Odessa

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Odessa

Inlägg av Hans » 27 januari 2016, 21:00

Finns en liten möjlighet att jag kommer dit snart. Någon som varit där eller har tips?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Odessa

Inlägg av Borussia » 29 januari 2016, 22:03

Jag var där på hösten 2010 och besökte ww2 platser både i och utanför Odessa. Tyckte det var en helt ok stad med god mat, god öl och lätt att ta sig runt i. Potemkin trappan får väl anses vara den största sevärdheten.

http://www.historicalsites.se/ort_bogdanovka.html
http://www.historicalsites.se/ort_dalnik.html
http://www.historicalsites.se/ort_domanevka.html
http://www.historicalsites.se/ort_nerubayske.html
http://www.historicalsites.se/ort_odessagetto.html
http://www.historicalsites.se/ort_odessaharbour.html
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Odessa

Inlägg av sveahk » 12 februari 2016, 20:20

Kanske Odessa-besöket redan är avverkat, kanske inte...I vilket fall, hittade ett par bilder som jag tog en gång i början på 90-talet - april var det visst - strax efter självständigheten. Analogt fotograferade och inte alltid så skarptecknade - vilket egentligen passade bra i detta Odessa...där mycket var i upplösning, då...liksom nu...!

En nerslipad stad - krig, den politiska tidens tand och den tomma pengapungen hade arbetat bra under det sista århundradet. Det var ödsligt och nergånget, och den väntade uppbrottsstämningen (som jag upplevt några dagar tidigare i Kiev) var minimalt märkbar. Men bakom smuts, kulhål och förlorad färg kunde man ana den grandiost uppbyggda 1800-tals staden - tempi passati...

Varsågod, Odessa, ett kvarts århundrade tillbaka.

Svarta havet, ett nästan oändligt andningshål...
IMG_2118.JPG

och vänder vi oss 180° så har vi TRAPPAN...
IMG_2115.jpg

Hamnen med, ja, vad ser vi i mitten, minnet sviker - någon som vet?
IMG_2119 2.jpg

Lite längre bort är allt parat för alla odessaniska kallsimmare...
IMG_2121.jpg

Solen har försvunnit, människorna likaså...
IMG_2122.jpg
forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Odessa

Inlägg av sveahk » 12 februari 2016, 20:28

När vädret sviker, då går man kanske på Кинематограф...en
IMG_2114.jpg

...eller i det härligt gamla operahuset i Odessa, och besiktigar en inhemsk Cabaret (lite tjugotal har fastnat i den affichen!)...
IMG_2123.JPG

Jamen, människor - jodå de fanns, gummorna i marknadshallen, stabila jäntor...
IMG_2120.jpg

...och här ett par tösabitar för vår Hans (han i Luxemburg!).
IMG_2113.JPG

och skulle de inte passa, kan han slänga sig på en good ol' oldtimer...
IMG_2124.JPG

och försvinna - en Clintan-skugga bort i horisontens ljus!!

För övrigt, ölen är god och vodkan, den bästa den här Hansen har smakat, heter Kubanskaja!

God resa, önskar

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Odessa

Inlägg av Amund » 13 februari 2016, 11:44

Tack för intressanta bilder! Odessa är verkligen en av de där städerna som skulle kunna bli hur glassiga och välmående som helst i en bättre värld med tanke på läge, klimat och historia. Dina bilder och upplevelser därifrån har några år på nacken men jag gissar att staden inte har utvecklats bättre än det övriga Ukraina?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Odessa

Inlägg av sveahk » 13 februari 2016, 17:22

Amund skrev:... men jag gissar att staden inte har utvecklats bättre än det övriga Ukraina?
Och det, får vi säkert höra när vår andra Hans besökt Odessa...ett kvarts århundrade senare - hoppsan, tiden går, tiden går 8O ...!

Mvh Hans K

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Odessa

Inlägg av liljen » 14 februari 2016, 09:51

Jag bodde och jobbade i Odessa några månader häromåret och staden har verkligen en speciell, härlig charm. Just eftersom jag var där för en längre period och för att jobba så ansträngde jag mig dock inte speciellt för att beta av sevärdheter så är inte så lätt för mig att rada upp allt man borde se, men kan spontant nämna några saker.

- Skulle nog rekommendera att ta en guidad tur i stadens katakomber, som är helt enorma, flera gånger större än Roms till exempel.

- Balett på operan

- Hotellen kan vara riktigt billiga, men är du där lite längre brukar det vara klokast att hyra en lägenhet.

- Gillar du basarer och liknande ska du gå till "Privoz" och pruta med babushkorna. Där säljs "allt".

- Ta en promenad längs med havet i Taras Schevchenko-parken en söndagmorgon så får du se barnsoldater som sopar och fejar runt militära monument. De är rätt gulliga i sina sjömanskostymer och lite lätt absurt.

-Man kan även ta en kik på intressanta platser runt Odessa. Akkerman-fästningen är ett sådant ställe.

Annars är det väl rent allmänt härligt att driva runt i centrum och upptäcka små kul detaljer. Vissa sevärdheter förstår vi oss nog ändå inte på fullt ut. Det brukar till exempel vara så populärt att fotograferas vid "Den tolfte stolen" på ett torg att det är kö av turister där. Stolen är en hänvisning till en sovjetisk klassisk film.

Du kan ju ha i bakhuvudet när du kommer dit att Odessa är en plats där folk inte drar sig för att försöka blåsa en, speciellt om du dyker upp som icke-rysktalande utlänning. När taximaffian på flygplatsen erbjuder skjuts till centrum, så kan du nästan utgå ifrån att normalt marknadspris egentligen 5-10 gånger lägre......
Det finns mycket skumt som pågår i Odessa och en hel del tvivelaktiga affärer. Udda existenser från västeuropa är klart överrepresenterade bland besökarna. Du får väl dra dina egna slutsatser när du varit där. ;)

Tack för övrigt till Hans K för bilderna! :) Delvis verkar inte mycket alls ändrats faktiskt på 23 år i alla fall.....

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Odessa

Inlägg av Hans » 14 februari 2016, 20:45

Tackar så mycket för alla svar.

Verkar definitivt vara en plats värd att besöka. Sorgligt nog är min resa uppskjuten minst till sommaren så reserapport dröjer.

MVH

Hans

Skriv svar