Eau Claire, Wisconsin

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av Hans » 6 juli 2015, 11:14

Jag hann aldrig besöka drulen i Aberdeen förra läsåret - och nu får jag vänta ett år till. Han har lyckats komma in på ett utbytessprogram till University of Wisconsin-Eau Claire. Den ändan av Staterna har jag aldrig varit i så om jag får ändan ur och kommer dit vad bör jag se? I första hand som krigsmatrielhistoiecentriker men även andra saker som kan intressera någon som dessutom är intresserad av dryckenskap och skörlevnad. En radie på 4-5 timmar med bil täcker in Minneapolis & Chicago men det kanske finns andra städer med intressanta saker att se?

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av Olays » 6 juli 2015, 19:26

Jag har en svägerska i St Paul när vi var där senast så besökte vi Fort Snelling byggt på 1820 talet och i bruk tom WW2, Idag är det restaurerat och de har på somrarna flera olika program/events, Väl värt ett besök

http://www.historicfortsnelling.org/

Det finns ett par fina konstmuseer i Minneapolis. Minneapolis Institute of Art http://new.artsmia.org/ samt the Walker (Modern Konst)med sin skulpturpark (som du när du ser den kommer att säga "Jaha var det här") http://www.walkerart.org/

Om du har tid så är ett besök på det Svenska Institutet i Minneapolis roligt, de har ofta intressanta utställningar och väldigt många som jobbar där är 2a eller 3e generationen Svenskar. Det är lite roligt att prata med personalen och se hur de ser på Sverige, som boende i Sverige kanske du får en kick av det. När jag var där så var de jag pratade med ledsna att få Sverigefödda idag besöker Museet. http://www.asimn.org/
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av Hans » 6 juli 2015, 19:57

Stort tack.

MVH

Hans

Ps. Jag har emigrerat :wink:

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av sonderling » 6 juli 2015, 20:04

Wisconsin är ju min hemstat men Eau Claire? Ingen aning. Dryckenskap? Tja min hemstad Milwaukee är ju the beer capital of the world :D

Minns en gång när jag var liten och hälsade på i USA och vi var nånstans i en liten stad och de hade en Sherman tank på torget. Jag stod liksom bakom och tog skydd och sköt med mitt imaginera gevär. När min farbror sa att detta var ett typiskt rookie mistake under kriget. För så fort ett pansar skott kommer flygande så börjar stridsvagnen backa och kör över sina egna mannar. Man lärde sig fort att ha ett visst respekt avstånd till stridsvagnarna sa han.

Sorry ingen hjälp egentligen men fick bara den minnesbilden.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11058
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av sveahk » 6 juli 2015, 23:24

Varför inte besöka Stockholm?!

Det existerar säkert en hel del Stockholms på vår jord, och en av dem ligger vid Mississippi i Wisconsin, inte alltför långt från St Paul/Minneapolis...
map.jpg
Då, för fyra år sedan kämpade orten med 100-innevånare strecket...
2011 Amerika 339.jpg
Men tjusigt är det och det svenska lever - även om man gick ut för att i värsta fall dö för det nya fäderneslandet - bra gömt bakom en av ortens konditorier hittar vi den här tavlan med en hel radda svenskättade deltagare från andra världskriget.
2011 Amerika 347.jpg
Hur man på bästa sätt kunde "krossa pölen" visades i ortens lilla museum...
2011 Amerika 348.jpg
...och om man är våghalsig kan man alltid fukta strupen med en
DSC00776.jpg
...smakar som vatten med babypuder, sade en kännare - kan man vänta sig nå't annat när man döper ölet efter en dansk (eller norsk?) viking 8O !
F'låt, det var varken rättvist eller snällt, men ölet smakade också under bältet...! :lol:
Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av Olays » 7 juli 2015, 00:45

Hans skrev:Stort tack.

MVH

Hans

Ps. Jag har emigrerat :wink:
Då kan du rota runt i giftshoppen på Sv insitutet de har saker som inte Ikea har i USA (kanske avsiktligt).
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av Hans » 17 augusti 2015, 14:57

Tackar igen. Han har själv anmält att speciellt Svenska Institutet verkar intressant.

F.ö. är det bevisat att han med det trevliga namnet har varit överallt!

Grabben far imorgon. Universitetet har ett välkomstprogram så han får först några dagar med en familj innan han flyttar in till campus.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av Battler » 17 augusti 2015, 19:37

Drygt tre timmar med inrikesflyget har du "National Museum of the U.S. Air Force" i Dayton, Ohio
National Museum of the U.S. Air Force har en av världens största samlingar med mer än 360 flygplan och missiler på display. Museet drar över 1,3 miljoner besökare varje år gör det till en av de mest besökta turistattraktionerna i Ohio.


http://www.nationalmuseum.af.mil/Home.aspx

https://en.wikipedia.org/wiki/National_ ... _Air_Force
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av Hans » 15 mars 2016, 12:09

BTT.

På fredag far jag. Kommer först att ta några dagar i Chicago sedan letar vi oss upp till Minneapolis (och Mall of America kräver dottern) troligtvis via Stockholm för att avsluta i Eau Claire.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11058
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av sveahk » 15 mars 2016, 15:37

Då bjuder jag på en öl på vägen upp!
DSC00754.jpg
Trevlig resa :) !

Hans K

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av B Hellqvist » 15 mars 2016, 17:29

I Chicago har du ju U-505 i Museum of Science & industry.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28379
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Eau Claire, Wisconsin

Inlägg av Hans » 30 mars 2016, 14:15

Chicago inklusive naagon form av undervattningsbaat, inte bara Stockholm men aeven Lund, Mallen samt naturligtvis Eau Claire. Tre nya stater paa min lista.

Tackar foer alla tips och aaterkommer naer jag aer tillbaka paa andra sidan poelen.

MVH

Hans

Skriv svar