Struntsak, men vad menar du mer i detalj? Galtieri hade väl italienskt ursprung men mer?
MVH
Hans
Grisen ja. Minns tyvärr inte vad jag läste på skyltarna Naval museet på Tigré men det framstod ganska klart att dessa marina vapen utvecklats av italienare. Nu är det förstås inte så konstigt eftersom Argentina till stor del varit väldigt italienskt genom åren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_tor ... _countriesArgentina developed manned torpedoes and special mini-submarines in the 1950s, the latter with a torpedo attached under the two-men crew. Their crews were trained by Eugenio Wolk [it], a former member of the Italian Decima MAS.
Det stämmer bra. Tjänstgjorde ombord på Hangarfartyget ARA 25 de Mayo och deltog i sänkningen av de brittiska fregatterna HMS Antilope och HMS Ardent under Falklandskriget.sveahk skrev: ↑14 maj 2024 10:11Planet vi ser är helt säkert en Douglas A-4 Skyhawk. Den typen var med och krigade lite överallt under 1900-talets andra hälft - Vietnam, ett par krig över Israel, Falkland och det senaste var nog Operation Desert Storm. En robust liten maskin, som väl fortfarande används av Argentina och Brasilien, ett sjuttiotal år efter första flygningen...!
viewtopic.php?f=6&t=41768&hilit=moron#p638439Hans skrev: ↑18 sep 2012 08:59...
Mycket motvilligt släppte de in mig till slut och jag fick sällskap av en ung söt brallis i kamoflageuniform. Jag trodde först att hon föll för min charm men hon var nog där för att se till att jag inte plockade åt mig något. Hursomhelst fick hon en guidad tur av en hyfsat kunnig guide.
...
Ja kunskaperna i engelska är usla trots att de flesta ord i stort sett är lika. Det finns ju en hel del argentinare med amerikansk koppling, men i övrigt är kunskaperna i engelska väldigt svaga.Hans skrev: ↑16 maj 2024 08:43Det här med språkkunskaper i Argentina kan vara sisådär. Jag kan inte spanska, om man inte räknar att beställa in mat och vin på restaurang.
viewtopic.php?f=6&t=41768&hilit=moron#p638439Hans skrev: ↑18 sep 2012 08:59...
Mycket motvilligt släppte de in mig till slut och jag fick sällskap av en ung söt brallis i kamoflageuniform. Jag trodde först att hon föll för min charm men hon var nog där för att se till att jag inte plockade åt mig något. Hursomhelst fick hon en guidad tur av en hyfsat kunnig guide.
...
Jag hade lite språkproblem i receptionen innan och jag är hyfsat säker på att hon inte bara var där för att hon var söt utan för att hon behärskade hyfsat engelska.
Vad har du upplevt med språk förutom det du berättat?