...att fira jul i Paris 2015.

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sveahk » 4 januari 2016, 13:25

ATTENTATS DE PARIS : LA FRANCE EN GUERRE står det på det på den franska regeringens nyinsatta hemsida - hur medborgaren ska reagera när det smäller till...
http://www.gouvernement.fr/reagir-attaque-terroriste

Frankrike, en krigszon(?), hmmm och nåja...! Veckan runt om julen var för frugan och undertecknad redan Paris-inbokad - innan attentatet - och "LA FRANCE EN GUERRE" och de mediala ofta groteskt överspända reportagen från den sällsynt tråkiga händelsen skulle väl inte skrämma bort oss - den här gången heller.
Så, resan blev av - här en kort Paris-rapport med tyngdpunkt på hur attentatet påverkat julens Paris...

TGV fyra timmar, gränskontrollen Basel - som i dagspressen beskrivits som grundlig och tidsödande - består av fem Douane-människor som glatt språkande sländrar förbi i sekundtakt.

120.000 militär, polis och kravallpolis har uppbådats i Frankrike under juldagarna, varav huvudstaden fått den största delen av kakan. Därtill kommer ett oräkneligt antal Securité-människor i den privata sektorn, affärer och muséer.

Ankomst Gare de Lyon. Mänskligt myller som vanligt, övervakningen troligtvis kameror, polis ett fåtal. Men den här skylten...
IMG_1834-2.jpg

...den första, blev vår ständiga ledsagare - överallt, i skyltfönster och museiingångar... Som här vid Grand Palais och Centre Pompidou...
IMG_1905-2.jpg
IMG_2019-2.jpg

...eller på anslagstavlan för julens gudstjänster.
IMG_1859-2.jpg

Centre Pompidou ja, ett museumsbesök som, innan man kommer in, i normalfall alltid fordrar tålamod och bra stå-ben - men sällan i denna omfattning...
IMG_2017-2.jpg

...en kontroll av varje museumsbesökare, typ säkerhetskontroll flygplats - men mer Dar-es-Salaam än Kloten Zürich :roll: ! Men det tog tid, överallt tog allting mer tid - men något som var synnerligen iögonfallande, här och överallt i Paris - knappast några otåliga eller ovänliga yttringar, varken bland fransoser, turister eller bevakningspersonal - och det är annorlunda!

forts.
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sveahk » 4 januari 2016, 16:04

...och polis och miltär då? Jovisst, de fanns. Lite överallt. Tre-patrull - marknader och varuhus, utanför muséer och kyrkor. På julaftonskväll stort uppbåd framför Notre-Dame, med stängsel och grindar. Två gånger metalldetektorer och "fula gubben"-öppning av vinterrocken, innan kyrkan fick beträdas. Där det var märkbart lite folk för en så'n högtid...

Ett par smakprov...
IMG_1906-2.jpg
IMG_2043-2.jpg

Medialt attraktiva objekt i väntan...
IMG_1908-2.jpg

Ett av få skyltfönster som vågade skylta någorlunda tidsenligt var denna optiker...
IMG_1857-2.jpg

och självklart klart seende graffitti-konstnärer...
IMG_1955-2.jpg
forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av Hans » 4 januari 2016, 16:19

Mycket intressant, stort tack han med det trevliga namnet. För ett antal år sedan såg jag patruller med två knektar och en sheriff. Fanns något liknande nu?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sveahk » 4 januari 2016, 16:41

Det var en nästan kuslig frånvaro på gatorna av arabiskt iklädda män. I synnerhet centala Paris runt Île de la Cité. Även kvinnor med chador-tält var som bortblåsta...

Vid L'institute du monde arabe nere vid Seine (som f.ö. hade en utmärkt Osiris-utställning) hittar vi ett par plakat som det franska muslimska samfundet klistrade upp efter attentatet...
IMG_1910-2.jpg

...medan andra av tron intresserade sig mest för sig själva - som tidsandan befaller!
IMG_2014-2.jpg

De kristna kyrkorna visade inte överallt den öppenhet man kunde hoppas på...
IMG_1957-2.jpg

...kanske med rätt?
IMG_1867-2.jpg

Eller?
IMG_1995-2.jpg
forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sveahk » 4 januari 2016, 17:02

Annars var Paris nästan som alltid...

Obligata påkörningar...
IMG_1869-2.jpg

Cyklar på avvägar...
IMG_1853-2.jpg

Sidney Bechets anda som lever, härligt ackompanjerad av storstadens rytmer...
IMG_2010-2.jpg

F.ö., den eländiga julmusiken i varuhus och annorstädes lyste (nästan) helt med sin frånvaro!

En i storleken storslagen utställning med den tyske historiemålaren Anselm Kiefer i Pompidou - högt beundrad av fransmännen. Min mening? Hötorg på speed, här hans interpretation av "Unternehmen Seelöwe"...
IMG_2028-2.jpg

Facit: ett Paris som nästan är som det var - det var vad vi såg...

En nostalgisk blick tillbaka får dock tillåtas...
IMG_2045-2.jpg

Tack för uppmärksamheten!

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sveahk » 4 januari 2016, 20:52

Ah - slutklämmen glömde jag...
IMG_2057-2.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sveahk » 5 januari 2016, 17:36

Hans skrev:Mycket intressant, stort tack han med det trevliga namnet. För ett antal år sedan såg jag patruller med två knektar och en sheriff. Fanns något liknande nu?

MVH

Hans
Två knektar och en sheriff låter väl troligt, men glömde både att kolla ev. armstreck eller fråga - skam på mig :oops: :D !! Som bildligt plåster här ytterligare några franska kämpar på Paris gator plus en kämparinna...!
IMG_1860-2.jpg
IMG_1865-2.jpg
IMG_2039-2.jpg
IMG_1909-2.jpg
Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av Hans » 5 januari 2016, 18:48

Då var det ytterst tydligt, en sheriff i blåsvart uniform och enhandsvapen plus två knektar med kammo och automatkarbiner.

Tack för tråden.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sonderling » 5 januari 2016, 19:57

Jag gillar 21sta århundrades version av: Om kriget kommer! :thumbsup:
Den ska jag printa ut och sätta upp här hemma. Det kanske skulle behövas en svensk version.
Men jag undrar :? , tolkar jag den rätt att man ska vara rädd för färgade personer som kommer nära dig? Är inte det opolitiskt korrekt även i Frankrike?

(Annars påminner bilderna om julen 2001 i New York fast utan rykande ruiner. :( )

Sonderling

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: ...att fira jul i Stockholm 2015.

Inlägg av JohnT » 5 januari 2016, 20:20

Som alltid roliga foton och betraktelser när Hans K postar reseskildringar.

På lucia såg jag en patrulerade Stockholms polispiket med sex pers och två MP5'or i kungsträdgården.


Mvh
/John

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sveahk » 5 januari 2016, 21:30

sonderling skrev: Men jag undrar :? , tolkar jag den rätt att man ska vara rädd för färgade personer som kommer nära dig?
Sonderling
Den satsen förstår jag inte...kan du kanske förklara hur du kommer till den uppfattningen...?

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sonderling » 5 januari 2016, 23:23

sveahk skrev:
sonderling skrev: Men jag undrar :? , tolkar jag den rätt att man ska vara rädd för färgade personer som kommer nära dig?
Sonderling
Den satsen förstår jag inte...kan du kanske förklara hur du kommer till den uppfattningen...?

Mvh Hans K
Förlåt, jag menar alltså ena bilden i varnings pamfletten, den som liknar en sådan där på flyget, "vad göra när planet störtar".
Det är en bild på ett par och mot dem kommer en svart man med framsträckta händer och så är det en varningstriangel med ett ! som kommer upp. Och så står det i en ruta: alertez les persones artour des vous ..o.s.v. Men nu när jag studerat bilden i förstoring via länken så är det nog han som varnar det andra paret för fara. Eller? Jag såg inte pratbubblans pil vid första anblicken :oops:

Förövrigt så uppskattar jag alltid dina reseskildringar och detta var inget undantag. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: ...att fira jul i Paris 2015.

Inlägg av sveahk » 6 januari 2016, 09:47

sonderling skrev: ...så är det nog han som varnar det andra paret för fara. Jag såg inte pratbubblans pil vid första anblicken :oops:

Sonderling
Ja, det är inte alltid lätt att tyda bildspråket - fordrar ofta två blickar innan allt blir klart. Som bilden med de här tomtenissarna som jag hittade framför en kyrka, sittandes på sina stolar på en inte helt otrafikerad gata :? ...!?
IMG_1952-2.jpg

F.ö. hjärtligt tack för de uppskattande orden, vilket naturligtvis också gäller Hans och JohnT!

Mvh Hans K

Skriv svar