Resedags…

adlercreutz
Medlem

Re: Resedags…

Inlägg av adlercreutz » 26 okt 2024 16:58

Lite i senaste laget men man glömmer ibland hur kort avstånd det är mellan Sverige och Finland vid Kvarken. Från Holmögadd till Valsörarna är det bara drygt två landmil öppet vatten, d.v.s. kortare än Stockholm-Södertälje eller Göteborg-Kungsbacka. Dover-Calais är dubbla avståndet, Gibraltar-Ceuta ungefär samma.

Sen finns det i och för sig en del skärgård på framförallt den finska sidan, så avståndet Umeå-Vasa är ändå drygt tio mil fågelvägen. Men ändå.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Hundar i England...

Inlägg av sveahk » 14 maj 2025 17:05

Innan jag tar itu med att berätta om Balkanresan (se ovan) - en inte helt enkel resa i ett volatilt och brännande politiskt landskap -

- här lite in- och avtryck från den senaste resan...Paris, Norfolk och London...

Hundar.

Av olika skäl landade vi i Norfolk regionen, sådär lite nordöst från London. Hade väl tänkt kolla in lite var vikingarna landade en gång i tiden. Men det blev få vikingaminnen att besiktiga, och i stället överväldigande mängder hundar.

Som nu, orten Cromer, en typisk engelsk badort, med pir, småsteniga och sandiga stränder och en ocean fylld med kallt vatten.

Och hundar. Strandpromenaden var nu i maj fylld av dem. Stora och små. Yes box. Och turistindustrin här i den engelska semesterorten var helt inställd på de små monstren. Från läckra måltider, med grisöron, hönsfötter, kamelskinn och bitar av luftrör...
IMG_3808.jpeg

till en dessertglass...
IMG_3783.jpeg

och speciell hundtvättning...
IMG_3789.jpeg

Jag aldrig haft en hund och kommer aldrig att skaffa en, men man undrar varifrån just det engelska folket - historiskt sett - har fått sin kärlek för just Canis Lupus Familiaris?

Och, man undrar varför vissa hundar ändå vill lämna detta paradis?
IMG_3790 2.jpeg

Och andra stannar för evigt
IMG_3784.jpeg
...klicka på bilden för förstoring.

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 15 maj 2025 11:09

Jo, nog är England ett dog-loving country, men det skall vara ett husdjur och gärna med stamträd. Inga fritt springande byrackor. Kollade ett par sidor om hundens engelska historia på nätet, här ett par utdrag:

Att ha hund som husdjur i England började uppenbarligen först under 1800-talet, med Drottning Victoria i spetsen, taxar, collies, bulldoggar. Och, som vi vet, senare Royals har alla haft sina små "älsklingar". Det gemena folket tog efter - det blev en hel del jyckar på ön, med en rejäl ökning under covid-tiden, från 9 till 13 millioner hundar! Som väl medförde vissa problem i efterhand, typ: "A dog is for life, not just for Christmas." Inte bara i England ett problem...

Varför man har hund/hundar, vet ej, en hel del olika anledningar antar jag - men som vi sett ovan, det daltas gärna:

"...by buying unnecessary things. The total spend on pets in the UK has more than doubled in the past decade, reaching nearly £10bn last year. That huge rise has not just come from essentials: figures from the marketing agency Mintel suggest that one in five UK owners like their pet to “keep up with the latest trends” in grooming or, heaven forbid, outfits.

These days pet “boutiques” – like the one that recently opened on my street in Norwich, selling “cold-pressed” dog treats, “paw and nose balms” and spa services – are a widespread sign of gentrification. But it’s not just wealthier areas: this summer in Great Yarmouth, one of the most deprived towns in the country, I noticed seaside stalls selling not one but two brands of ice-cream for dogs
." https://www.theguardian.com/commentisfr ... ls-neglect

Det finns ett par hundägare här på Skalman - viewtopic.php?f=40&t=47961

Kommentarer...?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 15 maj 2025 11:54

Tack för att du delar.

Ett fyrbent djur under 50 cm mankhöjd är inte en hund. Och att fåna sig med att gå till frisören eller till specialhundrestauranger är inte på menyn. Avsköljning med schampo och trädgårdsslang ett par gånger per år får räcka. Men jag måste erkänna att jag alltid ser till att det finns lite rester av vår mat kvar.

Jag sett liknande i diverse länder och alltid förfasats men hade ingen aning att det var så stort i UK.

Hamnar snart själv i Paris, dop och https://www.fondationlouisvuitton.fr/en ... hockney-25 är inbokade. Någon vart överlycklig när vi fick tid mellan dopet och dopmiddagen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2025 12:32

Men hur klarar man sig utan hund? Jag har nu varit med olika hundar i 30 år. När den första gick bort var jag utan en hel vecka vilket försvårade mitt levene.

1. Hund betyder inga matrester. Slaskhanteringen i köket krymper till ett minimum.

2. När jag levde utan rinnande vatten var hund av stort värde då den klarade en stor del av det tråkiga jobbet att diska.

3. Ringklocka blir överflödig. Hunden larmar om besökare långt innan den senare hinner ringa på. Hund fungerar även på andra platser, som i stallet. Handen är där som en bättre avis och berättar vad som händer - strax innan det händer.

4. Hundar är flickmagneter. Många brallisar har böjt sig ner och klappat mina hundar och gett mig en trevlig pratstund. Till second base får man emellertid ta sig av egen kraft.

5. Rätt hund håller grannarna på avstånd.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 15 maj 2025 12:52

Markus Holst skrev:
15 maj 2025 12:32
Men hur klarar man sig utan hund? Jag har nu varit med olika hundar i 30 år. När den första gick bort var jag utan en hel vecka vilket försvårade mitt levene.

1. Hund betyder inga matrester. Slaskhanteringen i köket krymper till ett minimum.

2. När jag levde utan rinnande vatten var hund av stort värde då den klarade en stor del av det tråkiga jobbet att diska.

3. Ringklocka blir överflödig. Hunden larmar om besökare långt innan den senare hinner ringa på. Hund fungerar även på andra platser, som i stallet. Handen är där som en bättre avis och berättar vad som händer - strax innan det händer.

4. Hundar är flickmagneter. Många brallisar har böjt sig ner och klappat mina hundar och gett mig en trevlig pratstund. Till second base får man emellertid ta sig av egen kraft.

5. Rätt hund håller grannarna på avstånd.
Svart till punkt
1. Hua, ohygieniskt. Slicka rumpa och slicka fat i samma paket
2. Fint med en rapport från stenåldern.
3. Klarar mig både utan ringklocka och hund. Ser inte korrelationen. Och stall behöver man inte heller.
4. Onödigt för en gift person
5. Kanske är det så. Men i så fall måste hunden vara så ilsken att det finns risk för besök av polis istället

Cat lovers forever

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 maj 2025 13:28

Hund utesluter inte katt, det är bevisat av kattkräket som bestämt sig att bo här.

Men vid något tillfälle var hustrun ensam hemma (med hunden). Hon ser en typ smyga runt på garageuppfarten vår. Beväpnad med mobil och hund fick hon en bild och snubben försvann snabbt efter att ha varit aggressiv, men bara verbalt. Efter 112 kom polisen och visade en annan bild på snubben och berättade att han var redan intagen. Men hustrun betraktade det som hunden avvärjde eventuell fysisk aggression.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 maj 2025 14:40

Markus Holst skrev:
15 maj 2025 12:32
...
...
Jag träffade min hustru via min valp för tio år sedan.

Jag har en affärsidé. 'Rent a puppy'

Singlar kan hyra en söt valp i några timmar för en rejäl slant, jag tror jag kommer bli rik. Lyckas de med raggningen får de köpa valpen så jag inte sitter med en mängd vuxna hundar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2025 14:44

Smart!

Men nu ger vi tillbaka tråden till Sveahk

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 maj 2025 15:39

Kommer ni ihåg sketchen som börjar med: "That the idiot is part of the old village system"...
idiot Kopie.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=jF-CkMp ... A3&index=4

Jodå, just det, ett genialt stycke humor av Monthy Python gänget som under alla år jobbade med just det temat - idioter och idiotin i samhället.

Och mitt i Norfolk hittade de skådeplatsen för en av sina sketcher, byn Heydon - fortfarande sådär lite nordöst från London. Ett hundratal innevånare har Heydon (inga idioter som vi såg eller hörde...), en by som faktiskt är privatägd, sedan 1756 av familjen Bulwer. Privatägda byar i England är sällsynta, ett dussin bara efter vad jag hört. Om byinnevånarna betalar skatt direkt till ägarfamiljen...?

Orten är väldigt brittisk och pittoresk, har använts i ett flertal filmer, bl.a av Monty Python. Annars finns där inte mycket, en kyrka, ett tearom, ett bageri och naturligtvis en Pub - med en träskulpterad barbröstad kvinna som lockar vid ingången, Mary Read, den berömda kvinnliga piraten..."Women pirates were reputed to fight bare breasted to distract their opponents." Varför hon står där...?
IMG_3802.jpeg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mary_Read
https://en.wikipedia.org/wiki/Heydon,_Norfolk

Och...där vi vid byns kyrka och gamla gravstenar hittade - såhär west of Japan - en rent fantastisk körsbärsblommatta...!
IMG_3800.jpeg
Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 maj 2025 16:12

Jag var tvingad att googla på 'free house' https://en.wikipedia.org/wiki/Pub#Companies

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 16 maj 2025 17:00

sveahk skrev:
16 maj 2025 15:39
...
Och mitt i Norfolk hittade de skådeplatsen för en av sina sketcher, byn Heydon - fortfarande sådär lite nordöst från London. Ett hundratal innevånare har Heydon (inga idioter som vi såg eller hörde...), en by som faktiskt är privatägd, sedan 1756 av familjen Bulwer. Privatägda byar i England är sällsynta, ett dussin bara efter vad jag hört. Om byinnevånarna betalar skatt direkt till ägarfamiljen...?
...
De betalar arrende eller hyra beroende på mark och hus.

Arrendekontrakten brukar vara skrivna på mycket lång tid. Det finns de som gäller i 999 år. De kortaste arrendekontrakten kan mycket väl vara på 99 år. Jag är inte så insatt, men man vill väl skapa trygghet, så att folk vågar satsa på ett liv i området.

På tal om hundar, hade du tur som klarade dig från Black Shuck. Han bor i området, är en väldig hund och inte snäll. Det finns beskrivningar där han är stor som en häst. En gång tog han sig in i en kyrka och dödade två. Han sprängde dörrarna samtidigt med ett väldigt tordön, och hans framfart fick tornet att kollapsa. Sedan tog han sig ut genom en annan dörr, där man kan se hur hans tassar har rispat den.

Folk säger att det räcker att se honom, så är man död inom ett år.

Shuck kommer gammalengelskans scucca, djävul eller demon, och är en legend i de delarna av England.

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Shuck

Du berättar trevligt.

Användarvisningsbild
sveahk

British Library

Inlägg av sveahk » 16 jun 2025 14:17

Efter det överhundade Norfolk och M. Pythons filmiska idiotby Heydon tar vi tåget till London. Direkt vid Pancrasstationen ligger British Library, luftigt, ungdomligt...
IMG_3770 2.jpeg

...och en allltid sevärd manuskriptutställning. Det var knappt tio år sedan jag var där senast, så nyförvärv är förväntade...och ja, mitt bland alla förstaupplagorna av Shakespeare och en unik Codex Sinaiticus - surprise, surprise, ett handskrivet original av "The Spanish Inquisition"! (Och, som alltid, klicka två ggr på bilden för förstoring)
IMG_3755 2.jpeg

Nej, nej, som ni ser, inte 5-600 år gammalt med latinska krumelurer - här har vi ett manuskript som är blott ett halvt århundrade ungt, och mycket engelskt. Michael Palin lämnade in de flesta av Monty Python-manuskripten till B.L. - som tog emot det med "Handkuss"! https://www.theguardian.com/culture/201 ... nty-python
(Undrar i det sammanhanget...Hasse och Tages efterlämnade skrifter? I Riksarkivet?)

Och för den som har glömt sketchen

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 18 jun 2025 14:17

Nu ska' vi se om ni hänger me'...! Ute å reser, då gäller de' att hålla ögonen öppna - därför...nån som kan säga vad DET HÄR är?
IMG_3872.jpeg

Hans K

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 18 jun 2025 15:40

Du är här:

Bild

Och det handlar om this guy:

Bild