Stockholm

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Stockholm

Inlägg av Ralf Palmgren » 10 maj 2014, 19:38

Tidigare har jag varit i Stockholm många gånger. Det har dock alltid varit fråga om antingen några timmar i land kryssningar eller två gånger hotellkryssningar. Det här har jag varit med om alltsedan jag var barn på 1980-talet.I år har jag bestämt mig att bekanta mig med Sveriges främsta stad och huvudstad Stockholm. Jag kommer nämligen att flytta till Stockholm eller området omkring i augusti. Det här så att jag kommer att fortsätta med mina studier i historia vid Stockholms universitet i och med september. Med andra ord kommer jag att ha gott om tid att bekanta mig med Stockholm.

Vad finns det att se och uppleva i Stockholm? Vad bör jag känna till och besöka om jag är bosatt i Stockholm? Jag är själv intresserad av historia och då främst under tidsperioden 600-1523, naturen för friluftsliv och HIIT samt fina restauranger med god mat. I Stockholm finns restauranger som är rekommenderade i Guide Michelin. Kanske här dessutom finns Stockholmare som skulle vara intresserade av att träffas.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Stockholm

Inlägg av Donkeyman » 11 maj 2014, 10:57

Jag skall återkomma med en liten lista på "vattenhål" och "krogar". Samt sevärdheter. Men jag är en gammal gubbe som har framtiden bakom sig. Men jag är också äkta "Ekenskis" även om jag har tillbringat största delen av mitt liv utomlands.

De sjapp som jag föreslår finns garanterat inte med i Guide Michelin, misstänker att en gubbe därifrån får "spykänslor" av mina ställen. Men jag har inte tid att skriva ned en lista just nu. Måste på jobb trots att det är Söndag förmiddag.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Stockholm

Inlägg av Ralf Palmgren » 13 maj 2014, 15:11

Konstigt att 51 personer har läst tråden men bara en har svarat. Hur kommer det sig?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stockholm

Inlägg av Hans » 13 maj 2014, 16:19

Ralf Palmgren skrev:Konstigt att 51 personer har läst tråden men bara en har svarat. Hur kommer det sig?
Jag tror inte det är 51 personer utan 51 visningar - vilket är en annan sak. Och sedan har de få riktiga nollåttingar vi har kanske inte uppmärksammat tråden.

Jag bor sedan mer än tjugo år bott utrikes men förra sommaren var jag en långhelg där. Jag åt riktigt bra, mycket bättre än vad man gjorde för 20 år sedan. Lättrökta räkor på Fjädeholmarna och kroppkakor på Pelikan på söder.

viewtopic.php?f=40&t=41470&hilit=Stockh ... iv#p632774

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Stockholm

Inlägg av Donkeyman » 13 maj 2014, 18:11

Jag skall komma med en del Stockholmstips. Det första jag skall börja med är "mina" krogar. Som du ser så är det en ganska ensidig samling av gammaldags sjapp. Utbudet i stan är ju oändligt men detta är de platser som jag föredrar. Ställen som jag har besökt sedan 1960-talet med ett undantag, därför att det fanns inte då. Många av de här har hemsidor men de får du googla fram själv.

Östra station
Östra är en järnvägsstation. Men serveringen invigdes på 30-talet och ser likadan ut än i dag. Bortsett från puben som är av lite modernare datum men byggd i stil. Även matsedeln kunde vara från den tiden. Här får du hela den klassiska Svenska matsedeln serverad så som den serverades på ölcafeer en gång i tiden. Ägarfamiljen är också den samma. När du kommer upp trappan så observerar du snabbt de klassiska takmålerierna och funkisinredningen.

Tennstopet
En klassisk Stockholmskrog som flyttades upp till Odenplan när man rev Klara. In genom dörren så är pub och enklare krog till vänster medan "vita duken" ligger till höger. Brukar själv gå till vänster här. Bägge serverar klassiska maträtter. Man kan till och med få surströmming en dag i Augusti. Min favorit är deras Kalvlever Anglaise med öl och sup.

Løwenbräu
Detta är också en klassisk Klarakrog som flyttade. Men den här ligger vid Fridhemsplan. Bra mat, låga priser och klassiskt stuk på hela sjappet. Den tillfällige besökaren bör ta en "Biff Löwen", en liter öl och en sexa bäsk.

Zum Franciskaner
En krog som legat nere vid Skeppsbron i ett par hundra år. Dess värre lite "uppoppad" på senare år, men det har skett varsamt. Gick ofta här redan för 50 år sedan och minns mycket väl den tidens Tysktalande kypare som kunde konsten att skälla ut en oförskämd gäst på flytande Tyska. Rekommenderar "Sotare", öl och bäsk för den tillfällige besökaren. En gång i tiden var detta mötespunkt för stadens sjöfolk. Vi satt ofta här och berättade skrönor, alternativ lokal var den saligen avsomnade bakfickan på Sjöfartshotellet.

Den Gyldene Freden
Min absoluta favorit bland "finkrogarna. Har funnits i flera hundra år. Klassisk Svensk mat. Under kräftsäsongen så är detta en "bankers". Ett av mitt livs största minnen är när jag för lite över 40 år sedan satt där och söp med Evert Taube en hel kväll. Tillsammans med resten av manskapet på båten jag jobbade på.

Blå Dörren
Ett relativt sett nyöppnat sjapp på Slussen. Liggandes i gatuplanet i huset där Evert Taube bodde. Stort utval av öl, brännvin och festliga maträtter. Brukar aldrig missa ett besök här när jag är i "trakterna".

Kvarnen
Som "Bajare" är detta klassisk mark för mig. Dess värre något uppoppad men "Bierhallen" är ungefär som den alltid varit bortsett från att man har lite modernare stuk på serveringen än "in the good old days". Men inte värre än att man kan acceptera den saken. Massor av fina klassiska rätter.

Pelikan
Sparar det bästa till sist. Det här stället är bara ett måste för den som vill uppleva en klassisk Stockholmskrog. Samma här klassiska rätter. Kan till exempel föreslå en SOS med öl och snaps, så tar man någon härlig gammaldags varmrätt med mer öl och avslutar med en stor "Grosshandlargrogg", dvs Eau de Vie och Sockerdricka. (När drack du Sockerdricka senast ??? Jaså - var det länge sedan. Här finns det). Mitt första besök på Pelikan ägde rum år 1950 på Faderns 30-årsdag. Har dess värre inte några minnen från det evenemanget (men det finns bildbevis), på den tiden var det sällan som en vanlig "droskkusk" kunde ta med familjen på krogen.

Kunde rabbla upp en mycket längre lista med ställen. Men de här ligger högst i tabellen. Det du skall hålla dig långt undan (enligt min smak) är allt som ligger runt Stureplan. Turistfällor är min dom.

Jag återkommer med ett litet utval av "mina" sevärdheter next time.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 maj 2014, 20:39

Godthem; om den finns kvar........Var en dyr restaurang på Djurgården med anor från 1870-talet har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Stockholm

Inlägg av Ralf Palmgren » 14 maj 2014, 21:15

Stefan Lundgren skrev:Godthem; om den finns kvar........Var en dyr restaurang på Djurgården med anor från 1870-talet har jag för mig.
Restaurang Villa Godthem finns fortfarande kvar. Jag funderade på att äta där då jag senast var i Stockholm. I stället åt jag på restaurangen mitt emot som heter Ulla Winbladh. Det är en trevlig restaurang med god mat och bra priser. Jag smakade då på sockerdricka. Det är möjligt att köpa sockerdricka i butiken berättade servitörskan. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 maj 2014, 18:08

Jag tror Godthem är lika dyr som nu som när jag åt där senast på 1980-talet.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Stockholm

Inlägg av Patrik Öbrink » 30 maj 2014, 09:19

Kanske kan videoserien "Edward Bloms Stockholm" ge inspiration?

https://www.youtube.com/watch?v=0Rx7B_a ... E0AE8AC88F

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Re: Stockholm

Inlägg av Ralf Palmgren » 31 maj 2014, 00:06

Patrik Öbrink skrev:Kanske kan videoserien "Edward Bloms Stockholm" ge inspiration?

https://www.youtube.com/watch?v=0Rx7B_a ... E0AE8AC88F
Verkligen stort tack. Jag gillade verkligen videorna och jag har en gemensam vän med Edward Blom. :D

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av von Adler » 31 maj 2014, 23:50

För att lägga till på Donkeymans lista (där jag håller med om både Kvarnen och Pelikan).

Akkurat, som ligger vid Slussen. Allmänt känt som Sveriges och kanske även Europas bästa ölhak. De har också vad jag anser vara är Stockholms bästa musselhink. Oerhört populärt, så man får vara ute i god tid om man vill ha ett bord.

Soldaten Svejk, inte långt från Medborgarplatsen - serverar tjeckisk öl och centraleuropeisk mat (som smakar underbart stabbigt, som den ska) till förvånandsvärt låga priser. Alltid proppfullt och ingen bordsbokning, så man får ta sig dit tidigt om man vill ha ett bord.

Moldau, inte långt från Hornstull. Österrikiskt ställe med trevliga schnitzlar stora som dasslock. God tjeckisk och tysk öl och gemytlig stämning. Goda schmalzbroten till förrätt (bröd brett med grisfett och dekorerat med rökt fläsk).

Gondolen, uppe på Katarinagången. Klassisk miljö från 50-talet och riktigt god mat och superb service. Utmärkt utsikt. Bra för en lite finare trerätters.

Sjöpaviljongen i Alvik. En enda stor punschveranda på en brygga som serverar fin fisk. Bra för lite finare trerätters. En bekant har nyligen fått jobb som hovmästare där.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av von Adler » 31 maj 2014, 23:59

Vad finns att uppleva?

Trots rivningsivern finns det mycket intressant arkitektoniskt att uppleva i Stockholm. Det finns allt från miljonprogrammens grå betonglådor till funkislimpor, 50-talsradhus i för den tiden extrem design i Årsta, de första villaområdena i Stockholm i Ålsten, Äppelviken och Linde (den senare mer för Per Albin-folkhem, de tidigare för miljonärerna redan på 20-talet), Östermalms pampiga sena 1800-talsstenstad, hypermodern arkitektur i centrum, 2000-talsarkitektur i Hammarby Sjöstad och Marievik o.s.v.

Det finns mycket offentlig konst i Stockholm, och en hel del gratis eller nästan gratis guidade turer kring dem.

Det finns många muséer och kyrkor att besöka.

Jag tycker om att promenera längs de många promenadstråken vid vattnet, t.ex. kring Årstaviken eller Vinterviken. I närheten av Vinterviken ligger Aspudden som är ett litet Östermalm söder om söder. Där ligger även Alfred Nobels gamla nitroglycerinfabrik och dess spränggropas, som man kan titta in i. Själva fabrikshuvudbyggnaden är numera restauranger och caféer och nog så trevlia för ett stopp.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2014, 09:08

Finns inte Makruell (reservation för felstavning) som ligger/låg inte så långt ifrån centralstationen kvar???

Stefan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Stockholm

Inlägg av Battler » 1 juni 2014, 12:11

Bild

En guide kan vara till hjälp:
Ta med Guiden till Stockholms glömda bunkrar på ett dussin promenader i Stockholms samtidshistoria och upptäck själv! Se med nya ögon på Blockhusudden, Tantolunden, Lill-Jansskogen och andra kända eller okända ställen. Alla platserna kan nås med SL och promenaderna ger både fina utsikter och motion som bonus. Femtioåriga flygbilder, dokument ur Krigsarkivet och bilder av värn innan de raserades gör dina egna upplevelser tydligare. Med lättlästa kartor, detaljerade anvisningar och bilder hittar du vägen rätt in i historien.
__________________________________
MVH

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Stockholm

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 juni 2014, 16:40

Resguider är bra att ha, sedan finns det också specifika ämnesguider också, exempelvis den som handlar om bunkrar.

Stefan

Skriv svar