Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Lasse O » 21 augusti 2015, 18:41

erep skrev:
Kustforten ansågs under min beväringstid under tidiga 80-talet vara de *ittigaste tjänstgöringsplatserna.

Synen på beväringarna ändrades inom finska försvaret i slutet av åttiotalet, då den del av officerarna som inte kom vidare pensionerade sig efter 25 års tjänst.
Otacksamma slynglar. Jag hade tjänstgjort där gratis. Kanske inte då. Men nu :D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Martin Lundvall » 21 augusti 2015, 19:53

Trevliga bilder om något som jag var helt obekant med.

/martin

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 21 augusti 2015, 22:04

Lasse Odrup skrev:
erep skrev:
Kustforten ansågs under min beväringstid under tidiga 80-talet vara de *ittigaste tjänstgöringsplatserna.

Synen på beväringarna ändrades inom finska försvaret i slutet av åttiotalet, då den del av officerarna som inte kom vidare pensionerade sig efter 25 års tjänst.
Otacksamma slynglar. Jag hade tjänstgjort där gratis. Kanske inte då. Men nu :D
Att ha att göra med desillusionerat halvalkoholiserat stambefäl utan befordringsmöjligheter som sett alltför många korkade beväringar under sitt liv (och frugan bara skäller hemma) är ingen picknick... :D

Ännu angående incidenten vid Russarö; det berättas att man på det sovjetiska krigsfartyget såg att kanontornet började röra på sig, och undrade om finnarna eventuellt tänkte sig på att skjuta salut...

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 21 augusti 2015, 22:14

Altnog, nu dyker vi upp i själva kanonrummet. Här torde det ha varit en hel del aktivitet vid skarpt läge.
kanonrum.jpg
Det är till att fylla 100 år i år.
100ar.jpg
Och vad är det här för en knopp i golvet? Jo, det är avfyrningsknappen ( 8O ). Det är till att se upp med var man sätter fötterna när det gäller...
knopp.jpg

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 21 augusti 2015, 22:24

Här har vi något som faktiskt liknar en maskintelegraf på ett fartyg.
maskintelegraf.jpg
kanonrum2.jpg
kanonrum3.jpg
laset.jpg
Fortsättning följer.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Lasse O » 21 augusti 2015, 23:44

Själva laddningssekvensen visas här fast utan projektil och krutpåsar/drivladdningar, förstås.
https://www.youtube.com/embed/ro3AgB_Dm2U

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Lasse O » 22 augusti 2015, 19:03

Schwemppa skrev:
Lasse Odrup skrev: användes bl a på kustfortet MacElliot (Makilo på svenska).
Hm, jag tyckte precis det fanns en bild av tvillingtornet med 305/52 Obuhovarna på Makilo av Lasse där tidigare idag... :? Nå, eftersom jag tog mig före att skanna så;
Det kanontornet finns inte mera. Makilo blev 1944 på Porkala-området, och innan området lämnades tillbaka 1955 så såg ryssarna till att förstöra det, och grundligt.
Jag hänvisade av misstag till Jaegerplatoon.fi som eljest är en pålitlig källa men ifråga om 305 mm eldröret så var det alltså inte där jag hittade uppgifterna.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 23 augusti 2015, 08:39

Och sedan, till sist, kommer vi ut på tornets topp och kan beskåda omgivningarna. Uppe till höger syns reserveldröret, som uppenbarligen är det som Lasse spekulerade om här tidigare. :)
upp_pa_toppen.jpg
omgivning1.jpg
omgivning2.jpg
omgivning3.jpg

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 23 augusti 2015, 08:51

Vidare...
omgivning4.jpg
omgivning5.jpg
Borta, nästan vid horisonten, syns Helsingfors. Och närmare, där nere, ses kustartilleri av senare årgång (1960-tal). Ett modifierat stridsvagnstorn, T-55, tror jag. I jämförelse med "Gamla Frun" ser det löjligt litet ut...
omgivning6.jpg

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 23 augusti 2015, 09:02

Ännu angående de "grönklädda", de var där för att valla oss stackars turister, så att vi inte bara ställde till med något. Om man avvek från gruppen, som t.ex för att pinka i buskarna (jo.. :roll: ), så upptäckte man snabbt att man hade sällskap av en, nog så artig och förekommande, grönklädd skyddsande. :D

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Battler » 23 augusti 2015, 10:32

Tack för en intressant berättelse om ett kustfort och fina bilder.

Bidrar med en bildlänk
http://www.nortfort.ru/coastal/foto_kvs1_e.html

Ingår i
http://www.nortfort.ru/coastal/index_e.html
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Lasse O » 23 augusti 2015, 12:23

Schwemppa skrev: Borta, nästan vid horisonten, syns Helsingfors. Och närmare, där nere, ses kustartilleri av senare årgång (1960-tal). Ett modifierat stridsvagnstorn, T-55, tror jag. I jämförelse med "Gamla Frun" ser det löjligt litet ut...
Officiell beteckning 100 56 TK. Det lustiga är att det dröjde 20 år innan pjästypen fick sjömålsammunition :)

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 25 augusti 2015, 11:27

Kanontornet används till att skjuta salut med emellanåt vid festliga tillfällen. Då skjuter man vatten (!). Det hela går till så att man placerar en vattensäck som motsvarar granatens tyngd i röret (det torde bli några hundra liter det) och fyrar av. Att skjuta skarpt är inte att tänka på, med tanke på faroområdet (större delen av Finska Viken och en del av luftrummet borde stängas av).

På YouTube finns det här, från 2012 då Helsingfors firade 200 år som huvudstad. :)

https://www.youtube.com/watch?v=PbmBgsD45BQ

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 30 augusti 2015, 22:26

Vi tar en närmare titt på kanonen nästintill. En koll med sidan Jaegerplatoon ger vid handen att det är frågan om en 254/45 Durlacher. Enligt guiden den enda i sitt slag som finns bevarad.
Bilagor
kanon1.jpg
kanon2.jpg
kanon3.jpg

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kustfort Torra Mjölö, Helsingfors

Inlägg av Schwemppa » 30 augusti 2015, 22:45

Det kan kanske vara på sin plats att ta en titt på den här kartan, som visar räckvidden och omfattningen i kustforten kring Finska Viken. Här handlar det närmast om det (hemliga) samarbete man utvecklade med Estland (som också hade av det här kustartilleriet) under 1930-talet och som syftade till att spärra Finska Viken. Detta förföll sedan iom Sovjetunionens ockupation av Estland och blev aldrig prövat i skarpt läge. Bilden från boken om Porkalaområdet "Suljettu aika".

Bildtexter i översättning (min):

Finlands och Estlands sjöstridskrafters spärrsystem av Finska Viken år 1939.

Till arrtillerispärren hörde också ett genemsamt eldledningssystem. Från öarna utanför Tallinn kunde man på flere ställen leda elden från Makilos artlleri, och på motsvarande vis kunde man leda den estniska spärrelden från eldledningsplatser på Makilo-området. Med telefon förmedlades eldkommandon via en sjökabel som förenade batterierna på båda sidor om viken. Elden kunde ledas också via radio.
Bilagor
karta.jpg

Skriv svar