeaux målet mot de överlevande sextiofem av de cirka tvåhundra SS-soldater som hade varit inblandade. Endast tjugoen av dem var närvarande. Sju av dem var tyskar, men fjorton var elsassare (franska medborgare med germansk kultur). Den 11 februari befanns tjugo åtalade skyldiga, men släpptes efter bara några månader i brist på bevis.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 26 jan 2025 17:35

Battler skrev:
26 jan 2025 17:03
...men fjorton var elsassare (franska medborgare med germansk kultur).
...
Det där skulle jag kunna dra igång en rejäl strid om ifall jag vore grodätare eller surkålsätare, jag gillar bägge. Elsass och Lothringen är det enda undantaget, franskan är vackrare än tyskan, Alsace och Lorraine. Jag hade en kollega från just Lothringen. Han kunde en lokal rotvälska (språket med lite germanska rötter). Hursomhelst hade han en mor- eller far-mor (svenska är bra då man särskiljer på de bägge) som bott i sin lilla by hela livet. Hon hade bytt nationalitet sju gånger. Men aldrig flyttat.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 27 jan 2025 09:02

1871, 1919, 1940, 1945 kan jag tänka mig. Men de sista tre?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 27 jan 2025 09:17

Jag får fråga men misstänker att 1914-18 och 39-40 kan byn ha bytt ägare mer än en gång.

MVH

Hans