Resedags…
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Resedags…
https://www.youtube.com/watch?v=49mLR0zRFvE
Frågan tror jag inte gäller mig, jag lär nog hamna en trappa ner.
Inte tusan kommer jag ihåg det, jag tror det var något i stil med av jord är du kommen etc.. Hamstrar är inte mitt favoritdjur, undrar hur de smakar?
MVH
Hans
Frågan tror jag inte gäller mig, jag lär nog hamna en trappa ner.
Inte tusan kommer jag ihåg det, jag tror det var något i stil med av jord är du kommen etc.. Hamstrar är inte mitt favoritdjur, undrar hur de smakar?
MVH
Hans
-
- Medlem
Hamstern hör till samma familj av gnagare som råttor och på en del ställen i världen äter man sådana. Bland annat i Kambodja.
-
Ett par meter till vänster. En stor sten med gyllene bokstäver. Lite till åldern kommen. Här är inget smådjur mig veterligen begraven. Nej, en minnessten.
"I FRIHETENS MORGONVAKT NEDGJORDE HÄR KORSHOLMSBYGDENS MÄN EN FIENTLIG RYTTARTRUPP 28.1 1918"
Jag undviker gärna att beskriva händelserna i Finland under denna tiden - känns väl något förmätet, i synnerhet för en "utlänning". För den som vill veta mer, finns det mängder av information, som här... https://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_inbördeskriget (där jag hoppas att wiki är någorlunda trovärdig...)
Men ändå...i Österbottentidningen kunde vi den 30 januari 1918 läsa följande:
"...sedan de röda hoparna i Helsingfors öppet igångsatt den länge omtalade ryska revolutionen samt ryska regeringen förklarat att den kommer att understöda Röda bandet i denna revolution beslöto österbottningarna att handla enligt den gamla regeln: bättre förekomma än förekommas, och reste sig som en man för att avkasta såväl det ryska som det röda våldsoket. Budkaveln gick genom bygderna och den frihetsälskande befolkningen lystrade till signalen utan ett ögonblicks tvekan."
Kan ändå inte undvika att bjuda på ett par händelser från den tiden - som i sin natur har mer anekdotiskt intresse...
"Skyddskåristerna var dåligt klädda och saknade helt uniformer. Gunnar Wadström minns att männen då de for till fronten endast hade sina civila kläder på sig. Männen hade för det mesta endast tunna rockar på sig men tack vare den milda vintern klarade de sig i alla fall. Det var endast bältet och den vita bindeln, som avslöjade till vilken grupp de hörde."
"Då Mannerheim utnämndes till överbefälhavare var han totalt okänd bland befolkningen. Inte ens skyddskåristerna eller soldaterna i den finska armén kände honom. En gång då Mannerheim skulle granska krigsskolan i Vörå, så blev han stoppad av en österbottnisk vakt, som frågade efter lösenord. -”Lösenord”, frågade Mannerheim. ”Men jag är ju Mannerheim”. Varpå vakten svarade ”att he je it nain skillna vann ifrån tu je häim, utan lösenord slipper du it in”! Historien förtäljer inte om Mannerheim slapp in eller inte."
"Liksom överallt annanstädes, har man även i Korsnäs med avsky bevittnat huru våra kvinnor nedlåtit sig till umgänge med ryssarna. För att giva dessa äreförgätna en välbehövlig näpst hopsamlade man dem, sedan militären avväpnats. På allvar föreslogs, att man med brännjärn skulle stämpla dem i pannan för att de under hela sitt liv skulle få bära skammärket. Det behövdes ingripande av församlingens kyrkoherde för att förhindra verkställandet av detta nästan alltför grymma straff. Efter en sträng straffpredikan och lämplig upptuktelse släpptes de lösa. Allmänhetens dom blir i alla fall ett brännmärke, som skall följa dem."
Och i närheten av Gamla Vaasa, strax bredvid djurkyrkogården står alltså detta minnesmärke, ett minnesmärke som jag antar är bara ett av hundratals (tusentals?) liknande, utströdda över det finska landskapet!
Till slut, efter så mycket läsning i tidningar och böcker - ett svar (ett svar som möjligtvis inte finns...?) på den här frågan har jag inte funnit - var det ett inbördeskrig, frihetskrig, brödrakrig eller klasskrig?
forts.
"I FRIHETENS MORGONVAKT NEDGJORDE HÄR KORSHOLMSBYGDENS MÄN EN FIENTLIG RYTTARTRUPP 28.1 1918"
Jag undviker gärna att beskriva händelserna i Finland under denna tiden - känns väl något förmätet, i synnerhet för en "utlänning". För den som vill veta mer, finns det mängder av information, som här... https://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_inbördeskriget (där jag hoppas att wiki är någorlunda trovärdig...)
Men ändå...i Österbottentidningen kunde vi den 30 januari 1918 läsa följande:
"...sedan de röda hoparna i Helsingfors öppet igångsatt den länge omtalade ryska revolutionen samt ryska regeringen förklarat att den kommer att understöda Röda bandet i denna revolution beslöto österbottningarna att handla enligt den gamla regeln: bättre förekomma än förekommas, och reste sig som en man för att avkasta såväl det ryska som det röda våldsoket. Budkaveln gick genom bygderna och den frihetsälskande befolkningen lystrade till signalen utan ett ögonblicks tvekan."
Kan ändå inte undvika att bjuda på ett par händelser från den tiden - som i sin natur har mer anekdotiskt intresse...
"Skyddskåristerna var dåligt klädda och saknade helt uniformer. Gunnar Wadström minns att männen då de for till fronten endast hade sina civila kläder på sig. Männen hade för det mesta endast tunna rockar på sig men tack vare den milda vintern klarade de sig i alla fall. Det var endast bältet och den vita bindeln, som avslöjade till vilken grupp de hörde."
"Då Mannerheim utnämndes till överbefälhavare var han totalt okänd bland befolkningen. Inte ens skyddskåristerna eller soldaterna i den finska armén kände honom. En gång då Mannerheim skulle granska krigsskolan i Vörå, så blev han stoppad av en österbottnisk vakt, som frågade efter lösenord. -”Lösenord”, frågade Mannerheim. ”Men jag är ju Mannerheim”. Varpå vakten svarade ”att he je it nain skillna vann ifrån tu je häim, utan lösenord slipper du it in”! Historien förtäljer inte om Mannerheim slapp in eller inte."
"Liksom överallt annanstädes, har man även i Korsnäs med avsky bevittnat huru våra kvinnor nedlåtit sig till umgänge med ryssarna. För att giva dessa äreförgätna en välbehövlig näpst hopsamlade man dem, sedan militären avväpnats. På allvar föreslogs, att man med brännjärn skulle stämpla dem i pannan för att de under hela sitt liv skulle få bära skammärket. Det behövdes ingripande av församlingens kyrkoherde för att förhindra verkställandet av detta nästan alltför grymma straff. Efter en sträng straffpredikan och lämplig upptuktelse släpptes de lösa. Allmänhetens dom blir i alla fall ett brännmärke, som skall följa dem."
Och i närheten av Gamla Vaasa, strax bredvid djurkyrkogården står alltså detta minnesmärke, ett minnesmärke som jag antar är bara ett av hundratals (tusentals?) liknande, utströdda över det finska landskapet!
Till slut, efter så mycket läsning i tidningar och böcker - ett svar (ett svar som möjligtvis inte finns...?) på den här frågan har jag inte funnit - var det ett inbördeskrig, frihetskrig, brödrakrig eller klasskrig?
forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Om jag med ursprung från Västra Rikshalvan (och Danzig) får ge min syn. Allt. Dessutom med inflytande ifrån de stora makterna i första världskriget. Parat med lite enkel gammal hederlig kriminalitet.
Även om den avhandlar Östra Rikshalvan inte så mycket så ger den en bra beskrivning av alla fraktioner som var inblandade i slutet av först världskriget och efteråt: viewtopic.php?f=21&t=14446&p=856416#p856416
MVH
Hans
-
- Medlem
Svaret är: Det beror på vem du frågar.
När jag guidade i muséet brukade jag använda beteckningen inbördeskrig. Inte sällan hände det att, speciellt äldre människor, rättade mig och sa att det heter frihetskriget. Svaret beror nog mycket på kultur och politisk inriktning. Men jag använde ordet inbördskrig eftersom det passar, oberoende av idologisk inriktning. Men alla kanske inte håller med.
-
- Medlem
Jag har också stött på en finländare med vita sympatier som protesterade mot benämningen inbördeskrig. Enligt honom skulle benämningen inbördeskrig ge ett felaktigt intryck av att de två sidorna i kriget var likvärdiga och inte en kamp mellan en laglig regering och illegala upprorsmän. Jag köper inte det resonemanget, men tydligen ska "Kriget 1918" vara en neutral benämning som retar upp lägst antal personer.
-
Vid kyrkogården i österbottniska Malax är man säker på sin sak. De som dog 1918 dog i ett frihetskrig. Hela fyra gånger blir det kriget här så benämnt...
Dessutom - betecknande (åtminstone för mig) - på listan här i Malax över de stupade i Finlands tre krig under 1900-talet hittar vi 1918 inga soldater. Det var vitkåristerna, som kom direkt från fälten och havet...väl i de flesta fall utan militär utbildning.
Och de röda som dog här i Österbotten...soldater eller civila? Och var ligger de?
Hans K
Dessutom - betecknande (åtminstone för mig) - på listan här i Malax över de stupade i Finlands tre krig under 1900-talet hittar vi 1918 inga soldater. Det var vitkåristerna, som kom direkt från fälten och havet...väl i de flesta fall utan militär utbildning.
Och de röda som dog här i Österbotten...soldater eller civila? Och var ligger de?
Hans K
-
1918 var det ett namn som inte lät svenskt, Jaakko. Vad var proportionen i Österbotten då mellan svensktalande och finsktalande? Också en Haisaloo 1939 och en 1940 (bröder?), samma fråga 1939-40.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Alla röda och vita var civilister, i princip. Jägarna var utbildade, och de ryska soldaterna.
Fronten mellan vita och röda gick strax norr om Björneborg. De nordligaste striderna mellan röda och vita var strax söder om Kristinestad. Om man inte räknar med strider mellan vita och de ryska trupperna som förekom på de flesta orterna i Österbotten i början av inbördeskriget.
Det betyder att mycket få röda begravdes i Österbotten eftersom det var område där det fanns mest vita.
I början, under inbördeskriget, fanns det ett fångläger för röda i Närpes. De flyttades senare till Dragsvik. Det finns en grav på Närpes gravgård för de fångar som dog där. Det finns också ett monument i Närpes, i skogen bredvid järnvägen, strax före där det fanns en järnvägsstation förr i Teuva, där några röda fångar sköts när de försökte rymma. De stannade tåget som rymlingarna befann sig i, backade tåget några hundra meter in i skogen från stationen, och tog ut dem i skogen där rymlingarna avrättades.
I Jakobstad finns också ett monument över några som avrättades vid en fabrik. Strengbergs tobaksfabrik mitt i staden.
Bifogar en bild från mitt privata arkiv av gravstenen i Närpes
Andra än de här två avrättningarna av röda i svenska Österbotten känner jag inte till.
Det finns gravar och monument över röda i Österbotten, om man vet var man ska söka. Men de är inte många. De flesta döda från den röda sidan återfinns söder om Björneborg. Svenska Österbotten var dominerat av de vita. Det var ingen tillfällighet att jägarna från Tyskland landsteg i Vasa.
-
Tack för det cats!
Ändå ställer jag mig frågan - om vi håller oss till händelsen den 28 januari 1918 utanför Vasa - var de röda där civilister? Vid minnesstenen finns en info-skylt (med den målade bilden, s. ovan). Där står ordagrant:
"...Natten till 28.1.1918 stoppade män från Korsholms skyddskår en rysk kavalleritrupp på 30 man på denna plats. Ryssarna som hade härjat i Laihela på dagen var på väg till Vasa. I Vasa höll stadens trupper först på att samlas, så den lyckade avväpningen var av stor betydelse."
"Kavalleritrupp" - civila?
Dessutom: I Krigsmuseet utanför Helsingfors visas var de röda garnisonerna i Finland i början av 1918 fanns...
Hittade också det här:
"Den 26 januari 1918 erhöll generallöjtnant C.G.E. Mannerheim överkommandot över de vita skyddskårerna som av Finlands senat förklarats vara regeringstrupper. Samma dag inrättades Vörå krigsskola för att skyndsamt ge befälsutbildning åt en kontingent på 700 man. I allmänhet kom de vita trupperna att bestå av värnpliktiga inkallade enligt Lagen om allmän värnplikt med endast 1100-1500 frivilliga, medan röda gardena å andra sidan bestod av en majoritet frivilliga."
https://smvu.se/1918-finska-frihetskriget-fi/
Lite förvirrande, det där med frivilliga och militärer i början av "frihetskriget", åtminstone för mig...
Så, som svar på min fråga om de röda var civila eller (utbildade) soldater, säger du "i princip". Kan du möjligtvis utveckla vad det betyder...?
Hans K
Ändå ställer jag mig frågan - om vi håller oss till händelsen den 28 januari 1918 utanför Vasa - var de röda där civilister? Vid minnesstenen finns en info-skylt (med den målade bilden, s. ovan). Där står ordagrant:
"...Natten till 28.1.1918 stoppade män från Korsholms skyddskår en rysk kavalleritrupp på 30 man på denna plats. Ryssarna som hade härjat i Laihela på dagen var på väg till Vasa. I Vasa höll stadens trupper först på att samlas, så den lyckade avväpningen var av stor betydelse."
"Kavalleritrupp" - civila?
Dessutom: I Krigsmuseet utanför Helsingfors visas var de röda garnisonerna i Finland i början av 1918 fanns...
Hittade också det här:
"Den 26 januari 1918 erhöll generallöjtnant C.G.E. Mannerheim överkommandot över de vita skyddskårerna som av Finlands senat förklarats vara regeringstrupper. Samma dag inrättades Vörå krigsskola för att skyndsamt ge befälsutbildning åt en kontingent på 700 man. I allmänhet kom de vita trupperna att bestå av värnpliktiga inkallade enligt Lagen om allmän värnplikt med endast 1100-1500 frivilliga, medan röda gardena å andra sidan bestod av en majoritet frivilliga."
https://smvu.se/1918-finska-frihetskriget-fi/
Lite förvirrande, det där med frivilliga och militärer i början av "frihetskriget", åtminstone för mig...
Så, som svar på min fråga om de röda var civila eller (utbildade) soldater, säger du "i princip". Kan du möjligtvis utveckla vad det betyder...?
Hans K
-
- Medlem
I princip betyder just det du tog fram att från början av kriget var de inte landets officiella armé, men gnom ett beslut från 26 januari blev de det. Men i praktiken var de beväpnade civilister. Efter inbördeskriget blev skyddskåren en paramilitär grupp vid sidan av den riktiga armén. Jägarna bildade ryggraden i den unga statens armé.
Den kavalleritrupp som du omnämner var antagligen ryska soldater som var förlagda till Finland. Alltså utbildade ryska soldater. Tyskarna, när de landsteg, gjorde ofta processen kort med dem. Sköt dem på stället.
Den kavalleritrupp som du omnämner var antagligen ryska soldater som var förlagda till Finland. Alltså utbildade ryska soldater. Tyskarna, när de landsteg, gjorde ofta processen kort med dem. Sköt dem på stället.
-
Ok, då sätter vi väl punkt här - tack igen cats!
Nej, stopp och belägg, en sista kommentar till texten på minnesstenen måste jag bli av med! Texten skrevs f.ö. av "jägaren och folkskolläraren Evert Kull".
Där står "...NEDGJORDE HÄR KORSHOLMSBYGDENS MÄN EN FIENTLIG RYTTARTRUPP".
"NEDGJORDE" - ett underligt ordval. Efter vad jag förstår, lade de röda ned vapnen, inget rött blod här alltså!? Men om vi letar efter synonymer till "nedgöra", så hittar vi "döda, förinta, krossa, anställa blodbad på, avrätta, i grunden besegra, nedkämpa, nedsabla, slakta, slå sönder och samman, tillintetgöra"
Så, dog de på platsen, eller...blev de kanske "nedgjorda" vid ett senare tillfälle...?
Hans K
Nej, stopp och belägg, en sista kommentar till texten på minnesstenen måste jag bli av med! Texten skrevs f.ö. av "jägaren och folkskolläraren Evert Kull".
"NEDGJORDE" - ett underligt ordval. Efter vad jag förstår, lade de röda ned vapnen, inget rött blod här alltså!? Men om vi letar efter synonymer till "nedgöra", så hittar vi "döda, förinta, krossa, anställa blodbad på, avrätta, i grunden besegra, nedkämpa, nedsabla, slakta, slå sönder och samman, tillintetgöra"
Så, dog de på platsen, eller...blev de kanske "nedgjorda" vid ett senare tillfälle...?
Hans K
-
Såsom gammal avdankad officer så betyder det bekämpa, slå ut så att den fientliga avdelningen är satt ur stridbart skick. M.a.o. stupade, skadade, tillfångatagna eller har flytt.
Exempel från nätet:
MVH
Hans
Exempel från nätet:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Yeshwant_GhadgeHan belönades postumt med Viktoriakorset när han som gruppchef i Italien ensam stormade och nedgjorde en fientlig kulspruteställning som sårat eller dödat hela hans grupp, varvid han stupade.
MVH
Hans
-
Nedgjorda = tillfångatagna eller har flytt?
Hmmmm, ser det annorlunda...
"...nedgjorde en fientlig kulspruteställning" är i mina öron lika med förintat...inga överlevande...
Hör gärna vad andra anser!
Hans K
Hmmmm, ser det annorlunda...
"...nedgjorde en fientlig kulspruteställning" är i mina öron lika med förintat...inga överlevande...
Hör gärna vad andra anser!
Hans K
-
- Medlem
Du ska nog inte hänga upp dig allt för mycket på ordvalet här.sveahk skrev: ↑05 sep 2024 12:17Ok, då sätter vi väl punkt här - tack igen cats!
Hans K
Avväpningen av ryska soldater skedde i de flesta fall rätt oblodigt i början av kriget. En orsak var de vitas dåliga beväpning. I en del fall bluffade man garnisonerna att ge upp vapen genom att anfalla i mörkret med attrapper av gevär. Men när folkskolläraren skrev texten lät ordet ”nedgjorde” mycket mera heroiskt än att; ryssarna lade ner vapnen och vi tog dem till fånga. Bilden visar nog vad som skedde. Ryska soldaterna tyckte i allmänhet att det inte var deras strid. För dem var tiden kaotisk och det gällde att välja sida i det ryska inbördeskriget. Ingen visste ännu hur och vart vågen höll på att tippa.