Resedags…

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Re: Resedags…

Inlägg av cats » 06 sep 2024 07:07

Jag har ett gevär hemma som troligen varit attrapp från inbördeskrigets början. Samtidigt som jag köpte det på loppis fick jag tag på ett par uniformsemblem för skyddskåren. Ett för Österbotten och ett annat från Tavastland. De hade olika färger för skyddskåren beroende av från vilket län de kom.

Geväret ser riktigt ut. Men vid en närmare titt ser man att det aldrig varit och kommer aldrig att bli ett riktigt gevär.
thumbnail_IMG_5493.jpg
thumbnail_IMG_5492.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av Hans » 06 sep 2024 08:45

Det är som de ytterst verklighetstrogna 'soft airguns' som finns idag, på lite håll och med sämre belysning är de helt omöjliga att skilja från ett riktigt vapen.

Nedgjorda.

Tänk dig följande exempel, en finsk pluton överraskar en rysk pluton, i vårt exempel låt säga på 30 man. 10 stupar, 5 blir allvarligt skadade, så de kan inte slåss, 5 lättare skadade men väljer att ge sig, 5 ger sig utan skador och 5 springer till skogs. Den finske plutonchefen kan utan dåligt samvete rapportera till kompanichefen att han nergjort en fientlig pluton.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 06 sep 2024 09:10

Ok, jag ger mig! Även om jag förstått att ingen dog av de 30 röda...de gav alla upp...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 06 sep 2024 09:15

Inte behöver du ge dig, du kan springa till skogs. Skämt åsido, nergjorda användes inte så flitigt i Västra Rikshalvans Här, jag vill minnas att bekämpat var mer populärt men enligt min uppfattning synonymer.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 06 sep 2024 09:17

sveahk skrev:
06 sep 2024 09:10
Ok, jag ger mig! Även om jag förstått att ingen dog av de 30 röda...de gav alla upp...

Hans K
Som sagt. Stridsmoralen hos ryssarna var inte den bästa. Det fanns ryska soldater som tog aktivt parti för den röda sidan, men de allra flesta var inte intresserade.
När tyskarna landsteg såg de den vita sidan som den "riktiga" armén, medan de röda sågs som terrorister, raka spåret till arkebusering. Inte underligt att inbördeskriget har lämnat långa skuggor. De ryska soldaterna som tagit parti för de röda fick i stort sett samma behandling av tyskarna. Den vita sidan behandlade ryssarna något bättre.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 06 sep 2024 10:34

I länken finns en berättelse om en strid i Österbotten i början av inbördeskriget, 31 januari 1918. En ovanligt våldsam strid, eftersom de flesta andra ryska garnisoner i Österbotten gav sig nästan utan strid. Kristinestad där det här hände är vid kusten, 10 mil norr om Björneborg https://www.lassebacklund.fi/?page_id=7424

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 07 sep 2024 11:14

Tack återigen cats för dina bidrag - bilderna av geväret speciellt!
Hans skrev:
06 sep 2024 09:15
Inte behöver du ge dig, du kan springa till skogs. Skämt åsido
?
Skämt?
Får du gärna förklara...

----------------------------

Vi går vidare. Hittade på museet i Vasa en intressant historia, en "biprodukt" av vad som hände 1918:

Di röde hade under de första fem månaderna 1918 tagit hand om huvudstaden - det som då kallades Folkdelegationen. Och de hade också kontrollen över sedeltryckeriet och Finlands bank.

Bristen på sedlar blev snabbt märkbar på den vita sidan. Så pass att Vasasenaten ingick en överenskommelse med Wasa Aktie Bank om ett 20 miljoner stort lån, och med statliga garantier skulle nya sedlar eller skall vi säga checkar tryckas.

Det var Akseli Gallén-Kallela (just det, han som illustrerade Kalevala-eposet!) som fick uppdraget att gestalta sedlarna. De trycktes under minutiös övervakning vid Julius Björkells stentryckeri i Vasa - i korridoren stod beväpnade skyddskårister. Det blev värdepapper av 25, 100 och 500 marks valör, där tryckeriets egna färglager inte alltid räckte till...då tog man helt enkelt vanlig målarfärg från Hartmanns järnaffär!
IMG_1728.jpeg

Vasasenaten beslöt också att låta trycka egna frimärken. Från 5 penni till 5 mark. Det blev frimärken av "Typ Vasa", som överensstämde med "Typ Saarinen" från 1917 - men med vissa avvikelser. Märks i dag på frimärksauktioner - för ett brev med "Typ Vasa" får du bläddra upp minst ett par tusen kronor...!
IMG_1727.jpeg
forts.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 07 sep 2024 12:47

Jag gav i exemplet exempel på folk som gav sig eller sprang till skogs, därav mitt konstiga skämt. Du är inte den enda som inte förstår min udda humor.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 sep 2024 14:01

En av tidigare hustrur bad mig att räcka upp handen när jag skämtade, så det märktes.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 07 sep 2024 14:31

Hände någonsin att du räckte upp handen?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 sep 2024 17:34

Hans skrev:
07 sep 2024 14:31
Hände någonsin att du räckte upp handen?

MVH

Hans
O ja!

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 10 sep 2024 14:42

Den här bilden som jag tog vid det stora torget i Vasa, gjorde att jag dök in i historien om Romafolket i Finland - för det är naturligtvis en traditionellt klädd Roma-dam som vi ser här.
IMG_1758.jpeg

De har inte haft det lätt under många århundraden. Till Sverige kom ett antal redan på 1500-talet (från Egypten?), och mötte redan då en avog stämning. Johan III krävde att "tartarerna" skulle drivas till Norge och förbjudas att återvända vid dödstraff!

Men istället för västerut blev det österut, de första romerna från Sverige landade i sydvästra Finland och Åland, för att under 1700-talet bli förflyttade ännu längre österut, till Karelen, där många stannade fram till 1944 - då det blev till att flytta igen...

Hur många var det? Kanske 10.000, samma som i dag - Nordens största romska samhälle, men ändå en liten grupp, med egna traditioner och ett eget språk, Kale.

Ett folk som länge fick leva med fördomar: "Mödrarna lärde sina döttrar att stjäla, spå och tigga, medan fäderna lärde sina söner att dricka alkohol och handla med hästar." https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanit
Läste just att minst 300 romska män gjorde finsk militärtjänst under de svåra åren 1939-45. Många av de romska män som deltog i krigen har senare vittnat om att de upplevde en jämställdhet vid fronten som annars var mycket sällsynt i landet, både före och efter krigen.

Men 1967 grundades Finlands Zigenarförening (som det hette då) och från och med 1980-talet blev kärnan i politiken för romer att få behålla sitt eget språk och sin egen kultur. Liksom samerna. Och på den vägen är de...

I närheten hittar vi en annan flicka. Har säkert varit färre år i det finska riket än den romska damen. Hon pratar ingen finska, engelska föredras - som lite överallt i den finska restaurangverksamheten - där hon står i korv- och hamburgerståndet på det stora torget i Vasa...

IMG_1746.jpeg
...och hon är stor Mumin-fan!

forts.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 sep 2024 16:01

Vad har hon för tatuering?

Jag har en god vän förutom dig och han är rumän. Han lider av att bli sammankopplade med, vad få man säga i Sverige idag, resandefolk eller? När jag vill retas med honom säger jag: 'You drive like a gypsy car thief chased by the police' - stämmer dock sorgligt nog. Han var den enda som fick övningsköra med yngsta sonen förutom undertecknad, jag tänkte att han måste ha olika synvinklar på bilkörning. Jag är extremt försiktig. Fast bror min håller inte med efter att ha blivit utsatt för mig på franska motorvägar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 10 sep 2024 16:35

Vi har också några rumäner I bekantskapskretsen som lider av att romer kallas romer eftersom detta på rumänska verkar vara beteckningen även för rumäner. Jag gjorde klart för dem att på svenska är det enkelt att skilja på romer och rumäner varefter debatten blev lite lugnare.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 11 sep 2024 10:59

Ja, det är inte lätt i en värld full av fördomar! Det enda som hjälper är att själv dyka ner i historien, få lite fakta, för en någorlunda bättre och objektivare bild!

Som det här med Roma-damen vi ser på fotot från Vasa och hennes stora svarta sammetskjol...

Bakgrunden hittar vi i ett (faktiskt bra) inlägg från Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalé-romer

Och här kommer två Roma kvinnor, med egna erfarenheter...läsvärda!

"Kaledräkten, den romska kjolen, bärs av finska romer och är det mest kända och synliga romska klädesplagget i Sverige."
"Kjolen har funnits i släkterna i generationer och man pratar inte så mycket om bakgrunden eller historien, men kläderna är viktiga för identiteten och tillhörigheten."
https://www.minoritet.se/4522

"Men många säger att det finns fickor under kjolen där man kan gömma saker som man stjäl, är det så?
– Nej, det är ett stöd för ryggen som är som en korv
."
https://www.arbetarbladet.se/artikel/ka ... nga-kjolen

Hans K