Matsu

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Matsu

Inlägg av CvD » 15 november 2015, 18:20

Är precis tillbaka från en resa till Taiwan och besökte där bland annat ögruppen Matsu, som ligger nära Kinas kust.
Tänkte ge en lite reseberättelse över resan till Matsu.

Under kalla kriget fanns en del platser på denna jord där kriget inte var kallt utan på riktigt. Ett av dessa områden var Formosasundet, eller som det heter idag, Taiwansundet. Och där har inte riktigt freden helt kommit än.
De var bland annat två ögrupper som stod mest i strålkastarljuset, Kinmen (även ibland kallat Quemoy), som ligger som närmast bara två kilometer från den kinesiska kusten och Matsu, som ligger som närmast ungefär 19km från den kinesiska kusten. Dessa ögrupper tillhör idag Taiwan, detta då vid nationalistkinesernas (Republiken Kina) reträtt från Kina undan de kinesiska kommunisterna, till det nyligen av dem ockuperade Taiwan, behölls, i syfte att vara ett brohuvud vid ett eventuellt motanfall.
Matsus position.png
Matsus och Kinmens position
Matsus position.png (49.94 KiB) Visad 1559 gånger
Hårda strider kom att ske om dessa två ögrupper, särskilt från 1949 till början av 60-talet, som inkluderade bland annat ett invasionsförsök av Kinmen 1949 och kraftig artilleribeskjutning 1958, däremellan kunde det förekomma hårda jaktstrider i luften, därbland annat för första gången ett flygplan sköts ner av ett annat med hjälp av en jaktrobot (kinesiskt MiG-17 sköts ner med en AIM-9B Sidewinder av en taiwanesisk Sabre). Vid ett annat tillfälle träffades en kinesisk MiG av en Sidewinder som inte exploderade, piloten lyckades landa flygplanet och roboten skickades till Ryssland, som fick en snabbkurs i västs robotutveckling och som snabbt gjorde en kopia av Sidewindern, AA-2 Atoll. Efter ett tag upprättades ett inofficiellt avtal att man skulle beskjuta varandra bara varannan dag. Det kan nämnas att en av Kinmens stora turistattraktioner är numera de så kallade Kinmenknivarna som tillverkas av gamla granatsplitter från den kinesiska beskjutningen. Har själv några av dessa och de håller mycket hög kvalitet. Därefter förekom mestadels artilleribeskjutning och räder av attackdykare (水鬼, water ghosts, dvs vattenspöken) från båda sidor.

Hur som helst nu i november åkte jag till Matsuöarna för att vara stöd till då min bättre halva skulle göra sin första halvmaraton, Matsu Marathon på Nanganön.
Det finns tre alternativ (så vitt jag vet) att ta sig till Nangan från själva Taiwan. Antingen med propellerflyg (åtta flyg per dag) till Nangan från Songshanflygplatsen i Taipei (Taipeis motsvarighet till Bromma flygplats) eller propellerflyg till Beiganön (tre gånger om dagen), även de från Songshan och därefter taxi tvärs över ön, som visserligen är liten, men som vi upptäckte, ordentligt kuperad till en liten hamn, för att där ta båt över till Nangan. Nu råkar dock dels flygplatserna vara små och saknar därför en del utrustning för instrumentlandning som större flygplatser har och detta samtidigt som det kan vara dimmigt i området, så det finns ett tredje alternativ, och det är en färja (Gotlandsfärjestorlek) från Keelung på norra Taiwan och som tar ungefär 10 timmar.
Nu råkar dock min bättre halva ha en tendens att bli svårt sjösjuk, så vi försökte undvika Keelungfärjan, även om jag hade uppskattat en tur med den, då man tillhör båtmaffian. :)
map.jpg
map.jpg (35.38 KiB) Visad 1559 gånger
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 15 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Matsu

Inlägg av Hans » 15 november 2015, 18:38

Så, nu kan jag börja bli optimist igen :D Intressant och nästan okänt ämne.

Väntar gladeligen på mer.

Utfodring av ungar gäller och inte antal inlägg, dessutom får jag inte betalt för dem.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Matsu

Inlägg av Martin Lundvall » 15 november 2015, 18:48

Trevlig tråd.

/martin

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 15 november 2015, 19:00

Songshanflygplatsen är Taipeis gamla huvudflygplats och ligger idag nästan mitt i centrum av staden och rätt enkel att ta sig till då flygplatsen har sin egen tunnelbanestation. Flygplatsen är även en militärflygplats och bland annat regeringsplanen är baserade där. När vi lyfte och landade fick vi instruktioner att vi skulle undvika ta fotografier från flygplanet, både från luften och från marken på grund av detta. Själv såg jag minst två lvakanpjäser uppställda och redo för användning när vi landade, något man inte är helt van med att se i Europa. Kan som liten fotnot, nämna att jag vid ett besök nära flygplatsen i Hualien på Taiwans östkust för några års sedan, även den en militär/civil flygplats, såg ett helt batteri av lvakan redo för bruk. Lite lustigt anses samtidigt Songshan vara en av de bästa i världen för flygplansspotting, något man tycker borde vara oförenligt med att undvika ta foton av markområdet. Man ska även notera att Songshan även tar emot trafikflyg från fienden, Kina.
Under tiden vi väntade på vårt flyg till Beigan på inrikesterminalen, hörde jag bara ett enda utrop på engelska, så om man inte förstår mandarin eller taiwanesiska verkar det gälla att hålla koll på informationstavlorna istället.
Songshan.jpg
Väntan vid gaten på Songshan inrikesterminal
Taipei nedan.jpg
Taipei nere i diset
Efter en 50min flygning med en ATR-72 så gick vi in och landade på Beigans flygplats för att sedan snabbt hoppa in i en taxi som skulle ta sig tvärs över ön till färjehamnen.
Matsuöarna i fjärran.jpg
Matsu-ögruppen närmare sig
Landning Beigan.jpg
Landing på Beigan
Flyget har landat.jpg
Flyget har landat på Beigan
Noterade direkt hur kuperad ön var samt att på vägen till hamnen passerade vi minst två statyer av Chiang Kai-shek (CSK), den gamle diktatorn. Statyer av honom ser man inte ofta numera på själva Taiwan, då han är ytterst impopulär hos de flesta, då det var han som införde den vita terrorn och diktaturen samtidigt som de som kom till Taiwan med CSK mellan 1945 till 1949 fick alla höga positioner medan de infödda taiwaneserna inte tilläts höga poster i regering, administration eller hos militären, de som motsatte sig detta dödas eller sattes i fängelse samtidigt som befolkningen tvingades använda mandarin, ett språk som knappt existerat på ön innan. Men eftersom Matsu, och för den delen, Kinmen, inte haft något att göra med Taiwan och inte delat dess historia förrän på slutet av 1940-talet, så antar jag att CSK ses med mer blida ögon på öarna, eftersom det är tack vare honom som de inte hamnade under kommunist-Kinas överhöghet och med allt kaos som det innebar, tex kulturrevolutionen etc.

Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 15 november 2015, 19:11

Hur som helst hamnen var inte den största jag sett och färjan till Nangan var i storlek och utseende mer lik en större day cruiser, men men vi kom över sundet mellan öarna utan större problem i alla fall.
Nangan ferry.jpg
Inte den största färjan jag har åkt.
Verkar dessutom finnas en färjelinje till Kina från hamnen också, eftersom det fanns ett biljettkontor för biljetter till Kina i hamnkontoret.
Beigan akterut.jpg
Vi lämnar Beigan bakom oss. Notera hur kuperat det är.
Nangan.jpg
Närmare oss Nangan
Efter båtturen, där den bättre halvan ville sitta så långt ner i båten som möjligt medan jag själv stod på däck och såg bland annat Kinas kust i fjärran nådde vi Fuao village på Nangan efter ungefär 10 minuter.
Nangans flygledartorn med hamnen till hoger.jpg
Den lilla byggnaden till vänster om vänstra masten är Nangans flygledartorn. Säger lite om hur kuperat det är. Hamnen i Fuao village syns till höger.
Där låg också Keelungfärjan och väntade på sina passagerare som skulle till Taiwan. Fuao var också start- och målpunkten för maratonet, men eftersom alla hotell, B&B etc var fullbokade där så hade vi fått tag i ett B&B i Jieshou, huvudorten på ön och länsresidenshuvustad för länet (Lienchiangs län) som Matsu består av. Hela ön har en befolkning av ungefär 4000 och hela länet ungefär 12500. Så det var att hoppa i en taxi i hamnen och styra färden tvärs över ön till Jieshou, och det var nu frugan fick tvärångest, Nangan är även den rejält kuperad, och vägarna kan vara rejält branta. Det lilla området runt Fuaos hamn och idrottsanläggning verkar vara det största området på ön som var platt. Hon hade aldrig varit på Matsu förut och inte riktigt satt sig in i öns geografi eller läst så noga om själva löprutten. Hon skulle upptäcka att den halvmaratonsträcka hon skulle springa så var endast 3km av 21km på plan mark, resten var antingen upp eller ner.

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11120
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Matsu

Inlägg av sveahk » 16 november 2015, 09:09

Matsu - en vit fläck på kartan för mig - väntar med spänning på fortsättningen!

Mvh Hans

(Halvmaraton, bravo - en speciell anledning till att den första halvmaran besprangs på andra sidan jordklotet...?)?)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 16 november 2015, 16:56

Jieshou, denna metropol som jag inte lyckats hitta befolkningsantalet av, men stor var den inte, har liksom de flesta byar på Matsu, två namn, ett traditionellt och ett politiskt. Jieshous traditonella namn är Shanlong (山隴), medan Jieshou (介壽) är det politiska namnet, där Jieshou betyder något i stil med ”Långt liv åt Chiang Kai-shek”. Och här i Sverige har vi bara namn som Karlsborg, Oskarshamn etc ;) Tänk er att bo i "Långt liv åt kung Carl-stad". ;)
Nangan satellitfoto.jpg
Satellitfoto över Nanganön. Fuao ligger där alla färjelinjer slutar medan Jieshou ligger direkt till vänster om M:et i Matsu Nangan Airport
De traditionella namnen och de politiska namnen används ofta omväxlande av lokalbefolkningen, undantaget är faktiskt hamnbyn, Fuao (福澳), där befolkningen helt enkelt vägrar använda det politiska namnet, Jingze (經澤), (har ingen aning vad det betyder).

Av någon anledning hittar jag inte de fotografier jag tog i Jieshou så jag har helt fräckt lånat några från nätet.
Jiashou.jpg
Fotografi från nätet visar byn från norr, lånad från nätet
Jieshou.jpg
Fotografi från nätet visar byn från norr, lånad från nätet
I Jieshou märkte man direkt den stora militära närvaron på ögruppen, på byns gator såg man flera soldater och officerare som gick omkring, köpte man på restaurangerna etc. Fram till 1992 var hela ögruppen militärt skyddsområde och stängt för utlänningar samtidigt som det fanns en mycket stor militär närvaro. Den militära närvaron har skurits ner kraftigt men är fortfarande stor, såg någonstans att det ska finnas två infanteribrigader baserade på ön, tillsammans med artilleriförband, som tex inkluderar amerikanska M1 24cm haubitsar Här är en video som visar taiwanesiska förband som över med denna pjäs på Kinmen. https://www.youtube.com/watch?v=O1ElP_uwSww

På huvudgatan som går i en rejäl backe från vägen till Fuao ner mot vattnet, fanns en gammal propagandabild, som visar hur Taiwan ska visa frihetens ljus för Kina. En del av nationalisternas gamla propaganda, den absoluta majoriteten i Taiwan vill under inga omständigheter förenas med Kina. Misstänker att byggnaden är nationalistpartiet, KMTs partilokal, delvis baserad på att det fanns en KMT-valaffisch (president- och parlamentsval i vår) bredvid propagandabilden, samt en flagga på byggnaden jag tror är KMTs flagga. KMT lär för övrigt åka på stordäng i valen i vår, det var lokalval i år och där blev det så gott som bortsopade. De anses vara alldeles för Kinavänliga av de flesta taiwaneser och anser att de skadar Taiwans självständighet, särskilt presidenten Ma, som ingen KMT-kandidat för vårens val vill visa sig tillsammans med, då det skulle vara näst intill politiskt självmord. Texten säger något i stil med "Återförening med Kina under de tre principerna". De tre principerna syftar på republikens grundare i Kina, Sun Yat-Sen, som ses som nationens grundare i Kina, inklusive av kommunisterna, ide om de tre principerna, 民族主義, Mínzú Zhǔyì (ungefär nationalism), 民權主義, Mínquán Zhǔyì (ungefär folkets kraft, brukar översättas till demokrati) och 民生主義, Mínshēng Zhǔyì (ungefär folkets välfärd).
Propagandabild.jpg
Propagandabild om de tre principerna, lånad från nätet.
Mitt i byn, på en av de få ytor som var platt, fanns något som mest kan liknas med en koloniträdgård, där folk odlade grönsaker odyl, medan nere vid bukten fanns en park med lekplats för barnen, en staty av någon gammal krigare till häst, lyckades aldrig luska ut vem han var.
Vegetable_Farming_Park,_Nangan,_Matsu,_Taiwan.JPG
Koloniträdgården mitt i byn. Flygplatsen ligger på andra sidan berget som ses i bakgrunden. Bilden är lånad från Wikipedia
Vegetable_Farming_Park,_Nangan,_Matsu,_Taiwan.JPG (195.42 KiB) Visad 1491 gånger
Nere i parken fanns även en damm, som var bara halvfull och med en del skräp i. Med tanke på att Taiwan det här året har haft problem med denguefeber, som sprids via mygg, kan man undra varför man inte har tömt den här stackars dammen. För mygg fanns det i den parken efter skymningen, det kan jag lova. Fladdermössen hade ett dukat bord, och dom fanns det en hel del av också.

Nere vid vattnet, låg även en gymnasieskola med idrottsplan och där såg jag en kväll ett gäng ungdomar, många tjejer, öva drill med trägevär. Kanske någon slags motsvarighet till FBU? Vem vet…

Nangans flygplats låg bredvid Jieshou men var avskild av ett berg så man såg aldrig själva flygplatsen eller hörde något från den, bortsett från när ett flygplan startade och landade åt söder, då flygplanet dök upp som gubben i lådan bakom berget.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 16 november 2015, 17:04

sveahk skrev: (Halvmaraton, bravo - en speciell anledning till att den första halvmaran besprangs på andra sidan jordklotet...?)?)
Den bättre halvan kommer från Taiwan. :)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Matsu

Inlägg av Hans » 16 november 2015, 17:27

Ytterst intressant. Tack igen.
Och jag vet vilket arbete som ligger bakom.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 16 november 2015, 18:31

Restaurangen den kvällen valdes ut baserat på hur många soldater det var där och åt. Frugan ansåg att ju fler soldater som var där, desto bättre borde maten vara, så den som hade flest soldater fick även oss som kunder. :) Och det var ett bra val, inget fel på den maten. :)

Dagen efter var dagen med stort D, eller ska jag skriva med stort M, dagen för maraton.
Halvmaraton.jpg
Halvmaran 21km
Maraton.jpg
Får dom som känner sig starka nog, 42km
Denna gång tog vi inte en taxi utan lokalbussen från Jieshou till Fuao, och upptäckte till vår glädje att man kunde använda kortet för Taipeis lokaltrafik även på Matsu.
Det var även ombord på bussen som den bättre halvan noterade de språkliga skillnaderna mellan Taiwan och Matsu. Som jag nämnde innan, så är mandarin nationalspråk på Taiwan, på grund av nationalisterna som påtvingade språket på befolkningen i och med övertagandet efter andra världskrigets slut. De flesta på Taiwan hade, och har fortfarande (särskilt i centrala och södra Taiwan), taiwanesiska som modersmål, det finns även områden där hakka talas samt, särskilt i bergsområdena, de olika språk som öns urinvånare talar. Faktiskt anses Taiwan vara ursprungsplatsen för den austronesiska språkfamiljen, där bland annat maori, polynesiska och tagalog ingår. Man kan även se att urinvånarna ser mer ut som filippinare eller folk från Polynesien, än majoriteten på ön, som kommer från inflyttningsvågor från Kina sedan 1600-talet. För övrigt, kan nämnas att när nationalisterna tog över ön 1945, var de flesta kunniga i japanska, eftersom Taiwan tillhörde Japan från 1945. Men eftersom Matsu inte delar denna historia med Taiwan, så är modersmålen på öarna inte taiwanesiska eller hakka utan på Matsu talas fuzhoudialekten. Det satt en gammal tant på bussen och talade med en kvinna på denna dialekt och frugan förstod inte ett smack vad hon sa. Varför man kallar dessa språk för kinesiska dialekter förstår jag inte, rätt ofta är dom oförståeliga sinsemellan. Skulle tro att istället för ”ett språk är en dialekt med en arme och flotta”, så är det mera ”en dialekt är ett språk utan arme och flotta” som gäller här.

Så efter en kort busstur nådde vi fram till idrottsanläggning där starten för maratonet skulle vara. Det var dimmigt på morgonen och och solen skulle inte visa sig på hela dagen (lyckades dock få en ordentlig solbränna ändå). Vilket i för sig var en fördel då löparna slapp springa i den stekande solen. Dock var det 25C och 95% luftfuktighet, kände mig inte avundsjuk på de som skulle springa.
Fuao sett från idrottsplatsen.jpg
Idrottsplatsen med delar av Fuao i bakgrunden
Idrottsplatsen.jpg
Panoramabild över Fuaos idrottsplats
Maratonstart.jpg
Maratonstarten. Notera personen som är utklädd till någon slags gud. Han startade både hel- och halvmaran, sprang som han hade eld i baken. 10km-loppet fick dock klara sig utan honom
Nu var det dags för mig att utforska närområdet medan löparna kämpade sig upp och ner för backarna...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 16 november 2015, 21:36

Nu när loppet hade startat, var det dags för en annan att undersöka närområdet.

Jag började med en promenad i hamnen, som var fylld med diverse fiskebåtar samtidigt som färjan från Beigan (och möjligen andra öar) anlöpte och lämnade hamnen. Keelungfärjan låg också inne.
Keelungfärjan.jpg
Färjan till Keelung
Hamnen.jpg
Bild över hamnen med kulle med staty på andra sidan bukten
Det låg även några stycken kustbevakningsfartyg i hamnen (inte omöjligt att någon av dessa var utrustade med svensktillverkade vattenjet från Uppland). Som en liten extra krydda låg även en kinesisk fiskebåt i hamnen, med en kustbevakningsbåt liggandes utanpå. Skulle tro att det uppbringades när den tjuvfiskade i taiwanesiskt vatten. Då läget i Taiwansundet inte är lika spänt som det var fram till 80/90-talet så vågar kinesiska fiskefartyg passera mittlinjen, som är en inofficell gräns, och tjuvfiskar på taiwanesiskt vatten. Var faktiskt ett reportage på taiwaneiska nyheter medan jag var där, som visade hur kustbevakningen tog kinesiska fiskefartyg på bar gärning och bordade dem. Hade kineserna försökt med detta, under tex 70-talet, hade dom nog sänkts utan varning.
Kinesisk fiskeskuta.jpg
Beslagtagen kinesisk fiskebåt med taiwanesisk kustbevakningsfartyg utanpå.
I hamnen låg även tre mindre båtar tillhörande taiwans krigsmakt, vet dock inte riktigt om de tillhör armén eller marinen eller ens vad man ska klassificera dem som, i brist på annat så får vi kalla dem patrullbåt.
Patrullb.jpg
Krigsmaktens patrullbåtar
Uppe på en kulle så jag en staty, så jag styrde kosan ditåt.
Statykulle.jpg
Kulle med staty
Inte helt oväntat var statyn, en staty av Chiang Kai-Shek. Som en lång fotnot, besökte jag för några års sedan Chiang Kai-Shek Memorial Hall i Taipei, ett mastodontmonument i stil med Lincoln Memorial i Washington D.C, byggt under den sista delen av 70-talet. I en stor hall i den övre delen av monumentet sitter en rejält stor staty av CSK, det fanns även gamla skyltar som sa att man skulle ta av sig hatten och buga för den store ledaren, men tiderna har förändrats och det var det ingen som gjorde. Det hade även funnits en hedersvakt, men den hade tagits bort när oppositionspartiet DPP kom till makten, enligt vad jag hört ska hedersvakten har återkommit när den nuvarande, ytterst impopuläre presidenten kom till makten för några års sedan. På nedervåningen fanns ett museum över CSK, bland annat fanns alla medaljer och ordnar han tilldelats, där ibland Serafimerorden, vars band hade bleknat en hel del. Han kallades bland annat något i stil med ”mänsklighetens räddare”

Tillbaka till den mer måttliga statyn av CSK i Fuao, efter min utsvävning om CSK Memorial Hall. Bakom statyn fanns en byggnad med stora röda tecken, riktade mot Kina. Texten lär säga något i stil med ”vilandes på spjuten, väntandes på gryningen”, vilket syftar på hur nationalisterna väntade på att återta Kina från kommunisterna.
På väg upp mot statyn längs med trapporna fanns här och där små dörrar in i berget, kan vara mindre skyddsrum för besökarna i händelse av beskjutning från Kina. Från toppen av kullen kunde man skymta Kinas kust i dimman, samtidigt som man kunde se ett större, vad jag antar var ett, bunkerkomplex längst ute på en udde. Generellt så fanns det bunkrar lite här och var på ön och då jag inte var helt säker på vilka som ansågs vara i tjänst fortfarande, försökte jag vara lite återhållsam att ta foton på dem. Som sagt det är en stor militär närvaro på ögruppen, med flera baser på Nangan och lär dessutom vara den största arbetsgivaren på ögruppen.
Senast redigerad av 2 CvD, redigerad totalt 17 gång.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 16 november 2015, 21:40

Bilder på statyn

Fortsättning följer...
Bilagor
CSK med skylt i bakgrunden.jpg
CSK med propagandaskylt bakom
CSK.jpg
Chiang Kai-shek blickar mot landet han förlorade

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 17 november 2015, 17:50

Tack för uppmuntran, Hans & Hans och Martin. :)

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Matsu

Inlägg av CvD » 17 november 2015, 18:07

Efter ha ”besökt” CSK fortsattes kosan längs med strandpromenaden, målet var att röra mig i riktning mot det antagna bunkerkomplexet, men fastnade efter ett tag när jag kom fram till en väg där de som löpte 10km-loppet var på väg tillbaka mot målgången. Blev stående där ett tag och såg på loppet.

Efter ett kom en man förbi och frågade på bruten engelska om jag var ”from United States”, vilket är ett vanligt antagande. Är man vit är man per näst intill alltid antagen att vara amerikan i Taiwan. Jag svarade att jag var från ”Sweden”, möttes av ett oförstående ansikte, varpå jag sa ”Ruidian”, vilket är Sverige på mandarin (lär komma från hur kantoneserna försökte uttala Sweden under Ostindiska kompaniets dagar). Men det hjälpte inte, utan han frågade om jag kom från Amerika, men jag svarade Europa. Försökte ytterligare en gång förklara att jag kom från Ruidian, men fick då bara frågan om jag kom från ”Russia”. Då bestämde vi oss båda att helt enkelt lägga ner diskussionen. :P

Då dels jag ville hinna tillbaka till målgången för halvmaran och då det dels verkade inte vara så mycket i riktning mot bunkerkomplexet, som jag dessutom hade svårt att bedöma avståndet till, vände jag tillbaka till idrottsplatsen i Fuao.
Smafans.jpg
På målrakan står de små och hejar på :)
Selfiepinne.jpg
Ska det springas i mål, ska det göras med en selfiepinne
Den bättre halvan kom in på en mycket bra tid, inget att skämmas för där inte. Inte helt oväntat vanns både maran och halvmaran av kenyaner. Höll bokstavligen på att snubbla på en kenyan som låg utslagen på gräset precis bredvid målet. Det visade sig vara vinnaren av helmaran som dessutom hade sprungit och vunnit Taroko Marathon (på Taiwans ostkust, nära Hualien, springs i en berömd ravin) som hade gått av stapeln dagen innan. Två maratonlopp, i kuperad terräng, hade inte helt oväntat slagit ut honom.

Alla som kom i mål fick en medalj, diplom, handduk och en liten papperspåse med gåvor, däribland en flaska med kaoliang (高粱酒), en 60% spritsort från Taiwan, särskilt Matsu och Kinmen är kända för den, men vet inte om det vore så bra att svepa en halvliter 60% sprit efter ett maratonlopp. ;)
Efter återfärd till B&B och en dusch för löperskan och sedan lite mat, var det dags för att bege sig till några kalla kriget-platser…

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28555
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Matsu

Inlägg av Hans » 17 november 2015, 18:46

Jag känner mig som någon som hejar på någon som springer: Kom igen CvD, du klarar det, bara dryga dussinet inlägg till, sedan så är du i mål :thumbsup:

MVH

Hans

Skriv svar