Härligt, då har vi minst tre läsare av denna tråd som har samlat egna erfarenheter i Kosovo - alla tidsmässigt med något längre(
) erfarenhet än vad jag kan prestera...Men det hindrar mig inte att köra vidare med mina intryck, och ser fram emot era speciella KFOR-blickvinklar på det som kommer
!
Var var vi - just, Mitrovica, södra delen. Där står den här kämpen och tittar bistert över till den norra delen av staden.
DSC03051-2.jpg
Det är en 'Hero i Kosovës', kanske den viktigaste -
Adem Jashari, som anses vara en av grundarfigurerna till den dåvarande militanta organisationen i Kosovo, UÇK. Kriget började på riktigt med att han dog. Vid en serbisk attack i februari 1998 mot hans släktgård dödades han och 56 familjemedlemmar, kvinnor och barn inklusive. Jashari blev martyr och motståndsrörelsen hade fått sin symbol - kampen började...
Vi lämnar staden och träffar strax utanför på ett gigantiskt men stillastående fabrikkomplex...
DSC03041-2.jpg
...som kräver ett par ord.
Trepča-verken, ett industri-kombinat med bergverk och gruvor och bearbetande fabriker. Här fanns (och finns) bly och zink, men också silver, gold, nickel, kobolt, järn och en hel del mer.
Hade på åttio-talet 20.000 albanska arbetare, en av de största gruvområden på hela Balkan - sedan kom kriget. Nu rostar det stilla. Varför? Huvudsakligen två orsaker: gruvorna ligger i albanska Kosovo, fabrikerna i serbiska Kosovo, enough said
,...och, en generell privatiseringsprocess i Kosovo som inte kommer från fläcken. Korruption i högsta och lägsta regeringskretsar, ingen Robin Hood-mentalitet, utan nepotism i dess renaste form, gör att utlandet gärna tvekar två gånger innan de investerar...
Jamen, det är ju där FN och EU skall "hjälpa till", se till att något händer...!?
Exakt, men först och främst ska vi festställa att det säkert inte är lätt att inom ett par år bryta ner århundraden av inpyrd livsstil full med traditioner, ärans speciella lagar...och korruption. Betänk att vi befinner oss i korruptionslandskapet Balkan, där Kosovo (och Albanien) är en av de högsta tinnarna.
http://cpi.transparency.org/cpi2013/results/
Men, utan att dra ut det hela alltför mycket i längden, det görs säkert för lite i synnerhet från EU-sidan för att klämma åt Kosovo-grabberna där uppe i toppen. EULEX som säkert har de juridiska möjligheterna vandrar omkring i sumpen med tunga fötter, det går långsamt (fotfolket i EULEX anställs för sex månader, om jag har förstått det rätt - det luktar mer semester än djupgripande och långvarigt arbete...).
Likväl och alltnog, vi kör vidare...en KFOR Mi-17 är uppe och surrar, Slovakien eller Kroatien...?
DSC03071-2.jpg
Silvergraverade marmorstenar påträffas överallt, det är de dödade UCK-medlemmarna som skall kommas ihåg...
DSC03072.jpg
Vi kommer till Peja/Pec i västra Kosovo, blott ett par mil från den montenegrinska gränsen. Det är lördag vilket även här betyder marknadsdag. Här säljs de fina kläderna, kanske bröllopsklänningar - passar bra, varorna lutar sig mjukt mot Bajrakli-moskéen, den enda moskéen i staden som blev återuppbyggd av dem som förstördes under kriget...
DSC03076.jpg
forts.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.