Resedags…
-
- Medlem
- Inlägg: 2353
- Blev medlem: 08 jan 2007 15:26
- Ort: cats
Re: Resedags…
När jag i tiden läste folkloristik ingick i kursmaterialet en del böcker om kläder som identitesskapande markör. Om jag mins rätt hade romernas kjol något med begreppet renhet att göra. Jag har sparat en massa böcker från universitetstiden och ska se, när jag hinner, om jag har kvar den boken som inbegrep romersk klädsel.
-
- Medlem
- Inlägg: 5705
- Blev medlem: 06 dec 2011 15:33
Re: Resedags…
sveahk skrev: ↑10 sep 2024 14:42Läste just att minst 300 romska män gjorde finsk militärtjänst under de svåra åren 1939-45. Många av de romska män som deltog i krigen har senare vittnat om att de upplevde en jämställdhet vid fronten som annars var mycket sällsynt i landet, både före och efter krigen.
Minnesmärket på Sandudd begravningsplats restes så sent som 2003. Det har uppskattats att 60 romska soldater föll för Finland. Antalet kan förefalla att vara för högt.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Resedags…
Tack cats och femtiotrean för tilläggen!
Även om minnesmärket på finska Sandudd kom sent - i Berlin kom minnesmärket för de av Nazis mördade Sinti och Roma, efter åratal av tjafsande hit och dit, först - 2012...!
https://en.wikipedia.org/wiki/Memorial_ ... _Socialism
Hans K
Även om minnesmärket på finska Sandudd kom sent - i Berlin kom minnesmärket för de av Nazis mördade Sinti och Roma, efter åratal av tjafsande hit och dit, först - 2012...!
https://en.wikipedia.org/wiki/Memorial_ ... _Socialism
Hans K
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Resedags…
Snart är det dags att lämna Finland, och ta färjan över till Umeå, Sverige. Men först gör vi en tur i och runt om de byggnader som nästan alltid fläktas av de så kallade historiens vingslag.
Kyrkorna.
Fem stycken besökte vi. Inga stora beskrivningar blir det här, snarare små detaljer som gjorde mig nyfiken på mer...
Gamla Wasa brann ner 1852. Ett fåtal byggnader överlevde. Också den gamla kyrkan brann ner, kvar blev bara tegel, sten och murbruk - en ruin. Man försökte nog att "reparera", men: "Områdets användning, klättring på murarna och ofog påverkar ruinens kondition. Fukten fryser till is och spränger sönder tegel..."
Ja, inte mycket att se, vi går vidare...
Gamla Wasa - Hovrättsbyggnaden. Gustavianskt, byggd på 1780-talet, och den klarade branden, liksom den fyrradiga lindallén som leder upp till det ståtliga huset...
(Kort parentes: - Allébygget var inspirerat av esplanaden "Place Stanislas Leszczyński" i franska Nancy - samma Leszczyński (oj, svårt namn!), kung av Polen etc...som bl.a. var med vår Karl XII i Bender 1713! Alltid kul med lite svenska connections!).
Anyway, hovrättsbyggnaden fick 10 år efter branden en ny funktion - nu en kyrka, Korsholms kyrka för den svenska församlingen i Vasa. På baksidan hittar vi en liten marmorsten med den här tavlan:
Första gången området omnämndes!
Söder om staden Vasa besökte vi två korskyrkor, Malax och Korsnäs, i den nuvarande formen väl knappt tvåhundra år gamla. Båda har en kyrkogård där "krigargravarna" har sin egen plats. I Malax får vi informationen att när alla stupade - 126 - fick sin slutgiltiga plats, då "...ratades det ståtliga monumentet från stupade i Frihetskriget, endast framsidans textsida togs tillvara och klistrades på det nya monumentet".
Helt tillfreds var man inte...
På Korsnäs kyrkas kyrkogård behöll de tydligen det gamla monumentet...
Viktigt var det förr i tiden att på gravstenen visa vad man gjort i det levande livet. På minnesstenen ser vi här de som dog 1918 och begravdes i Korsnäs: en bonde, fem bondesöner och två inhysesöner (samma som inhysehjon? "Person utan tjänsteplats eller egendom i fastighet (hus i staden, andel i ägor på landsbygden) som mot utfört arbete (eller dagsverke) bodde hos andra eller levde på fattigvården i egen stuga på annans ägor."
Vad jag antar att vi hittar i de flesta protestantiska(?) kyrkorna i Finland - hittar vi också i Korsnäs och Malax - denna tavla...
En dagorder som gavs till morsdagen år 1942 - och tilldelade överbefälhavare Mannerheim alla finska mödrar kollektivt Frihetskorset. Medkänsla och tacksamhet!
Den tavlan ser vi inte här(antar jag) - Uspenskijkatedralen i Helsingfors. Men den här:
Monumentalt stor står den där nere vid hamnen, ger under morgontimmarna skugga till den närliggande Tove Jansson parken, och är naturligtvis mycket rysk. Antar att Uspenskijkatedralen är skyddad - en religiös byggnad där det historiskt förflutna får leva vidare som turistiskt dragplåster...
Så, nog för i dag!
Forts.
Kyrkorna.
Fem stycken besökte vi. Inga stora beskrivningar blir det här, snarare små detaljer som gjorde mig nyfiken på mer...
Gamla Wasa brann ner 1852. Ett fåtal byggnader överlevde. Också den gamla kyrkan brann ner, kvar blev bara tegel, sten och murbruk - en ruin. Man försökte nog att "reparera", men: "Områdets användning, klättring på murarna och ofog påverkar ruinens kondition. Fukten fryser till is och spränger sönder tegel..."
Ja, inte mycket att se, vi går vidare...
Gamla Wasa - Hovrättsbyggnaden. Gustavianskt, byggd på 1780-talet, och den klarade branden, liksom den fyrradiga lindallén som leder upp till det ståtliga huset...
(Kort parentes: - Allébygget var inspirerat av esplanaden "Place Stanislas Leszczyński" i franska Nancy - samma Leszczyński (oj, svårt namn!), kung av Polen etc...som bl.a. var med vår Karl XII i Bender 1713! Alltid kul med lite svenska connections!).
Anyway, hovrättsbyggnaden fick 10 år efter branden en ny funktion - nu en kyrka, Korsholms kyrka för den svenska församlingen i Vasa. På baksidan hittar vi en liten marmorsten med den här tavlan:
Första gången området omnämndes!
Söder om staden Vasa besökte vi två korskyrkor, Malax och Korsnäs, i den nuvarande formen väl knappt tvåhundra år gamla. Båda har en kyrkogård där "krigargravarna" har sin egen plats. I Malax får vi informationen att när alla stupade - 126 - fick sin slutgiltiga plats, då "...ratades det ståtliga monumentet från stupade i Frihetskriget, endast framsidans textsida togs tillvara och klistrades på det nya monumentet".
Helt tillfreds var man inte...
På Korsnäs kyrkas kyrkogård behöll de tydligen det gamla monumentet...
Viktigt var det förr i tiden att på gravstenen visa vad man gjort i det levande livet. På minnesstenen ser vi här de som dog 1918 och begravdes i Korsnäs: en bonde, fem bondesöner och två inhysesöner (samma som inhysehjon? "Person utan tjänsteplats eller egendom i fastighet (hus i staden, andel i ägor på landsbygden) som mot utfört arbete (eller dagsverke) bodde hos andra eller levde på fattigvården i egen stuga på annans ägor."
Vad jag antar att vi hittar i de flesta protestantiska(?) kyrkorna i Finland - hittar vi också i Korsnäs och Malax - denna tavla...
En dagorder som gavs till morsdagen år 1942 - och tilldelade överbefälhavare Mannerheim alla finska mödrar kollektivt Frihetskorset. Medkänsla och tacksamhet!
Den tavlan ser vi inte här(antar jag) - Uspenskijkatedralen i Helsingfors. Men den här:
Monumentalt stor står den där nere vid hamnen, ger under morgontimmarna skugga till den närliggande Tove Jansson parken, och är naturligtvis mycket rysk. Antar att Uspenskijkatedralen är skyddad - en religiös byggnad där det historiskt förflutna får leva vidare som turistiskt dragplåster...
Så, nog för i dag!
Forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
- Inlägg: 14215
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Resedags…
Det är underbara berättelser du delger oss på ett lättsamt språk. Tack!
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Resedags…
En dryg vecka i Helsingfors och Österbotten - nu är det dags att ta färjan över Kvarken till Umeå.
Kvarken, ja...
1808-09, finska kriget. I mars 1809 fick den ryske generallöjtnanten Michail Barclay de Tolly order av Alexander I att ta en trupp över isen från Vasa till Umeå. För att få ett snabbt slut på kriget. de Tolly var inte helt begeistrad, men marscherade ändå med 3,500 ryska soldater i sträng kyla över Norra Kvarken. Mellan 17 och 22 mars - och de som överlevde intog snabbt Umeå...
Men...redan 27 mars fick han order att återvända med sin kår - fredsförhandlingar med Sverige var ev. runt hörnet! Det var många ryska soldater som dog, nedkylda och utmattade, under dessa ismarscher i mars 1809 - hur många är väl obekant.
"I Vasa möttes han av nya order, denna gång från kejsaren, som angav att han skulle stanna i Umeå och marschera norrut. Barclay de Tolly kunde säkert hålla sig för skratt, men att återvända till Umeå var uteslutet."
https://popularhistoria.se/krig/svenska ... sning-1809
https://vbm.se/vbmstorage/uploads/2017/09/2009_1.pdf
131 år senare var det dags igen. Finland var i krig med Ryssland. Krigsmaterial var knapp. Den 25 januari 1940, mitt under vinterkriget, beslöt den finska regeringen, med den svenska regeringens tillstånd, om vintervägen över isen. "Att från Sverige införa och genom Sverige transitera varor av alla slag (!), varav landet anser sig ha behov..."
En väg över Haparanda, men omständlig och lång - den andra över Kvarken. "Från Sverige deltog mellan 60-70 lastbilar. 52 tankbilar transporterade 95 660 eliter bensin till Vasa. Sammanlagt lossades 1 441 ton varor i Vasa. Det gällde i huvudsak pansar- och luftvärnsartilleri samt tillhörande ammunition..."
Ett par lastbilar med snöplog försökte hålla en 8 meter bred isväg någorlunda fri under en månad. Men det var vinterväder - hårda bud! Som den 12 mars - snöstorm! "Mitt ute på Östra Kvarken stod 64 lastbilar ohjälpligt fast i snömassorna." En räddningspatrull skickades ut, och lyckades leda de 76 chaufförerna i en 13 km lång marsch (lågskor!) genom stormen över isen till svenska Holmögadd. Militär från I 20 och K 4 lyckades ett par dagar senare få loss alla lastbilar utom en!
Den som vill läsa mer om Kvarkentrafiken under vinterkriget (...och Tysktrafiken), försök och få tag i den här boken: Eric Björklund, Tysktrafiken & Kvarkentrafiken, ISBN 978-91-88605-12-2
Färjstationen i Vasa påminner om andra som, antar jag, inte behövde vandra över Kvarkens is till Sverige under krigets år...
Och vi säger adjö till Finland. En bra resa!
-------------------------------------
Och nu, i dag, fyra månader senare, är det dags för nästa resa - där vi bl.a. kommer att besöka staden där detta hände...
I'll be back!
Hans K
Kvarken, ja...
1808-09, finska kriget. I mars 1809 fick den ryske generallöjtnanten Michail Barclay de Tolly order av Alexander I att ta en trupp över isen från Vasa till Umeå. För att få ett snabbt slut på kriget. de Tolly var inte helt begeistrad, men marscherade ändå med 3,500 ryska soldater i sträng kyla över Norra Kvarken. Mellan 17 och 22 mars - och de som överlevde intog snabbt Umeå...
Men...redan 27 mars fick han order att återvända med sin kår - fredsförhandlingar med Sverige var ev. runt hörnet! Det var många ryska soldater som dog, nedkylda och utmattade, under dessa ismarscher i mars 1809 - hur många är väl obekant.
"I Vasa möttes han av nya order, denna gång från kejsaren, som angav att han skulle stanna i Umeå och marschera norrut. Barclay de Tolly kunde säkert hålla sig för skratt, men att återvända till Umeå var uteslutet."
https://popularhistoria.se/krig/svenska ... sning-1809
https://vbm.se/vbmstorage/uploads/2017/09/2009_1.pdf
131 år senare var det dags igen. Finland var i krig med Ryssland. Krigsmaterial var knapp. Den 25 januari 1940, mitt under vinterkriget, beslöt den finska regeringen, med den svenska regeringens tillstånd, om vintervägen över isen. "Att från Sverige införa och genom Sverige transitera varor av alla slag (!), varav landet anser sig ha behov..."
En väg över Haparanda, men omständlig och lång - den andra över Kvarken. "Från Sverige deltog mellan 60-70 lastbilar. 52 tankbilar transporterade 95 660 eliter bensin till Vasa. Sammanlagt lossades 1 441 ton varor i Vasa. Det gällde i huvudsak pansar- och luftvärnsartilleri samt tillhörande ammunition..."
Ett par lastbilar med snöplog försökte hålla en 8 meter bred isväg någorlunda fri under en månad. Men det var vinterväder - hårda bud! Som den 12 mars - snöstorm! "Mitt ute på Östra Kvarken stod 64 lastbilar ohjälpligt fast i snömassorna." En räddningspatrull skickades ut, och lyckades leda de 76 chaufförerna i en 13 km lång marsch (lågskor!) genom stormen över isen till svenska Holmögadd. Militär från I 20 och K 4 lyckades ett par dagar senare få loss alla lastbilar utom en!
Den som vill läsa mer om Kvarkentrafiken under vinterkriget (...och Tysktrafiken), försök och få tag i den här boken: Eric Björklund, Tysktrafiken & Kvarkentrafiken, ISBN 978-91-88605-12-2
Färjstationen i Vasa påminner om andra som, antar jag, inte behövde vandra över Kvarkens is till Sverige under krigets år...
Och vi säger adjö till Finland. En bra resa!
-------------------------------------
Och nu, i dag, fyra månader senare, är det dags för nästa resa - där vi bl.a. kommer att besöka staden där detta hände...
I'll be back!
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Resedags…
Vi hälsar…
Hans K
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- C Skalman
- Inlägg: 14215
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Resedags…
Är du månne i Sarajevo och tittar på museet tillägnat den frihetslängtande Princip?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Resedags…
Jodå- frun och undertecknad har just lämnat Sarajewo, efter ett par dagars intensivt insug av stadens historia och kulinariska höjdpunkter - men, det blev mindre Ferdinand och Princip, nej, min berättelse som kommer om ett par veckor här på Skalman är definitivt rödfärgad av det som hände för ett par och trettio år sedan…!
Hans K, f.n. i Zivogosçe
Hans K, f.n. i Zivogosçe
-
- C Skalman
- Inlägg: 14215
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Resedags…
Jag har missat din berättelse om Kvarkentrafiken och vill tacka dig för denna fina berättelse om en för mig tidigare okänd händeĺs. Men en lastbil på 5000 kilo med last ... det blir inte mycket mer än en modern pick up.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29498
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Resedags…
Tja, en hyfsad känd lastbil från den tiden är Opel Blitz, med dryga tre ton som maxlast och med en egenvikt på dryga två ton - så siffrorna stämmer nog hyfsat. Idag pratar vi ofta om siffror på över 65 ton för hela ekipaget.
https://www.dday-overlord.com/en/materi ... l-blitz-36
https://ww2-history.fandom.com/wiki/Opel_Blitz_T3.6S
MVH
Hans
https://www.dday-overlord.com/en/materi ... l-blitz-36
https://ww2-history.fandom.com/wiki/Opel_Blitz_T3.6S
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 1400
- Blev medlem: 09 sep 2018 20:36
- Ort: Umeå
Re: Resedags…
Ja eller ”deuce and a half” med en last på 2,5 short tons (2300 kg).
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GMC_CCK ... %976_truck
https://en.m.wikipedia.org/wiki/GMC_CCK ... %976_truck
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11377
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Resedags…
Hans K on the road
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.