Nya lärdomar - tack för det, Hans
!
Kvinnliga masker fanns det också, som den här...
IMG_2623ansiktsmask.jpg
...och användningsområdet var tydligen ganska brett; i Umeås Cellfängelse ger man den här beskrivningen:
"
Den bar fången då den vistades bland andra fångar för att de inte skulle bli bekanta med varandra och fortsätta umgås efter fängelsetiden..."
En hel del musei-fängelser finns det tydligen i landet, för stora och små - tja, för de små behövde i alla fall ett museum den här brasklappen...
"
Observera att vi inte är ett skräckkabinett..."
!
Tillbaka till naturen - 40 km från Karlstad i riktning Filipstad hittar vi en vägskylt till höger...Krigsflygfält 16 Brattforsheden.
Lasse O började tidigare i den här tråden att förtjänstfullt hänvisa till den platsen, och jag tror att han har mer att berätta om den än undertecknad.
Bara detta: 1938 påtänkt, 1939/40 byggd. Först planerad som bakre bas, men det blev annorlunda efter den 9 april 1940. Då hittade vi, om vi unnades en titt, en radda SAAB B17 mitt inne i skogen. Flygplansvärn, en under sommaren dammig start- och landningsbana, byggnader och motståndsnästen.
Mycket har blivit kvar, restaurerats, och platsen tillhör idag - som nr 26 - Sveriges militärhistoriska arv...
http://www.krigsflygfalt16.se/
Ett par bilder...
Från flygfältet in mot militärbyggnaderna, stängt, tomt och flygplansfritt...
IMG_2934.jpg
Påmålade fönster...
IMG_2932.jpg
...och en kvarlämnad rostig kanon - en 40 mm akan m/36, Bofors 1953 med nummer 603 om någon är intresserad...
IMG_2938.jpg
Nej, det var ödsligt och inte mycket att se - här gällde det att aktivera den egna fantasin. Ah ja, ett flygetyg dök upp, en sädesärla på ensam kvist...
IMG_2922.jpg
...och nu väntar vi med spänning på vad Lasse O allt har att berätta
!
Tack för mig.
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.