Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Gravel-Buster
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 juli 2009, 14:20

Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av Gravel-Buster » 30 september 2014, 08:54

Jag är nyss hemkommen från en mycket intressant resa med historiska förtecken. Resan gick genom f.d. Ostpreussen, alltså nordöstra Polen (Mazurien), in i Kaliningrad Oblast och vidare via det Kuriska Näset till Litauen och Lettland.

Kanske jag kan inspirera andra till att åka till detta område, som faktiskt ligger relativt nära och har mycket för den historie-intresserade att se och uppleva!

Bilder från resan:
http://www.smugmug.com/gallery/n-89MtK/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av Hans » 30 september 2014, 09:13

Stort tack för den resebeskrivningen Gravel-Buster. Mycket intressant och trevliga bilder. Får mig att vilja ge mig ut på resa igen. Har sett Danzig och Riga men inget där emellan. Partiet ifrån Rysssland påmninde lite om Vitryssland.

MVH

Hans

Gravel-Buster
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 juli 2009, 14:20

Re: Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av Gravel-Buster » 30 september 2014, 09:49

Hans skrev:Partiet ifrån Rysssland påmninde lite om Vitryssland.

Jo, Vitryssland är också väldigt intressant! Och dom har en ännu besvärligare visum-process än den ryska, åtminstone om man ska ”temporär-importera” en motorcykel! Från den inledande kontakten med Vitryska Ambassaden till ett beviljat visum tog det 7 veckor, fyllda med mail-korrespondens! Och väl vid gränsen så tog det 4 timmar av förhörsliknande utfrågningar innan man släpps in i deras fina land!

Bilder från min resa till Vitryssland:
http://beemer-biker.smugmug.com/Motorcy ... Adventure/

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11094
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av sveahk » 30 september 2014, 10:24

Hjärtligt tack Gravel-Buster för en utmärkt reseskildring - ger absolut mersmak!

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av Battler » 30 september 2014, 11:51

Stort tack Gravel-Buster för en utmärkt reseskildring.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av Hans » 30 september 2014, 14:31

Gravel-Buster skrev:Bilder från min resa till Vitryssland:
http://beemer-biker.smugmug.com/Motorcy ... Adventure/
Tack för dem också. Vissa saker kände jag igen men fördelen som ni har med motorcyckel är att ni får en upplevelse på vägen också. Dessutom gillar jag dina kommentarer.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av varjag » 7 oktober 2014, 12:02

Även jag sällar mig till hyllningskören.

Fantastiskt bildcollage av en lika fantastisk resa!

Tusen tack Gravel-Buster, Varjag

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av Konigsberg » 7 oktober 2014, 21:38

Tack för ett riktigt kanonrepotage, intressant och med humor. Har varit i bl a Königsberg och Memel själv och kan bara le åt vissa av anekdoterna. Historien är närvarande överallt, men särskilt intressant med det gamla Ostpreussiska huset med tysk inskription kvar. Detta gick jag själv bet på att hitta.

Detta är en resa att rekommendera alla med intresse för historia. Som sagt, spåren från kriget går att hitta överallt och mycket står fortfarande orört. I dessa trakter har historien inte exploaterats på samma sätt som i väst. Om man är beredd på en annan standard och annorlunda mentalitet så blir en resa till detta område en given succe. Särskilt Ryssland är ett överraskningarnas land på gott och ont. Försök dock undvika kontakt med polis och myndigheter, dock upplever jag det vanliga ryska folket som ett oerhört jordnära och generöst folk som upplevt vedermödor ingen av oss kan förstå.

Gravel-Buster
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 juli 2009, 14:20

Re: Ostpreussen & Königsberg/Kaliningrad

Inlägg av Gravel-Buster » 8 oktober 2014, 22:40

Konigsberg skrev:Detta är en resa att rekommendera alla med intresse för historia.
Jo, det är helt rätt! Detta är ett område på nära avstånd från Sverige som är galet annorlunda och som har massor att erbjuda alla med intresse för historia! Prisnivån är behagligt låg, befolkningen är som regel väldigt vänlig och trevlig (om man själv är det!). Men man måste vara medveten om att Ryssland är genom-korrupt, så man bör undvika att hamna i trubbel med myndigheterna! Och fylleri, även i trafiken, är ett stort problem, det gäller verkligen att köra defensivt!

Visumkraven till Ryssland har skärpts åt de senaste åren, det är både dyrt och krångligt med ryskt visum. Men just till Kaliningrad Oblast finns det fortfarande en möjlighet att ordna visum smidigt och billigt (60 Euro). Ryska Ambassaden är inte inblandad, man skickar inte in passet, utan visumet får man vid gränsen. Och tillstånd från FSB att besöka Baltiysk ordnas lika enkelt för 5 Euro. Vill någon veta mer hur det går till att fixa detta visum och FSB-tillstånd så skicka mig ett PM eller mail.

Skriv svar