Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av sveahk » 9 september 2019, 16:20

Natten har ännu en gång funnit sitt slut. Vi lämnar det oroliga hotellet, och vi lämnar Trabzon. Vägen går västerut, inklämd mellan anatoliska berg och det Svarta Havet. Som är tomt på fartyg - för en landkrabba ser det ut som storm.
DSC04376-2.jpg

I Giresun blir det Çay(te) och baklava. En 3.000 år gammal stad som man ger äran av att ha introducerat körsbär till Italien, och därmed till resten av världen. Faktum är att stadens namn kommer från det grekiska ordet för körsbär, även om dagens exportprodukter från Giresun är - hasselnötter...

Vi kör förbi Ünye, en av landets äldsta bebyggda orter, redan i den paleolithiska tidsåldern (som varade mellan 2,6 millioner och 12.000 år tillbaka) fångade man oförfalskad(förmodligen...)färsk fisk här.

Vid Samsun säger vi adjö till Svarta Havet. Vi ska upp i det centralanatoliska höglandet på väg till Gallipoli, men redan på andra sidan staden stannar vi till. Här gäller det tydligen något särskilt. En större och en mindre skulpturvägg...
DSC04393-2.jpg
DSC04391-2.jpg

En Northrop F-5:a...
DSC04388-2.jpg

...och en stele.
DSC04394-2 2.jpg

Vadan detta? Jo, Mustafa Kemal Pascha, senare Atatürk (vem annars?) var här med viktigt uppdrag. Den 19 maj 1919 kom han hit för att upprätta den nya staten, det som idag är Turkiet. Den monumentala väggen och stelen förstås...men varför F-5:an...?

Det skymmer, och vi letar efter någonstans att övernatta. Ett vackert landskap här i höglandet, kullar och floder, kor och getter, byar långt från varandra. Ett fåtal byggnader, som blir färdiga någon gång...
DSC04395.jpg

...men var övernatta?

forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av Hans » 10 september 2019, 12:09

Jag tror att det var i Grekland man med flit lät bli att bygga färdigt. Något skatteskäl bakom. Kanske samma sak här.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av sveahk » 16 september 2019, 09:50

Hans skrev:
10 september 2019, 12:09
Jag tror att det var i Grekland man med flit lät bli att bygga färdigt. Något skatteskäl bakom. Kanske samma sak här.

MVH

Hans
I Turkiet, som i Iran, verkade det mer som att pengar eller material saknades för att färdigställa husen! Men jag minns att i Österrike såg man på åttio-talet mängder av nya hus åratals stå halvnakna, ytterst bara tegelsten och murbruk. Varför? Så länge den yttersta putsen inte var påsmetad var, om jag förstått det rätt, huset befriat från skattebördan...!

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av sveahk » 17 september 2019, 15:06

Här, mitt i Anatolien. där Alexander den Store splittrade den gordiska knuten, här där den historiske kung Midas samlade på sig guld, här där Julius Caesar inte bara kom och såg utan också segrade - här finner vi till slut ett natthärbärge. Ute på den s.k. vischan ligger Çerkeş...
DSC04402-2.jpg

där vi finner ett litet hotell som kanske i ett tidigare liv var områdets fängelse, vem vet...
DSC04406.jpg

Çerkeş har haft marknad, bönderna lämnar orten med pick och pack, traktor och lökar...
DSC04409-2.jpg
DSC04408-2.jpg

Kvar blir ett par hundar
DSC04417-2.jpg

en kanon(!)
DSC04421-2.jpg

...och en äkta turkisk oldtimer, Anadol SL, byggd på åttiotalet. Med detaljer avkikade hos Volvo och Saab. Volvos VESC säkerhetssystem från 1970-talet, stora
framlyktor, sluttande frontdel och hög svansföring, Saabmässigt...
DSC04412-2.jpg

Ortens affär stänger just...
DSC04419-2.jpg

men den enda restaurangen bjuder på en anständig köfte...
DSC04413-2.jpg

Och - that's it folks! Nästa dag kör vi snörstrax till den turkiska västkusten, till Çanakkale och tar färjan över till Gallipolis slagfält...
efter slaget.jpg

...och om ni vill läsa om den turen så finner ni den här: viewtopic.php?f=37&t=43151&hilit=gallipoli+sveahk

Tack för mig!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28321
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av Hans » 17 september 2019, 15:13

Det är vi som tackar han med det trevliga namnet för intressant läsning och bra bilder!

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av sveahk » 20 juni 2022, 12:56

Iran - ytterligare ett land som det blir svårare att besöka...tyvärr...

"Risk level
Iran - AVOID ALL TRAVEL
Avoid all travel to Iran due to the volatile security situation, the regional threat of terrorism and the possibility of arbitrary detention
."
https://travel.gc.ca/destinations/iran

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13460
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av Markus Holst » 20 juni 2022, 14:47

Oj? Något nytt på gång? Jag har varit borta från nyheterna några dagar.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av sveahk » 20 juni 2022, 17:36

Markus Holst skrev:
20 juni 2022, 14:47
Oj? Något nytt på gång? Jag har varit borta från nyheterna några dagar.
Momentan läser vi det här lite varstans...
"Avoid all travel to Iran due to the volatile security situation, the regional threat of terrorism and the possibility of arbitrary detention."
https://www.iranintl.com/en/202204296172
https://travel.state.gov/content/travel ... isory.html

...men om jag kommer ihåg rätt, så varnades vi redan för knappt tio år sedan för en hel del faror som väntade oss i Iran...men, ska vi säga, "kvaliteten" på varningarna har på sistone förändrats!

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9726
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av Amund » 21 juni 2022, 20:09

sveahk skrev:
20 juni 2022, 17:36
Markus Holst skrev:
20 juni 2022, 14:47
Oj? Något nytt på gång? Jag har varit borta från nyheterna några dagar.
Momentan läser vi det här lite varstans...
"Avoid all travel to Iran due to the volatile security situation, the regional threat of terrorism and the possibility of arbitrary detention."
https://www.iranintl.com/en/202204296172
https://travel.state.gov/content/travel ... isory.html

...men om jag kommer ihåg rätt, så varnades vi redan för knappt tio år sedan för en hel del faror som väntade oss i Iran...men, ska vi säga, "kvaliteten" på varningarna har på sistone förändrats!
Vet någon om det finns exempel på att utlänningar i högre utsträckning än innan hamnat i kläm i Iran på senare tid?
Ofta misstänker man att varningar kan ha ett visst mått av inrikespolitiskt syfte, men även att de kanske ibland utfärdas rent slentrianmässigt...

Läste nyss att Israel avråder sina medborgare från att resa till Turkiet, men kan inte värdera det hotet. Minns att BBC långt in på 1990-talet hade en varning för att resa till Norra Sverige eftersom man riskerade att bli mördad :)

För övrigt har jag att åka tåg mellan Iran och Europa på min bucket list efter din reseskildring.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11035
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hur var det nu...det där med Iran...och Turkiet?

Inlägg av sveahk » 23 december 2022, 14:41

framåt.jpg

God fortsättning

önskar Hans K

Skriv svar