Historiska sevärdheter som gör sig bäst från ovan

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
gnikam4
Medlem
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 januari 2011, 13:41
Kontakt:

Historiska sevärdheter som gör sig bäst från ovan

Inlägg av gnikam4 » 26 november 2013, 18:23

Johannisborgs slott grundlades i Norrköping 1614 för att skydda staden mot angrepp men kom inte att stå färdigt förrän efter 25 år och vansköttes sedan så mycket att man efter ryssarnas anfall 1719 rev det och använde stenen för att återuppbygga staden. Det var med andra ord inget av landets mer ärorika försvarsverk. Kvar finns idag bara ett ensamt (restaurerat) porttorn och från marknivån knappt urskiljbara rester av de yttre murarna. Det är en föga imponerande plats att besöka.

Om man däremot betraktar den på ett satellitfoto får man en oväntat tydligt bild av hur de yttre murarna och vallgravarna sträckte sig:

http://www.hitta.se/karta/#center=64975 ... =sat&rlm=1


Finns det fler exempel på historiska sevärdheter som på detta sätt bäst uppskattas sedda från ovan?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Historiska sevärdheter som gör sig bäst från ovan

Inlägg av koroshiya » 26 november 2013, 23:06

Med Göteborgs befästningar kan det nog vara så. Vanligen ser man ingenting, men det finns lite kvar mot sjösidan som vetter mot Järntorget.

Bild

Jag förmodar att murarna var mer eller mindre lika imponerande runt hela staden. Ser man på gamla bilder över Kungsporten verkar det ju ha varit ett välutvecklat mursystem överallt.

Vad de säger är att vi delvis har fått våra alléer och trädgårdsförening från rivningsmassor när murarna revs, men jag undrar... kanske att det finns sten gömt här och var, men själva myllan fanns nog sedan tidigare.

Hur som helst, det är mycket enklare att upptäcka fästningsstaden Göteborg på flygfoton än det är från marken.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Historiska sevärdheter som gör sig bäst från ovan

Inlägg av Sarvi » 28 november 2013, 09:18

koroshiya skrev:Vad de säger är att vi delvis har fått våra alléer och trädgårdsförening från rivningsmassor när murarna revs, men jag undrar... kanske att det finns sten gömt här och var, men själva myllan fanns nog sedan tidigare.
Du har helt rätt, de områden som du beskriver var ungefär desamma nu som då - de utgjorde då öppna, plana ytor som sluttade svagt ner mot vallgraven. De utgjorde fästningens glacis och tillhandahöll ett fritt skottfält för försvararna och utan möjligheter till betäckning för anfallarna. Dock gjordes terrängen lite mer varierad och kuperad när parkgördeln anlades på 1800-talet så helt ursprungliga är inte markhöjderna i parkerna.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Historiska sevärdheter som gör sig bäst från ovan

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 december 2013, 05:30

Spontant kommer jag att tänka på gubbfigurerna i England (kommer inte ihåg namnen på dem, hoppas ni förstår vad jag menar. Campade i England en vecka sommaren 2013 och besökte då detta. Inget att se på plats utan de ska ses från ovan.Parkeringen lämpade sig dock väl för fiskstekande på spritkök ...

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Historiska sevärdheter som gör sig bäst från ovan

Inlägg av Johan Matsson » 18 december 2013, 04:11

Har sett Uffingtom Whitehorse, det är väl en liknande sådan "gubbfigur". Såg den nedifrån vägen men därifrån skymtar man bara vita formationer. Jag tror den syns bättre från längre avstånd, den ligger i slänten på ett flakt berg. Såg Stonehenge, Woodhenge och Whitehorse under samma bilfärd om jag inte missminner mig. Besökvärt, ja om man gillar att bila omkring, en fördel om det är fint väder så man kan gå ut och gå omkring, vilket man gör vid hästen.

Skriv svar