Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 18 oktober 2017, 17:02

Lasse Odrup skrev:Nej, jag tror att MIIWS är den polska beteckningen för museet.
Mvh
Ätsch :x ...naturligtvis....Man ser...osv....
Lasse Odrup skrev: I övrigt tack för en bra guidning.
Mvh
Gern geschehen 8-) .

Mvh Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av Femtiotrean » 18 oktober 2017, 20:19

Mina tackar också!

PS Som äkta Besserwisser måste jag påpeka att ortsnamnet är Raate, i genetiv "Raatteen". Ett praktexempel på hur viss "ålderdomliga" ord i vårt vackra språk kan ta böjningsformer som blir orimligt konstiga för dagens ungdomar.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 20 oktober 2017, 16:05

Tur att det finns finska finläsare - tack för bidragen :) !

Museet i Danzig behandlar med bravur många polska aspekter av det andra världskriget, men där är ett område som behandlas med förvånansvärd återhållsamhet, och det är det här...
IMG_8073.jpg
När sovjettrupperna gick över den polska gränsen i början på 1944, befann de sig i främmande land, ett land med tyska soldater och tyska...och polska civilpersoner. Senast där började det ryska våldet och våldtäkterna gentemot civilbefolkningen. Och - ett faktum som under den kommunistiska tiden i Polen gärna gömdes undan i de historiska akterna - det var inte bara kvarvarande tyska kvinnor som råkade illa ut. Nej, den ryske soldaten frågade knappast efter vederbörandes hemland innan han slet av kvinnans kläder - den polska mormodern, modern och dottern upplevde de närmaste åren med fasa. De blev våldtagna, ibland om och om och om igen. Hur många? Siffror svåra att belägga så långt i efterhand, men man räknar med upp till eller över 100.000 polska kvinnor...
IMG_8074.jpg
Och, utställningen - som annars är starkt anti-kommunistiskt präglad, tar knappast tag i hårdhandskarna när det gäller de ryska övergreppen just mot den polska kvinnan. Texten till ovanstående figur går ett litet steg i den riktningen...
IMG_8075.jpg
"...and often also on women of other nationalities"!

Men oftast är det bara tyska kvinnor som råkar illa ut...

Detta finns inte i museet...men för ett par år sedan försökte en polsk konststudent göra allmänheten uppmärksam på vad som hade hänt med de polska kvinnorna under den sovjetiska ockupationen, och ställde så upp en entydig gipsstaty i Danzig...
1343-pieciak-kobieta.jpg
Den överlevde inte länge...

Lite vid sidan, men även i en rapport i oktober 1945 till den svenska C-byrån, beskrivs sovjetryssarnas brutala framfart i Polen...men vad beträffar våldtäkterna - ja, där låter det tämligen lakoniskt så här..
Bilagor
sept45.jpg
sept45.jpg (6.39 KiB) Visad 1725 gånger

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av erep » 20 oktober 2017, 20:55

Femtiotrean skrev:Mina tackar också!

PS Som äkta Besserwisser måste jag påpeka att ortsnamnet är Raate, i genetiv "Raatteen". Ett praktexempel på hur viss "ålderdomliga" ord i vårt vackra språk kan ta böjningsformer som blir orimligt konstiga för dagens ungdomar.
Jag medger mitt misstag och tackar för att du hänvisar till mig som ungdom :D

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 22 oktober 2017, 16:44

Vi närmar oss slutet av utställningen.

Av de över 2.000 objekte som vi hitter djupt nere i museets djup är det många som berör...och ett par som berör djupt...

När tyskarna anfaller Polen i september 1939 befinner sig den amerikanske journalisten Julien Bryan i Warszawa. Som enda utländsk korrespondent fotograferar och filmar han under två veckors tid vad som händer i huvudstaden. Han lyckas smuggla ut filmmaterialet ur Polen, och klipper ihop det till en kort dokumentär, "Siege". Den filmen och foton som Julien Bryan tog i Warszawa fyller ett utställningsrum - vi har senare sett tusentals brutala och brutalare filmer från världens alla krig, men dessa korta blickar på vad som händer i en stad som håller på att förstöras...är just, nog förstörande...
julianb.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=C8eAmFrPS7U


Det sista rummet i museet är tudelat - en mur som delar öst och väst, och journalfilmer som visar vad som hände efter kriget...på båda sidorna om järnridån.
efter45.jpg

Ett starkt utropstecken som avslutning!


Till slut, en påminnelse att denna sevärda utställning momentan inte står under en helt lycklig stjärna - vi beger oss till museets bokshop...ett par dussin böcker huvudsakligen på polska, en katalog under glas...
katalog.jpg
...och en ensam något uttråkad dam vid kassan:

"I would like to buy the Museum Catalogue"
"No..."
"Excuse me?"
"No, we no have..."
"But...There is one...there in the glass case."
"Not for sale."
"So you're sold out?"
"No, we no have, you buy internet..."
"Oh...and why don't you have any here?"
Paus, och så:
"Politics..."

Ridå.
Även försöken att köpa katalogen över internet, än så länge felslagna... :roll:

Och därmed ridå också från min sida. Museet i dess nuvarande form absolut värt ett besök - nattfärjan från Karlskrona till Gdynia och retur ett utmärkt färdmedel för en dag i Danzig - men glöm inte att förbeställa tickets till utställningen...

Tack för uppmärksamheten
Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av Hans » 22 oktober 2017, 19:15

Det är vi som tackar.

MVH

Hans

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av raskens » 22 oktober 2017, 19:20

mycket intressant läsning, tack!

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9759
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av Amund » 22 oktober 2017, 21:19

Ja ett stort tack till en fantastisk presentation av ett krigsmuseum som verkar mycket intressant men också delvis kontroversiellt, dina bilder och levande kommentarer från detta berör mera än många museibesök i verkligheten.
Krig är något så ohyggligt för de människor som tvingas genomleva och ta konsekvenserna av det och det blir därför också med all respekt väldigt fascinerande - en slutsats vilken jag tror jag delar med många här på Skalman.

Mången tack! :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 23 oktober 2017, 20:02

Jag bockar och tackar - alltid trevligt när någon uttrycker sin uppskattning...

Mvh

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 23 november 2017, 18:28

Jag tillåter mig att hänvisa till den nyligen skrivna understreckaren i SvD av "vår" Artur Szulc..."Därför sjuder Polen av nationalistisk yra" - förklarar föredömligt situationen i dagens Polen, och därmed också indirekt de möjliga framtida konflikterna och förändringarna i Danzig-museet...
https://www.svd.se/darfor-sjuder-polen- ... r-strecket

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 13 juli 2018, 16:10

Under rubriken " Museet riskerar att bli ett begränsat nationalistiskt centrum"(Das Museum droht ein kleinkariertes nationalistisches Zentrum zu werden) intervjuas Pavel Machcewicz i dagens NZZ(Schweiz).

Knappt ett och ett halvt år efter det att han blev avsatt som museumsdirektör måste han fortfarande kämpa med beskyllningar och rättsliga problem. Det gäller framför allt "finansiella friheter" som han anklagas ha tagit under museets uppbyggnad. Enligt honom absurda påståenden.

Den nya museiledningen - som önskar göra utställningen mer nationalistisk - har redan gjort vissa ändringar. I Oktober 2017 tog man exempelvis bort en film om krigslidandet i Syrien och Ukraine och satte istället in en trickfilm som betonar den polska heroismen.

Ibland förekommer statistik i de olika utställningarna...som nu i vissa fall ändrats. T.ex.: Antalet partisaner i Sovjetunionen och Jugoslavien var väsentligt högre än i Polen. De siffrorna är nu helt borttagna.

I Sovjetunionen och Tyskland var de absoluta antalen krigsoffer högre än i Polen - nu visas de istället procentuellt...och så hade Polen mest krigsoffer, 20% av civilbefolkningen...

Avdelningen som visar polacker som hjälpte judarna under kriget har byggts ut - liksom avdelningen över polska katolska präster som blev nazismens offer.

Pavel Machcewicz nämner ytterligare mindre ingrepp i museets utställningar, men säger samtidigt "...små förändringar hitintills - men summan visar tendensen..."

Hans K

Skriv svar