Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 7 november 2013, 13:10

...och se där, plötsligt dyker ljudlöst en brandkårsbil upp!
DSC03850.jpg

På andra sidan vägen brinner det i gräset, och med uppåt fyrtio grader, torrt, torrt, gäller det att kväva det hela snabbt...vilket också sker.
DSC03851-2.jpg

För övrigt var det här i Sanandaj som vi för första och enda gången i Iran behövde betala vårt hotellrum i förskott - ingen förklaring varför, "det bara är så"...ok...

Vi tar bilen in till centrum, kaos överallt på gatorna, utom just där vi kör...konstigt nog. Tills en polis stoppar oss och vänligt förklarar att vi kör i en "taxi-lane"... :o

Musikintresserad som jag är hade jag fått nys om en kille som har en musik affär i Sanandaj och skulle vara haj på att bygga och spela den persiska s.k. "Tar lutan" (där Tar betyder sträng). Mycket riktigt, på Shohoda St. hittade vi honom, Khaledi, i full fart med att lära ut sina konster till tre flickor. Vi blev inbjudna i den lilla affären/verksta'n och till vår ära - tack för det - tog han fram sin luta och lät tonerna flöda. Det finns säkert de som tycker motsatsen, men spelet på Tar lutan anses vara bra för "huvudvärk, sömnlöshet och melankoli" :o - ja, det var i vilket fall intressant :wink: ...
DSC03860-2.jpg
DSC03861-2.jpg

För den som är intresserad - här är en trevlig sida som visar hur man bygger det instrumentet.
http://inthegapbetween.free.fr/pierre/P ... ss_tar.pdf

...om musiken också är bra som ersättning för förlorade tänder, ja se, det förtäljer ej historien :P ...
DSC03867-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av dc » 7 november 2013, 13:47

Förbannat intressant tråd. Ställen man aldrig besöker helt klart.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 7 november 2013, 14:50

Vilket jättejobb du gör för att dela med dig, mycket uppskattat!
sveahk skrev:Tar


Vad jag hörde på radion så blandade de gammal och nytt och den nya musiken var helt OK - typ denna.



Mycket av musiken görs i USA eller i Europa.

Vad tyckte du om musiken?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 7 november 2013, 17:06

dc skrev:Förbannat intressant tråd. Ställen man aldrig besöker helt klart.
Tackar för tillropen dc - jo du...det var en förbannat intressant resa också!
Hans skrev:Vilket jättejobb du gör för att dela med dig, mycket uppskattat!
sveahk skrev:Tar


Vad jag hörde på radion så blandade de gammal och nytt och den nya musiken var helt OK - typ denna.



Mycket av musiken görs i USA eller i Europa.

Vad tyckte du om musiken?

MVH

Hans
Tack igen Hans - ja du vet ju själv att man får ägna lite tid till det hela, men det är ett tillfredsställande arbete - i synnerhet när jag ser att det uppskattas :D

Musiken ja - försöker alltid uppleva musik live överallt där jag hamnar i geografin - och eftersom jag har förmånen att vara en "local dj" på en bar i min hemstad, där jag dessutom har carte blanche att bjuda på "min" musik - ja, då får de ibland stå ut med tonerna jag plockat med mig från utlandet...

Men med musikköp i Iran hade jag egentligen inte räknat. Ett svårt land, inte bara musikaliskt sett. Det är som med vinet man dricker på Italien-resan, jättegott, där köper vi ett par flaskor...men si, hemma smakar den...annorlunda.

Till slut blev det ändå ett par iranska cd's, inte alltför extremt orientaliska, det kan bli väldigt nervöst. Men t.ex. den här killen, Hossein Alizadeh, som är en baddare på alla stränga-instrument, ja, han passar bra. Har också gjort filmmusik, som här till filmen "Niwemang" ab Bahman Gobadi...
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... sPXVt_SE3s

Tillsammans med flötisten Jivan Gasparyan gjorde han "Endless Vision" som faktiskt var nominerad för en Grammy för några år sedan - faktiskt helt juste att lyssna på, även för nordiska öron :wink: ...
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... DXLCLmAZcc

Vänligen

Hans K
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 7 november 2013, 17:23

Äsch, det blev inga YouTube -bilder - sorry :cry: ...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 7 november 2013, 19:04

You rang Sir?





MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 7 november 2013, 19:27

Much obliged, Sir :D !

Most friendly

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 8 november 2013, 13:25

Vissa av de större hotellen gav ut egna kartor för staden och det närliggande området ifråga. Det mesta beskrivet på farsi naturligtvis, men även engelska eller något liknande :roll: dök upp ibland...och som man ser här - religionsspöket drar linjer även i innehållsförteckningen...
IMG_0460-3.jpg

Ibland dök det upp företagssamma män och överlämnade sina visitkort med hopp om engagemang, t.ex. dessa två...
IMG_0461-3.jpg

...en taxi-chaufför utan kameler, och en, nej inte en privatsnyfflare (inte heller Mr Walker alias Fantomen 8-) ), utan "The Best Clothes For Men"...!

Sanandaj fortfarande, det är dags för en matbit. Rekommenderat var Jahannama - trång port vid huvudgatan, trappor ner i underjorden...och vi befinner oss, ja, vadå? Museum, hötorgskonst-lokal eller restaurang?? Nog allt på en gång, och allt lite OTT (=Over The Top :roll: ) men maten var god - Tahchin agusht...lite kött, druvor, saffranris var beståndsdelarna vi kunde luska ut...
DSC03877-2.jpg
DSC03874-2.jpg

Madame la Chef som satt vid ingången och hade överblicken - inget gick utan hennes samtycke...
DSC03879-2.jpg

forts.
Senast redigerad av 1 sveahk, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 8 november 2013, 15:43

I Kurdistan, ett majsland (se tidigare bild), ser man gärna entreprenör-geisten i basaren hos ungdomliga popcorn-försäljare...
DSC03881-2.jpg

...som kanske är ett önsketänkande :? ? - där istället majs-maffian står för direktiven...?

Något mer grovhuggna anletsdrag och kroppsformer här i Sanandaj jämfört med Teheran. Naturligtvis också klädseln annorlunda som vi sett - till vardagen diskretare färggivning. Men, när det blir fest, som vi snart kommer att se - då blir det de grälla färgerna som överväger - och för de festliga klädesplaggen, går man självklart till basaren...
DSC03884-2.jpg

...och här är frågan...för festmåltiden eller för ocensurerade postala ändamål?
DSC03885-2.jpg

Under dagens lopp var det här ett byggställe. Nu, sent på kvällen, kan man verkligen tala om att "sova på jobbet" :P ...
DSC03887-2.jpg

Utanför hotellet står den här skutan - splitterny Toyota Landcruiser med ovanlig nummerskylt.
DSC03890-2.jpg

Efter lite grubblande kom vi fram till att det rör sig om en bil köpt i en av Irans talrika frihandelszoner, ja, de existerar! I detta fall möjligtvis från Bandar Amir Abad i provinsen Mazandaran vid Kaspiska havet. Varför? Varje bilnummerskylt visar hemorten med ett nummer, t.ex. Teheran har bl.a. tio=۱٠ på sina skyltar. På vår skylt hittar vi numret 92=۹۲, vilket korresponderar med just Mazandaran provinsen i norr. Så, tills någon som ev. vet mer om detta...antar vi att det är så 8-) .

För övrigt, priset för en så'n Toyota ligger i Teheran omkring USD 40.000 - i frihandelszonen kan man få den för hälften. Men även det ett pris som bara enstaka individer i Iran kan orka med att betala - nog sagt :roll: ...

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 10 november 2013, 11:28

På en gata i Sanandaj hittade vi ett antal verkstäder som tillverkade "Nard" - Backgammon på iranska, vars rötter kan hittas i det här landet (i Europa fick brädspelet en populäritetsknuff under trettio-åriga kriget...). Det var inte första gången i Iran som vi kände oss förflyttade...tillbaks i tiden där Hantverket med stort H fortfarande var en viktig beståndsdel i den mänskliga tillvaron. Trä av de förunderligaste slag, pärlemor och olikfärgade tunna stenar används för att bygga ihop spelet - fascinerande...

Anyway - där på gatan träffade och pratade vi med en något speciellt klädd ung man. Helt i ljusbrunt khaki, en uniform uppifrån och ner utan några som helst militäriska kännemärken. En glad fyr, öppen i åsikter och nyfiken över vad vi gjorde här...tills jag frågade om jag fick fotografera honom...nej se, det gick inte, tyvärr, tyvärr...sade och gled snabbt bort i folkvimlet...Tja, tankarna, om inget annat, är fria...
DSC03891-2.jpg

Den ljumma natten är förbi - återigen en solstrålande morgon...
DSC03849.jpg

...vi åker norrut genom ett, ja, jag har sagt det tidigare, ett omväxlande och vackert landskap, fortfarande i Kurdistan...
DSC03892-2.jpg
DSC03895-2.jpg

Det här kom vi inte underfund med vad det kunde vara - möjligtvis ytterligare en vattendamm, men vad tjänar de två öppningarna till? Tunnlar...för vadå?
DSC03897-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 10 november 2013, 11:58

Ytterligare ett intressant möte - världens äldsta bensinmackgrabb hällde diesel i vår bil.... 8O
DSC03899-2.jpg
DSC03900-2.jpg
DSC03902-2.jpg

...och han hade till synes inget emot att bli fotograferad 8-) .

Dags för chay - ett par hus ute på vischan, alltid är det något av dem som serverar te...
DSC03903-2.jpg

Te är för övrigt en tämligen nymodig dryck i Iran. Bara för lite mer än hundra år sedan smugglade en iransk konsul i Indien ett större antal te-plantor med sig hem till Iran. De planterades i den fuktvarma Gilan-provinsen uppe vid Kaspiska Havet - och si, det gick mer än vägen. 90% av landets te kommer därifrån...

Efter att ha inmundigat vårt te och våra kakor skulle vi egentligen åka vidare, men...det blev inte av...därför att i
grannhuset hände något...
DSC03920-2.jpg

forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 10 november 2013, 16:50

You rang again Sir?



MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 10 november 2013, 17:58

Ja, så var det - hjärtligt tack Hans för hjälpen!

Som synes blev vi stante pedes så att säga inbjudna på ett kurdiskt bröllop bredvid te-huset. Det var festligt värre skulle Hasse A ha sagt. Damerna dansade runt, runt och med tiden kom herrarna och kilade in sig i dansrundan. Jamen, hallå, vi är i Iran, dylikt fraterniserande är ju TOTALt icke tillåtet...!!! Ja, just det 8-) ...
DSC03906-2.jpg
DSC03908-2.jpg

Kallas mezare
DSC03911-2.jpg

Bruden...
DSC03914-2.jpg

Tyvärr fick vi tacka nej till matbordet som dök upp senare - vi var på väg till Iran-resans sista stora destination - Tabriz.

forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av Hans » 10 november 2013, 18:18

Förutom allt annat som jag gillar med tråden så gillar jag din dramaturgi.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...?

Inlägg av sveahk » 11 november 2013, 12:26

Hans skrev:Förutom allt annat som jag gillar med tråden så gillar jag din dramaturgi.

MVH

Hans
Ja, dramatiskt blev det strax efter det vi lämnat bröllopet - i en nedförsbacke, härlig fart, kanske ett tio-, tjugo-, trettiotal kilometer för snabbt, vem vet - och jo, då dök de upp...poliserna...och de visste :roll: ...
Som tidigare nämnts blev det varken fartböter eller utpiskning - bara ett par förmanande faderliga ord: "...not fast driving in Iran".

Vägen blev också sämre - motorvägar existerade knappast i Kurdistan - så det blev automatiskt långsammare. Bra var det, därför i en av de många kurvorna låg den här lastbilen - den hade i svängen tydligen helt fridfullt och ensidigt förlorat kontakten med vägbanan, ty personskador verkade ej ha inträffat...
DSC03921-2.jpg
DSC03922-2.jpg
DSC03924-2.jpg

Utan vidare drama lämnar vi Kurdistan bakom oss, och hamnar i Miyando'ab. En stad där mängder av trehjulingar puttrar fram på gatorna...
DSC03928-2.jpg

...och eftersom temat är vägar och fordon - här en av nybörjarna på stadens gator - glömde fråga vad som fordras för ett iranskt körkort...antingen väldigt mycket som man i rasant tempo glömmer :roll: , eller väldigt lite...handslag, stämpel och learning by doing :roll: :P !
DSC03930-2.jpg

forts.

Skriv svar