Stockholm

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Stockholm

Inlägg av Vysotskij » 3 juni 2014, 20:03

Eftersom jag själv är förortspappa och inte så street kan jag inte säga exakt vad som gäller. Jag ser dock gärna att ni trivs i min stad, och rekommenderar därför lite research innan ni går på krog. Tyvärr är flera gamla klassiker sedan länge turistfällor som bara delar plats och namn med restaurangen som blev känd. Exempel på ställen som i alla fall tidigare drabbats är Cattelin och Godthem.

Och titta på jämförpriset innan ni hoppar in i taxi. En seriös åkare tar inte över 400 i jämförpris.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stockholm

Inlägg av Battler » 5 juni 2014, 07:15

Mer guideböcker: 100 balla ställen i Stockholm

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5856713
__________________________________
MVH

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Stockholm

Inlägg av Patrik Öbrink » 9 juni 2014, 12:40

Vysotskij skrev:Eftersom jag själv är förortspappa och inte så street kan jag inte säga exakt vad som gäller. Jag ser dock gärna att ni trivs i min stad, och rekommenderar därför lite research innan ni går på krog. Tyvärr är flera gamla klassiker sedan länge turistfällor som bara delar plats och namn med restaurangen som blev känd. Exempel på ställen som i alla fall tidigare drabbats är Cattelin och Godthem.

Och titta på jämförpriset innan ni hoppar in i taxi. En seriös åkare tar inte över 400 i jämförpris.
Är det nån som provat att åka med Uber i Stockholm?

https://www.uber.com

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Stockholm

Inlägg av Ralf Palmgren » 9 juni 2014, 13:19

Ni kan också guida om mer kända sevärdheter i Stockholm för jag har inte varit så mycket i Stockholm tidigare.

Det andra som jag är intresserad av är var man kan springa HIIT och vara ute i naturen i Stockholm. Det behöver jag komma till nästan varje dag. Det är därför som jag har tänkt på exempelvis Nationalstadsparken. Vad anser ni?

Finns det fina café eller konditorier i Stockholm? Jag har hört att det fanns ett fint café i Nationalmuseum men det är nu stängt för renovering. :(

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 juni 2014, 08:07

Jag har bara varit i Stockholm vid tre tillfällen sedan 1999, men det finns en del att se i beroende vilka intressen man har och sedan finns det också lite udda händelser som man helst vill slippa att se.

Om man utgår ifrån lite obehagliga slaget så var det ett fall som alla undvek som gick förbi där. När jag och mina anhöriga var på väg till Skansen/Gröna Lund så gick vi i Nobelparken i närheten av Djurgårdsbron. Där satt svartklädda gubbar som alla undvek att gå förbi och jag minns att en person låg på parken. När vi gick tillbaka på kvällen så satt en person på bänken och den personen som låg på marken var kvar. Men jag var för liten att förstå att man måste eventuellt ringa till polisen, men i det där fallet var det en annan person som gjorde det. Strax därefter kom två polisbilar fram till den bänken som dessa män hade suttit på. Iallafall en av dem som satt på bänken blev jag rädd för, skäggig, glasögon och stor hatt hade han.......Hade en uppsyn som jag minns än idag och det var tur att vi gick ett tiotal bakom dem.

Stefan

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av Psilander » 12 juni 2014, 12:54

Intressant att följa denna tråd, med 9 generationer Stockholm i blodet så är det alltid kul att se vad turister/ utbölingar och andra tycker om min stad.

Några tips:

Resturanger:

I Gamla stan finns massor av restauranger, men bara några få är ätbara. Första varningen är plastade menyer med bilder på maten. Här är några tips, utanför de ordinarie klassikerna:

Djuret (Svinet/ Pubologi/ Tweed) - Stora Nygatan
Är ett kluster av restauranger/ pubar i anslutning till Hotel Victory. Djuret har som specialitet att bara servera en sorts djur på menyn, oftast ett tema djur där man gör allt av vildsvin, älg, ko eller gamla stans råtta. Svinet är dess sommarrestaurang på gården där serverar helstekt gris.

Pubologi är en utmärkt gastropub som alltid levererar god mat och dryck, de har anammat halvportionstricket så man kan äta två större förrätter eller två mindre varmrätter. Ett av få ställen jag dricker öl på.

Tweed är också en bar/ pub i samma hus, som helt gått in på mahogny/ tweed/ och Chesterfield inredning. mycket hemtrevlig.

Är man snäll kan man få gå ner i "chambré separet" i källaren och titta på hålet efter Loheskatten och gamla stadsmuren, Huset hette förut Lejontornet och var en del av ringmuren.

Pastis- Köpmantorget
En liten klassisk fransk krypin restaurang med bra franskt kök och trevlig personal. Stället är litet och det är svårt att få bord om man inte är stammis. Stället är nog det mesta stamstället för locals i gamla stan. Ger lite sunkigt intryck men är inte det.

19 Glas - Stora Nygatan
En bra vinkällare och vinbar, bra mat

Flying Elk - MälartorgetSjukt överskattat, bra mat men dryg hipster personal. Drivs av stjärnkrögare "Franzén" som har två Guide stjärnor på sitt flagg skepp "Franzén" i korsningen Stora Nygatan/ Tyska brinken.

Östermalm

Tudor Arms - Grevgatan/ Storgatan
Världens bästa engelska pub utanför England. Säger väl allt egentligen, här blandas allt från yuppies på affärsresa till lokala alkisar som vill kolla rugby, engelsk valvaka och äta giganstiska räkmackor, Shepards pie eller Fish.n chips och dricka strongbow eller Spitfire.

Nybrogatan 38 - Nybrogatan 38
En ganska ny, men rasande trevlig kvarterskrog med storvariation.

Östermalmshallen - Östermalmstorg.
Stadens vackraste saluhall med det bästa utbudet i både delikatesser och krogar. Ett klassiskt lördagsnöje att hänga där, äta lunch och sedan köpa sin middag.

Strandbryggan - DjurgårdsbronKlassiskt stekarställe med kontinental känsla i stockholmsnatten, bra känsla av med blandning av Rivieran och Stockholm.

Café Beirut - Engelbrektsgatan
Bra ställe med libanesisk mat, harems känsla och rockstjärnetätt.

SödermalmSjukt överskattat, känner inte många bra ställen - möjligtvis mossebacke, Eriks Gondolen och Skrapans skybar

Övrigt.
Oaxen bar och Slip (Beckholmen)

En landets bästa restauranger har flyttat in till stan. Har inte hunnit prova av den än men den lär vara bra. Ligger i en nyligen uppiffad del av gamla örlogsvarvet Stockholm.

Annars kan jag rekommendera vandringar på Djurgården, i Gamla stans gränder och Riddarholmen, lyft blicken husen är otroligt vackra.

Bästa museerna är Livrustkammaren och armémuseum. Tyvärr verkar många museer blivit lekstugor för barn snarare än museer, tex har Sjöhistoriska förfallit på det sättet.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Stockholm

Inlägg av gunship » 14 juni 2014, 19:15

Mycket bra saker här, måste bara slå ett slag för några ställen på tidigare teman:

I stil med centraleuropeisk stabbig mat finns det Bar Central, vid Nytorget, som utöver Schnitzlarna har skojiga saker som Schweinhaxe, anklår, benmärg, etc.

Vill man handla sockerdricka på träback (kanske bara var tillfälligt, iof.) kan man alldeles i närheten av bar central gå till Urban Dehli (finns nog på lite fler ställen), som även har servering.

I gamla stan finns en konkurrent till Tudor Arms om en riktigt engelsk pub - Wirströms, där allt utom namnet är väldigt engelskt - Personalen, och inte sällan visas det Cricket på TVn istället för matchen man tänkte se.

Ett ganska kul ställe om du gillar medeltidshistoria är Sjätte tunnan. Lite Dungeons&dragons nörderi-varning på det dock. Serverar mjöd, bla.

Viktigt att veta, om du är student i vanlig studentålder, är ställen som Dovas (finns fler än ett) som har billig öl, och drickbar öl på flaska. Något (Fridemsplan? Kommer inte ihåg, hehe...) har även enstaka tapp öl som går att dricka. Dock anser jag att Hellströms vid Medborgarplatsen borde brännas till grunden, de serverar det prisbelönta avloppsvattnet "Sofiero" på tapp(!) och har för hög musik för att prata/tänka, men inget dansgolv, som hög musik annars brukar förknippas med. Nivå 22 måste väl anses som stadens sunkigaste hak, om inte annat bara för att byggnaden tidigare var en offentlig pissoar. Snorbillig öl dock.


Hursomhelst, lite andra sevärdheter. Riddarholmskyrkan, en f.d. klosterbyggnad och stadens äldsta kyrka tror jag. Många gamla kungar ligger här och sover sött. Finns många kyrkor om man är intresserad av det mer.

Medeltidsmuseét, kanske inte står sig till historiestuderande (jag var där först jättelänge sedan), men en del prylar på utställning - ligger typ under bron mellan slotten och Operan. Armémuseum måste man väl också kolla in som skalmanit.

Någon gång under sommaren borde man, i alla fall enligt mig som spenderar somrarna i skärgårn, åka ångbåt till Vaxholm, trevlig stad, och så finns det en del befästningar i området. Ångbåtar är waxholmsbolagets Norrskär, Storskär, inte Wästan, ty hon har en skramlig disel inmonterad. Strömmabolagets båtar har jag dålig koll på, men vet inte hur pass mycket linjetrafik de gör mellan Stockholm - Vaxholm. Sedan finns ju den legendariska Blidösund, men hon går inte i linje tror jag, bara kryssning. Vill man spara pengar/tid kan man åka buss hem/dit beroende på vad som passar.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Stockholm

Inlägg av ola » 15 juni 2014, 19:46

Att göra ur en "Göteborgares och västkustbos" synvinkel

1. ta och ta en lång tur med Vaxholmsbåten ut till Vaxholm, (vilket jag själv tycke var najs, fick förmånen att åka den låånga turen på grund av ett misstag från min sida, vilket i sig var en extrakostnad som jag slapp att betala , visade sig att däckmannen hade jobbat på skärgårdsbåtarna här i Göteborg :) )

2. Gamla stan är helt okej att knata i (att hitta fik alt restaurang utan att det är överknökat är inte lätt , min syn iaf)

3. Kastellholmen och Skeppsholmen tyckte jag var trevlig att se , de gamla byggnaderna och båtarna som låg där.

4. Se de klassiska turistfällorna (har gjort det en gång det räcker, samma för mig i Götet, finns annat att se :D )


När jag är i Sthlm så tar jag ALDRIG tunnelbanan (tycker den är knepig , man missar mkt att se :) )
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

Re: Stockholm

Inlägg av Jens Yde » 15 juni 2014, 19:48

Ralf Palmgren skrev:Jag är själv intresserad av historia och då främst under tidsperioden 600-1523.
Turistmyndigheder vil næppe af sig selv anbefale en tur rundt til steder, hvor skrækindjagende mord er begået, men dem vil du senere huske bedre end de restauranter, du besøgte.

En lille tur på et par kilometer.

Årstal, offer og adresse.
1520: Borger Simon Skräddare og 90 andre, Stortorget.
1810: Riksmarskal Axel von Fersen, Riddarhustorget.
2003: Udenrigsminister Anna Lindh, Hamngatan 18-20.
1986: Statsminister Olof Palme, Sveavägen/Tunnelgatan/Olof Palmes gata.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Historiska ... _Stockholm

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Stockholm

Inlägg av gunship » 16 juni 2014, 14:03

ola skrev:
När jag är i Sthlm så tar jag ALDRIG tunnelbanan (tycker den är knepig , man missar mkt att se :) )
Jo, tunnelbanan är mes praktisk om man vill någonstans fort. Men när jag först började vara inne i staden så var hela min orientering uppbyggd efter tunnelbanestationerna. Sedan gick man från en station till en annan, och hjärnhalvorna höll på att vridas isär. :lol:

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Stockholm

Inlägg av currahee » 16 juni 2014, 15:55

Kolla även denna länk.

viewtopic.php?f=37&t=43184

/ currahee

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Stockholm

Inlägg av Ralf Palmgren » 16 juni 2014, 23:12

gunship skrev:
ola skrev:
När jag är i Sthlm så tar jag ALDRIG tunnelbanan (tycker den är knepig , man missar mkt att se :) )
Jo, tunnelbanan är mes praktisk om man vill någonstans fort. Men när jag först började vara inne i staden så var hela min orientering uppbyggd efter tunnelbanestationerna. Sedan gick man från en station till en annan, och hjärnhalvorna höll på att vridas isär. :lol:
Tunnelbanan och pendeltågen är i sig själv nutidshistoria som berör stockholmarna i dag.

Skriv svar