Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 8 oktober 2017, 21:39

Allt ok, Lasse O 8-) ...

Museet är som sagt stort, uppåt fyra timmar tar det säkert för en någorlunda god granskning av det visade. Jag väljer ett par objekt, ett par rum...
IMG_8041.jpg
När chefen ombord på tyska SCHLESWIG-HOLSTEIN, Gustav Kleikamp, den 1 september släppte elden lös på den polska militärdepån på halvön Westerplatte utanför Danzig var det tänkt som en snabb erövring. Som vi vet blev det inte så. Den polska kommendanten Henrik Sucharsky besatte alla väl förberedda försvarsposter, och slog tillbaka angrepp efter angrepp.

Den första dagen gick över i den andra. Framåt kvällningen störtade ett 60-tal Junkers Ju-87B från Schlachtgeschwader 2 „Immelmann“ med ett helvetes oväsen ner mot de polska befästningarna och släppte sina 500, 250 och 50-kg bomber. Ett vakthus slogs ut, resten höll.
IMG_8049.jpg
IMG_8051.jpg
Dagarna tre, fyra, fem och sex kom och gick förbi. Infanteriangrepp slogs åter och återigen tillbaka. Angrepp från två tyska torpedbåtar sprängde sönder betong och grävde djupa hål i försvararnas psyke.

Dag sju kom slutet... Befästningarna var sönderslagna, sårade utan vård, inget vatten, ingen mat, inget hopp. Major Sucharsky hängde ut den vita flaggan. 15 polska soldater hade dött, 26 sårades. Tyskarna förlorade över tre gånger så många.

Westerland-angreppet visas i utställningen i väggstora filmer - framför allt tyskfilmade, av naturliga skäl - och genom objekt som överlevt den tyska och sovjetiska ockupationen. Texten på de ackompanjerade skyltarna är inte storvulen högpatriotism...för att beskriva vad de polska soldaterna på Westerplatte fick genomleva - men skriven med stolta ord!
IMG_8086.jpg
Utanför museet

Alltid problematiskt tycker jag det där med orden hjältar och hjältedåd - men i detta sammanhanget högst adekvat! Inte ens den polska kulturministern - som tydligen väntade mycket länge med att besöka utställningen, om ens nu - skulle kunna ha något att anmärka där...



forts. följer

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 11 oktober 2017, 16:58

Under rubriken...
terror.jpg
beskrivs det dagliga livet och den dagliga döden under kriget. Utställningen visar dramatiskt svårigheten att överleva i Polen under den tyska och sovjetiska ockupationen.

Naturligtvis är Holocaust ett huvudtema. Man förs genom svagt upplysta korridorer och rum från en förskräcklighet till nästa. Svårt att bli oberörd. Många stora objekt bara står där utan kommentar
IMG_8066.jpg
Den egna fantasin målar ut resten...


Ibland är det de infogade små detaljerna som gör att man stannar till, t.ex. foton som man redan sett hundratals gånger, men här i utställningen växer i sorglig betydelse
IMG_8040.jpg
Eller ett styck papper, den tyska byråkratin som dokumentariskt fastställer, och dömer en jude till döden. Hans brott...han befann sig utanför ghettot. "Der Angeklagte wird wegen unbefugten Verlassens des Ihn zugewiesenen Wohnbezirks zum Tode verurteilt. Er hat die Kosten des Verfahrens zu tragen".
IMG_8054 (1).jpg

Förutom att dö, måste han - som det står i domslutet - själv stå för förfarandets kostnader...!!


Det som blev över...
IMG_8070.jpg
forts. följer
Senast redigerad av 2 sveahk, redigerad totalt 12 gång.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av Hans » 11 oktober 2017, 18:40

Väntar med spänning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 12 oktober 2017, 16:28

Och så har vi det här med Jedwabne...

Lite förhistoria:
För lite mer än femton år sedan utlöste en bok häftiga debatter i Polen - debatter som varar till dags dato. Boken hette "Neighbors", skriven av den polsk-amerikanske författaren Jan T. Gross, och behandlade en pogrom i Jedwabne, Polen, år 1941 - en pogrom där enligt Gross 1.600 judar mördades och där polackerna sades vara de ansvariga och inte tyskarna. Uppståndelsen blev stor!

För att få klarhet om detta stämde fick den polska organisation IPN, Instytut Pamięci Narodowej (Institutet för Nationellt Minnesmärke, som det heter på Google-svenska...) uppdraget att gräva djupare i arkiv och folks minnen. Resultatet kom två år senare - och bekräftade till en viss del Gross forskningar.

Men, det fanns vissa men...

Jedwabne var ingen engångsföreteelse, det stod klart. På ett tjugotal andra orter, framför allt i den under 1939/40 sovjetockuperade östra delen av Polen, hade liknande antijudiska våldsdåd förekommit(...och inte bara där, detsamma skedde från Riga ner till Bessarabien). Varför? Huvudsakligen två anledningar anges: Kollaboratörer - polacker och judiska polacker som arbetat med den sovjetiska regimen under den två-åriga ockupationen fick igen med råge - och som historien visar var det i främsta hand de judiska polackerna som fick lida mest.

För det andra: Reinhard Heydrich, som ledde jude- och kommunistrensningarna i öst, utnyttjade ovanstående känsloläge. Hans befäl var "Selbstreinigungsaktionen", i första hand med inhemsk hjälp - nazisterna skulle styra och kontrollera, och se till att inga synliga spår(fysiska och skriftliga) blev kvar, smutsarbetet skulle övertas av polackerna själva...huvudsaken, judarna skulle bort...

Så skedde också I Jedwabne. Under SS-Obersturmbannführer Hermann Schaper och ett fyrtiotal polacker - naturligtvis under skarp översikt av SS-soldater och Gestapo - drevs den större andelen av stadens judiska befolkning ut ur staden och blev inspärrad i en lada. Som sattes i brand...

Antalet judiska offer den dagen, den 10 juli 1941, har inte kunnat fastställas, men var snarare 250-300 än de 1.600 som Gross anger. Hälften av de 40-tal polacker som deltog i den tyska aktionen, fick efter kriget mer eller mindre symboliska fängelsestraff, resten blev frikända.

Och nu har händelserna i Jedwabne 1941 fått en hörna i Terror-avdelningen i det nya museet i Gdansk. En av anledningarna till att den nuvarande polska national-konservativa regeringen inte är speciellt lycklig med vad som visas där - och även om texterna vid de utställda dokumenten och fotografierna är någorlunda neutral, är det klart att Jedwabne fortfarande väcker emotioner...
IMG_8064 (1).jpg
förövare..................................................offer....................................................åskådare

IMG_8065 (1).jpg
IMG_8067 (1).jpg
IMG_8068 (1).jpg
forts. följer

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 14 oktober 2017, 16:41

Tysklands ockupation av Danmark och Norge behandlas i utställningen mest i text och på kartor. Och affischer - valaffischer och propagandaplakat. Ja, faktiskt hittar vi i varje rum mängder av den varan, oftast det enda färgglada i museet - om det tillåts att använda detta nästan positiva uttryck, i allt det intressanta utställda eländet...

Danmark - en tavla med pamfletter och handsedlar från valet i april 1943.
IMG_8058.jpg
De nedersta två lapparna förmodligen från det förbjudna kommunistiska partiet i Danmark, som rekommenderade blank valsedel. Resultatet blev till slut en örfil för det danska nazistiska partiet som blott fick 2% av rösterna. De fyra stora partierna, de "samarbetsvilliga" tog in 95%...


Norge - där Danmark bara fått ett par mindre valsedlar utställda, är det bättre ställt med plakaten från Norge - fem stycken, här ser ni fyra...
IMG_8062.jpg
IMG_8061.jpg
IMG_8060.jpg
IMG_8059.jpg
Lätt att bli förförd? Vem vet, svårt att döma i efterhand...

forts. följer

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 16 oktober 2017, 17:21

Men mästare i plakatpropaganda var naturligtvis ryssarna!

Plakaten hade varit ett viktigt vapen för bolsjevikerna redan under inbördeskriget 1918-1921, och fortsatte att utbilda massorna på detta enklast möjliga vis. Kyrkan visade vägen...den ryska medborgaren var sedan århundraden van att betrakta de religiösa ikonerna, och lära från deras bilder och symbolik. Den religiösa förförelsen som den ortodoxa kyrkan uppnådde med sina ikoner, övertog nu den sovjetiska staten, nämligen "att presentera symboler på ett enkelt och lätt förståeligt sätt."

Så även om analfabetismen i Sovjetunionen 1939 låg blott ett snäpp över 10% (kvinnorna uppåt 30%) var de korthuggna slagorden allestädes närvarande, inte minst på plakaten...
IMG_8025.jpg
Ett sovjetiskt brädspel hittar vi också i utställningen - här gäller det att snabbast uppfylla "Femårsplanen"! De korsade fälten är Rysslands fiender, fascister och präster. Längst ner står det "Välkommen den proletariska revolutionen"... :roll:
IMG_8026.jpg


Mussolini får hänga med på ett hörn. Med Italiens Folka, Fiaten...
IMG_8028.jpg
Och på katalogen till den stora fascistiska utställningen 1934...
IMG_8029.jpg
båda bilderna tagna från Musses favoritsida, knappt underifrån, knappt framifrån, och naturligtvis...från höger!

"Der Giftpilz", den nazistiska läroboken som visade klart och tydligt för alla små barn att judarna inte var så vidare bra... :roll:
IMG_8030.jpg


forts. följer

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 17 oktober 2017, 12:16

Och, jodå, Finland är också med på ett hörn. I utställningen får sig Sovjetunionen lite överallt en känga, och den saknas inte heller här. Finska vinterkriget och fortsättningskriget är kortfattat men bra beskrivna, och fotot av den trötte soldaten ovanför Suomi-konepistooli KP/-31 talar ett tydligt språk - det var jobbigt...!
IMG_8047.jpg
Hans K

Vi närmar oss slutet på beskrivningen av Danzig-museet...men det kommer en sida till...

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5631
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av Femtiotrean » 17 oktober 2017, 18:00

Ursäkta, men..."den trötte soldaten"?

PS En av mina vänner är en rysk kille som flyttade hit för femton år sedan. (Egentligen är han inte rysk utan tatrsk, men det kvittar, han växte upp i Peter som rysk.) När vi bläddrade på några av mina böcker om vinterkriget vat det anmärkningvärt hur jag var ganska likgiltig inför bildena på dödade och frusna eller ihjälfrusna sovjetiska soldater och han däremot kunde inte hjälpa att bli emotionellt gripen.

Och sen tittade vi på en rysk bok (i finsk utgåva) om sommaren 1944: foton av fallna finska soldater har tillkommit i nyare böcker - om mestadels sådana där man kan inte identifiera en person - men de är ändå ovanliga och dessa bilder var tagna av sovjetiska frontfotografer inte bara i dokumentariskt utan också propagandiskt syfte och jag måste säga att det var inte en trevlig upplevelse - trots att det var länge sen och de unga män jag såg skulle ändå inte vara i livet i dag. Men min vän såg på mig och sade: "Nu förstår du hur jag kändes." Och det var sant. Konstigt men sant.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 17 oktober 2017, 21:28

Femtiotrean skrev:Ursäkta, men..."den trötte soldaten"?
Just det, "den trötte soldaten" var mitt spontana intryck.

Som jag redan antytt, beskriver jag en utställning som ligger lågt med hjälte-bilder - och den finska (eller ryska?) soldaten i snön passar bra som sinnebild till det som den nu kickade chefen, Pavel Machzewicz, ville visa. Krigets orsak och verkan i all dess tristess.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av erep » 18 oktober 2017, 01:15

Bilden ser ut att vara från efter Raattee slaget. Och den "trötta soldaten ser nog ut att sova i en evig sömn. Av utrustningen att döma är det en sovjetsoldat.

Bilden utan Suomi-kp framför

Bild

Om man söker på nätet efter bilden, konstateras det också att det är en död sovjetisk soldat.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 18 oktober 2017, 09:05

Naturligtvis är den tröttheten inte av detta livet, ser jag nu - tack erep för det klarläggandet...

Mvh Hans K

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5631
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av Femtiotrean » 18 oktober 2017, 13:17

Jag har sett bilden förut, men redan då var det alldeles uppenbart för mig att soldaten var död och att han var rysk. Det var därför som jag fann "den trötte soldaten" kanske för frivol. Men jag ser nu att det är fullt möjligt att se en helt annan bild framför sig, I synnerhet om man inte har sett så många bilder från finska vinterkriget.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av Schwemppa » 18 oktober 2017, 15:27

Om vi nu ska vara petiga, så är Suomi MP:n med mynningsbroms inte från Vinterkriget. Den modellen (m31/II) designades 1942 och produktionen började 1943. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11098
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av sveahk » 18 oktober 2017, 15:48

Femtiotrean skrev:Jag har sett bilden förut, men redan då var det alldeles uppenbart för mig att soldaten var död och att han var rysk. Det var därför som jag fann "den trötte soldaten" kanske för frivol. Men jag ser nu att det är fullt möjligt att se en helt annan bild framför sig, I synnerhet om man inte har sett så många bilder från finska vinterkriget.
"Man ser vad man tror att man ser" - gäller även på museum... Tack femtiotrean för förstående ord...
Schwemppa skrev:Om vi nu ska vara petiga, så är Suomi MP:n med mynningsbroms inte från Vinterkriget. Den modellen (m31/II) designades 1942 och produktionen började 1943. :)
Kp/-31 var mitt antagande efter att ha sett årtalet på skylten vid vapnet...
IMG_8048.jpg
Edit: Ser nu att det står MIIWS på skyltens nederdel - MPns namn?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Andra Världskrigets Museum i Gdansk/Danzig - ett besök

Inlägg av Lasse O » 18 oktober 2017, 16:05

Nej, jag tror att MIIWS är den polska beteckningen för museet.
I övrigt tack för en bra guidning.
Mvh

Skriv svar