Min barndoms flygolycka!

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Min barndoms flygolycka!

Inlägg av Amund » 24 september 2023, 14:56

Under min barndom pratades det ofta om ett störtat flygplan inte långt från där jag växte upp. Det var ett brant berg och väldigt otillgängligt för att ta sig till nedslagsplatsen så jag fick aldrig besöka platsen som barn även om vi ofta åkte förbi i närheten. För bara några veckor sedan tänkte jag att nu måste jag äntligen ta tag i detta och leta reda på haveriplatsen, förhoppningsvis borde det finnas någonting kvar som vittnar om vad som hände för ca 85 år sedan.

Lite bakgrund
På grund av Versaillesfördraget var den tyska flygplansindustrin kraftigt begränsad när det gällde utveckling och tillverkning av nya modeller. Detta löste man genom att utnyttja både Sovjetunionen och Sverige för att kringgå dessa begränsningar.

Om flygplanet
En legendarisk flygplansmodell var Junkers W 33 som kom 1926 och var byggt helt i metall. Flygplanet var väldigt mångsidigt och blev faktiskt det första att korsa Atlanten från öst till väst, något som pga. de starka motvindarna inte är lika enkelt. Tysken Herman Köhl med ytterligare två besättningsmän flög från Irland till Labrador 1928 via Island och Grönlund i en W33.
Junkers_W33.jpg
Junkers_W33.jpg (16.99 KiB) Visad 3442 gånger


Några exemplar deltog i kriget Colombia-Peru 1932 och även i kriget i Abessinien. En del hamnade i Amerika
Kanadensisk W34.jpg
Kanadensisk W34.jpg (131.48 KiB) Visad 3442 gånger

Lite snabbdata för Junkers W33/34
Längd 10,7-11,1 meter
Spännvidd 17,75-18,5 meter
Höjd 3,11 – 3,53 meter
Max startvikt 2,5 -3,2 ton
Motor Ju L5 eller Nohab Bristol Mercery VIa
Effekt 310 – 600 hästkrafter
Hastighet 180 – 260 km/h
Räckvidd 800 – 1000 km
Max flyghöjd 3500 – 65000 meter
Lastförmåga 830 – 1000 kg


År 1930 kom det första svenskbyggda exemplaret som då rullade ut från AB Flygindustri i Limhamn, även om många viktiga komponenter tillverkades vid Junkers fabrik i Dessau Tyskland. De svenska versionerna kom att benämnas TRP2.
JU33  TP2A.jpg
JU33 TP2A.jpg (60.07 KiB) Visad 3442 gånger


År 1933 införskaffade Flygvapnet ett exemplar av W33 som hamnade på F4 i Östersund och användes för transport och ambulanstjänst och fick beteckningen TRP2. Detta byggdes om 1935 till version W34g och förseddes då med den starkare Nohabmotorn.

Oktober 1938
Nu hoppar vi till den 16:e oktober år 1938 och förflyttar oss till den otillgängliga men stora sjön Värjaren, inte långt från den norska gränsen i de sydligaste Västerbottensfjällen. Här är den gamla samekvinnan Sigrid Andersson mycket svårt sjuk. Hon är 80 år gammal och hennes dotter, dispensärsköterskan Anna Andersson inser att hennes moders liv ej går att rädda om hon inte kommer till ett sjukhus. Hur hon lyckas rekvirera ett ambulansflyg är för mig okänt men den dagen hämtar piloten furir Sture Gärdin och mekanikern korpral Tore Hultman upp provinsialläkaren Gösta Englund i Gäddede. En kort stund senare landar de på sjön Värjarens östra del en 3-4 mil bort och tar ombord den sjuka kvinnan och hennes dotter. Planet lyfter och flyger förbi Dabbsjön och Raja för att i den dåliga sikten med låga moln följa Saxälven tills man kommer till mindre bergiga trakter och därifrån gira söderut mot Östersund.
Karta.jpg


En bra bit innan innan man når Saxälven så girar man över Stor-Rajasjöns nedre del i den dåliga sikten söderut bort från den lite mer sydostliga kursen, och under stigningen för att gå klar så kraschar man rätt in i berget och planet börjar brinna. Det är glest befolkade trakter men ändå är det en hel del som hör kraschen, men det är en lång väg att ta sig till vraket och det fanns ingenting att göra för att rädda besättningen och de stackars passagerarna.

Forts…
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 24 gånger.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av Amund » 24 september 2023, 15:05

För några veckor sedan
Tänkte nu besöka haveriplatsen snart 85 år senare. Olyckan var vid tidpunkten den värsta flygolyckan i svensk historia. Stigen är uppmärkt genom kommunens försorg för några år sedan och det skulle visst finnas ett monument på platsen. Hade inga förhoppningar om att få se några rester efter så lång tid och berget var väldigt brant och det regnade vilket gjorde klättringen ganska så besvärlig och det tog sin tid.
Nedslagsplatsen.jpg


Hittar monumentet och dungen där planet låg. På bilden framgår det inte alls hur brant det egentligen är på platsen.
Monument Trappberget.jpg


Förstår att ingenting kan bevaras efter så lång tid men gör ändå en stor lov kring området. Hittar några förvridna plåtrester (rostfria) som jag härleder till propellerområdet. Gör ytterligare en sökning i närområdet och till slut - där ligger Nohabmotorn i alla fall, bara ca 15 meter nedanför monumentet.
Nohabmotorn.jpg


Underligt att motorn klarat sig så pass bra trots allt. Det här är inte en sevärdhet som drar till sig turistbussar men lokalt är det ändå en stor och viktig händelse. Nu fanns det ju ingen svart låda på den tiden men visst hade det varit intressant att få veta vad som hände. Det sägs att vittnen hörde motorn stanna innan kraschen men det är nog svårt att bekräfta i efterhand. Troligen (min gissning) är att piloten flög enligt död räkning och trodde att han hunnit betydligt längre än vad som var fallet. Svaret får vi aldrig veta. Som historieintresserad är det ändå en hisnande känsla att befinna sig på en plats där något så dramatiskt inträffat, en känsla jag tror många kan känna igen sig i.

Epilog - När Herman Göring fick höra talas om denna flygolycka sägs han ha erbjudit svenskarna ett nytt plan, något som ska ha avböjts från svenskarnas sida.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av Markus Holst » 24 september 2023, 15:19

Tack för denna omfattande och detaljerade berättelse om en händelse de flesta av oss inte känner till. Undra om Varjag gjorde det.

Att vrakdelar finns kvar visar ju hur otillgänglig platsen är.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av sveahk » 24 september 2023, 16:56

Så är Skalman i mina ögon absolut utan konkurrens!
Kunnigt behandlat tema och därtill trevligt skrivet, plus egna bilder! Bättre kan det knappast bli - hjärtligt tack Amund…!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av Hans » 24 september 2023, 18:42

Instämmer med bägge föregående talare.

Makaber detalj är att Sigrid måste ganska länge varit den äldsta personen som omkommit i en flygolycka i Sverige.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av Blixten » 24 september 2023, 20:45

Den korta berättelsen blir märkligt personlig... Tack Amund! Hittar du mer om detta vet du att du har en publik!

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av a81 » 24 september 2023, 23:31

Hans skrev:
24 september 2023, 18:42
Instämmer med bägge föregående talare.

Makaber detalj är att Sigrid måste ganska länge varit den äldsta personen som omkommit i en flygolycka i Sverige.

MVH

Hans
Ja, född ca 1858. Det måste vara oerhört få personer födda på 1850-talet som överhuvudtaget flugit. Sigrid Andersson var jämnårig med Gustaf V. Flög ens Gustaf V någon gång?

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av Grönis » 26 september 2023, 22:27

Instämmer också! Intressant tråd! För att få en känsla hur "gammal" en person är som är född 1858 så är det alltså på 1850-talet som utvandrarna i Mobergs böcker lämnar Sverige.. Tänker t.ex. på skildringen när de åker tåg första gången i USA..

Gustav V reste självklart en hel del och tillbringade väl bl.a. varje år någon månad i Frankrike mot slutet av sitt liv. Inte otänkbart att han flög någongång då men helt självklar är det inte..

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av a81 » 27 september 2023, 16:06

Gissar att Gustaf V främst reste med tåg, men kanske flög han någon gång. Sverige var väl inte heller "världens modernaste land" på 1930-talet. Jag gissar att en hel del äldre överklassamerikaner flög på 1930-talet, så Sigrid Andersson är nog inte världens äldsta flygpassagerare. Det är väl t.ex. inte otroligt att John D. Rockefeller (1839-1937) flög någon gång:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/John_D._Rockefeller

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av Amund » 29 september 2023, 20:27

Tack för alla vänliga ord. :)
Amund skrev:
24 september 2023, 15:05
Förstår att ingenting kan bevaras efter så lång tid men gör ändå en stor lov kring området. Hittar några förvridna plåtrester (rostfria) som jag härleder till propellerområdet.

Har faktiskt en bild av dessa, kanske det är någon täckande plåt?
Metalldelar.jpg


Enligt Wikipedia byggdes planet i en aluminiumlegering som kallas Duraluminium. Det kanske tar tid innan sådant förgörs trots fuktig norrländsk mossa? :D

Amund skrev:
24 september 2023, 14:56
den gamla samekvinnan Sigrid Andersson mycket svårt sjuk. Hon är 80 år gammal och hennes dotter, dispensärsköterskan Anna Andersson inser att hennes moders liv ej går att rädda om hon inte kommer till ett sjukhus.
Dispensärsköterska var ett nytt ord för mig.
Från SAOL:

(nytt ord) välgörenhetsinrättning (byrå, kontor) där läkareråd gifvas o. läkemedel utdelas gratis åt sådana patienter som ej kunna l. ej behöfva vårdas på sjukhus l. vårdanstalt; i sht om dylik anstalt för bekämpande af tuberkulos. Sveriges första dispensär kom till stånd 1905, då Uppsala läns förening mot tuberkulos inrättade en understödsbyrå för tuberkulösa i Uppsala. 2 NF 6: 512 (1906). Fin. läk.-sällsk. handl. 1909, 1: 633. Sammanlagdt arbeta nu (i Sv.) 19 dispensärer, spridda öfver hela landet från Norrbotten till Malmö. PT 1911, nr 295 A, s. 2. Skyddsvärnet I. 4: 7 (1914; om afd. af alkoholistbyrå).
Anm. Tidigare har det eng. dispensary i sv. ngn gg återgifvits med dispensarium. Hygiea 1853, s. 75. Icke endast finnas dispensarier för sjuka barn .. till och med i de mindre städerna på kontinenten, utan der äro äfven särskilda sjukhus, bestämda för att uteslutande emottaga dem, i Paris, Frankfurt am Main (osv.). Därs. s. 76.


Hursomhelst misstänker man att dottern hade goda kontakter eftersom hon lyckades rekvirera ett flygplan till sin mor.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av a81 » 3 oktober 2023, 22:50

Det verkar väl ha varit ungefär motsvarande det som idag kallas hemsjukvård?

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av South End Court » 28 oktober 2023, 14:47

Det ligger en tysk Heinkel 111 i Grövelsjön i Dalarna. Jag har hört att det varit borttaget men
det ligger fortfarande kvar. Kanske har det vittrats bort lite men det är ju fullt synligt.
Historien bakom vet jag inget om.

https://www.visitdalarna.se/gora/sevard ... grovelsjon

/South End Court

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av sveahk » 28 oktober 2023, 15:48

South End Court skrev:
28 oktober 2023, 14:47
Det ligger en tysk Heinkel 111 i Grövelsjön i Dalarna. Jag har hört att det varit borttaget men
det ligger fortfarande kvar. Kanske har det vittrats bort lite men det är ju fullt synligt.
Historien bakom vet jag inget om.

https://www.visitdalarna.se/gora/sevard ... grovelsjon

/South End Court
Hmmm, har Heinkeln simmat över till svenska Dalarna? Och jag som trodde den ramlade ner på den norska sidan :wink: ...!?

Hans K

South End Court
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 4 april 2022, 04:22
Ort: Canada

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av South End Court » 28 oktober 2023, 17:37

Nej kartan visar ju fel. På Gmaps ser man. Jag har alltid trott att den ligger I Sverige. Aldrig tänkt på var gränsen går där.

https://www.google.ca/maps/place/790+91 ... ?entry=ttu

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Min barndoms flygolycka!

Inlägg av Borussia » 28 oktober 2023, 18:10

Vraket har alltid legat där det legat, på den norska sidan av gränsen, förvisso sönderplockat, men ändå.

http://historicalsites.se/places/grovelsjon/
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Skriv svar